AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
595

Vad är det med min org. sterio???

Har en 540-93 med orginal stora judanläggningen. Köpte bilen med trasig antenn(ej el). Med ett band i spelaren(bavaria nånting) så fungerar allt perfekt, fint ljud för att vara orginal tycker jag, MEN när jag sätter på radion hör jag bara svagt ifrån den och får ratta upp ordentligt. Då märkte jag att den edast spelar i dom små högtalarna som sitter i hörnet på varje framdörr. Stack och köpte ett nytt spröt till antennen, skruvade av den gamla och på med en ny. Men ingen skillnad alls.
Kan tilläggas att radions digitala siffror ser lite skumma ut ibland. Men en sak som borde utesluta antenn är att den hittar kanalerna hur fint som hellst. Både innan och efter bytet.
Enn annan sak är funderingar om ifall jag har kablage framdraget för att ansluta en org. växlare bak i skuffen. Samt ifall någon därute i vida värden vill sälga en(köper vad som hellst som går att ansluta till org. kabel)
Tacksam för svar/Tipps

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag har en orignalväxlare från Bmw till salu
om du är intresserad. 3000:- nyköpt sommaren
2001 för 5995:-
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har en original CD-växlare till salu för 2000:-. Originalradion (BMW Business RDS) kan jag sälja för 1000:-.
Båda kan testas och provlyssnas på plats i min bil då de fortfarande sitter kvar.
Låter som ett fel i själva radiodelen. Har du AM (mellanvåg)?. Testa om du får in stationer här med normalt ljud. På kvällarna bör du få in en del, t.ex 1179 KHz Radio Sweden.
Sen kan du kolla antennfunktionen genom att ta bort sprötet, och vira fast en ståltrådsbit på runt 1 dm på antennfästets gänga. Då bör du fortfarande kunna få radion att söka upp ett par lokalstationer. Även med taskig antenn skall radion ge normal ljudvolym om den har någon mottagning över huvud taget.
Att det hörs mest i diskanthögtalarna beror nog på att det ljud som radion presterar (vid fel) består mest av brus och höga frekvenser. Ovanligt fel faktiskt.

FP
ho
432
hombre
750iA 1991
Hade liknande problem. Trodde det var paj på radio och bytte denna. Löste inte mycket.Misstänker nu dålig el-försörjning till slutsteget.

Aldrig mer en rostig Volvo !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.