|
|
|
|---|---|
|
Hur pass viktig är plåten kring högtalarna i kickpanelen för bilens styvhet?? Tanken är givetvis att såga upp lite för att på i 6,5" istället. Någon som provat?? Får man kapa i den plåten för SBP?? /Caspar Z-träff 1 maj Länk | |
|
Bilprovningen kommer ju knappast märka nåt och då den är relativt tunn kan jag inte tänka mig att det heller gör nånting på bilens styvhet... Jag personligen gillar inte att såga i bilen så på min bil så har jag en utbyggnad av kickpanelen så man kan använda 6'or ändå... Men det e nog bara att såga om du har hjärta att sätta sågen i din lilla älskling. /Magnus |
|
|
Caspar: Det e inte skoj att kapa där, jag har vatt där och rotat med nibbler. Mkt mkt svårt att göra nåt vettigt/snyggt pga att det är en upphöjning, klart lättast är att baffla ut som jag gjort på min hemsida och bulta baffeln och högtalaren och org.plasten i nya hål utanför den befintliga hålbilden med insatsgängor. Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Johan: Jag har tittat på Din sida tidigare och blev liksom nu inte helt klok på hur Du har gjort.. Högtalaren ser ut att sitta tight mot orginalplåten även om den är större. Är det uppsågat?? Sedan förstår jag inte heller varför Du har satt på stora galler utanför om nu högt sitter så tight som den ser ut att göra.?? Är det för att plasten är uppsågad för att ge fritt luftflöde framför?? Hur menar Du med att Du har byggt upp bafflar? Det ser inte ut så på bilden. Mina 6,5" går inte heller att få in så djupt som Dina verkar sitta, eller är det bara en synvilla?? Massa frågor, men svar mottages tacksamt!! /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Nixelinix, inte uppsågat, dock uppborrat och insatsgängor. På baksidan av plasten (org."högtalargaller") har jag fällt in en baffel så den ligger kloss med densamma och faktiskt fyller ut hela baksidan. därefter uppat ett hål till högtalaren och sen bultat i hela rasket. Plasten är alltså fördärvad (eller förskönad som jag skulle vilja säga) och såhär blir det: Högtalare -- > plast (med baffel bakom) --> rätt in i chassiet med en bult (dööh 4 såklart). Sitter så in i berget och där e en jevla stuns i dom midarna. Gallret e ju såklart optional (men jag vill inte att nån korkad mutta ska sparka sönder mina DLS:are så dom får sitta där, även om det bygger ut några millimeter). Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Oki, då är jag nog med.. Denna bild Länk är alltså inte den färdiga installationen utan orginal 5,25"?? 6,5" har Du sedan monterat på utsidan (alltså innåt mot fotrummet) av orginalplasten?? Givetvis skall då gallrena vara på plats för att skydda högt, frågan är bara gallret på förarsidan? Blir inte det fult och tillbucklat då det sitter ivägen för fotstödet dit foten alltid letar sig?? Jag skall ju ha in ett 3-vägsystem (6,5"+4"+0,75") både fram & bak. Bak är inga problem, men fram är knivigare. Det mest optimala vore att montera 6,5" i fotstödet och 4" i orginalhålet, men då måste jag gjuta helt nya kickar med lite större fotstöd.. till båda sidorna... Gallrena till MBQ är skönt diskreta och snygga, men tyvärr är ramen lite väl stor.. kräver sådär en 7,5" plats... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Du har fattat helt rätt =) Näärå, det är faktiskt inte alls irriterande med ett galler vid fotstödet (vissa kör ju omkring med feta kickar så man knappt kommer åt pedlerna), utan det går utmärkt! Men det var en pina i arslet att få dit allt med galler (vanliga 6½:or) med panererna som sedan kommer ovan fotutrymmet, så ska du ha dit större galler blir det till att klippa plast. :\ Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Vi får se... Simplaste lösningen blir att helt enkelt ha både fram- och baksystemens midbasar bak. Dock osäker på hur det påverkar ljudbilden då 6,5" får spela upp till 250Hz. Antagligen provar jag så i sommar, då jag inte har möjlighet att bygga det RIKTIGA ljudet i år (grejerna ligger hemma) med 27högt.... ooooooopppsss /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Hahah =) Sluuuuta nu! Ska du ha dom på en liten gullig Z-vagn bakom då eller? ;) Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Ja vadådå??? Är det något fel med dragkrok på en Z3M?? /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Caspar skrev : >Jag skall ju ha in ett 3-vägsystem (6,5"+4"+0,75") både fram & >bak. Bak är inga problem, men fram är knivigare. Det mest >optimala vore att montera 6,5" i fotstödet och 4" i orginalhålet, >men då måste jag gjuta helt nya kickar med lite större fotstöd.. >till båda sidorna... Nu förstår jag inte riktigt.. 6,5" i fotstödet - menar du då där 328-Johan har sina 6,5"or, eller längre fram i samma plastbit? 4" i originalhålet - inte det i dörren hoppas jag, då får du ta fram sticksågen. Eller menar du i originalhålet i kickpanelerna? Tror du det "lönar sig" att sätta 4" nere i kickpanelerna?. För volymen, ja, för stereobilden, njaaa. Tänk på hur riktningskänsligt örat är för de frekvenser som kommer ur dem. / Fredrik |
|
|
1:Det finns bara en lösning på bra ljud & 3-vägs! Byggut dörrsidan öppna en "port" in i dörren. 6,5 i dörrfackshöjd, 4" i stereohöjd & diskanten skall givetvis sitta i öronhöjd i A-stolpen. 2: en högtalare är tillverkad för en låda med en viss volym. Låvolymen skapa ett "motstånd" för elementet när det skall flytta luften i nästa rum (coupen). Det är nästan lika viktigt att det rummet är lika tät för att få rätt "motstånd " på framsidan av elementet. Pga. detta så går det inte att få bra ljud om man har rutorna nere eller balkong dörren öppen. 3: Så för att få bra ljud i en cab får man svetsad på ett tak + fixa dörrar som har metallram mot taket. =0))) Z MMM Coupe |
|
|
Anders har helt rätt. Men har vi någon här som är sugen på att sätta sticksågen i dörrsidan? Tanken med mitt bygge var att man skulle kunna återställa utan att det syns (mmm får ju köpa nya plastbitar men de kostar inte sååå mkt på BMW) Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Zredrik: Jo den tanken är i så fall att ha 6,5" lägre fram, i själva fotstödet. 4" sätts då i orginalhålet för 5,25" och kan pga att dn är mindre riktas. Vi får se bara om jag orkar. Det skall tydligen vara bättre att sätta mellanregistret i kickarna är i dörrsidan då det ger mindre skillnad i avstånd mellan höger & vänster sida. Jag har inte tidskompensering i nuv stereo. Anders/Johan: Jodå, jag är beredd att sätta sågen i dörren, men jag vill göra det på en annan dörrsida än orginalet för att kunna återställa. En sådan dörrsida blir för 2 x 6,5", 2 x 4" & 2 x diskanter, problemet är att EN dörrsida kostar 7.800:- Funderar på att skaffa dörrsidor från skroten, använda ½ Jehnerts "rack" för 4 st 6,5", plasta om allt och klä i skinn med orginal skinn med bibehållna linjer i dörren... Jag orkar/hinner dock inte detta i år.. :-( /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
328-johan: Som svar på frågan om det finns någon som gillar sticksågar. Så har jag alltid testat det jag rekomenderar ;0)) Snacknissar finns det tillräckligt av på närmaste bilstereovaruhus.. Z MMM Coupe |
|
|
Anders: Bilder?? Fick Du C4001 steget sålt förresten?? Jag måste lämna in alla 3 C2001 stegen :-( I för sig skall jag inte använda dem, men iallafall... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Hehe Anders =) Jag vill inte kalla mej snacknisse, utan står för att jag inte vill sätta sågen i M Coupén. Blev det snyggt då? Bildeeer! Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Caspar: Vet du hur jobbigt det är att sätta ut en annons ;0) 4001 ligger fortfarande i garderoben & skräpar tillsammans med en Rockford 10" & en Panasonic 32" & en hemma bio, börjar nog att bli dax för en annons nu.. Snyggt på håll. ja men måste fixa ny vinyl då den nuvarande reste sig i sommar värmen. Hur det låter? Vill ju inte överdriva men Audiobahn 6003 Q är spec till 30hz så visst fladdrar jeansen när man vrider på... Z MMM Coupe |
|
|
Anders: Jodå.. Har aldrig lyckats sälja någonting... De tre ggr i livet som jag har satt ut en annons så kommer någon jeppe, prutar massa, jag säljer och känner att han går därifrån och känner sig som en segrare. F-n heller att jag tänker låta folk göra det på min bekostnad, slänger hellre grejerna... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.