AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.119

Jag behöver snabb hjälp ang. ett Fahrzeugbrief!

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej på er!

Det är så att jag skall åka och kika på en M5:a 3,8 i morgon, jag har nu fått en kopia på briefet och har några frågor. Säljaren påstår att bilen bara haft en ägare i Tyskland och det är Spanska Ambassaden.

I Briefet står det bara med en ägare och det är Marcus Reinhard och detta är stämplat och underskrivet 1999-10-06. Det tycker jag är konstigt eftersom bilen är av årsmodell 1994. Om bilen har haft någon ägare mellan 1994-1999 borde inte detta stå med i Briefet? Eller har jag missupfattat allt?

På ett annat ställe i Breifet står följande:

Wiederzulassung nach § 27 ABS.7 StVZO
Ursprüngliche Fz-Brief-Nr AX651483
Fzg.-Brief verloren nicht aufgeboten
Tag der 1.Zulassung: 29.09.1993
Fzg.-Hersteller: BMW
Fzg.-Ident-Nr: *WBSHC91050GD46S26*
Anzhal der bisherigen Halter:

Datum 99-09-21

Landeshauptstadt Düsseldorf
Der Oberstadtdirektor
StraBenverkehrasam
Im Auftrag
(Samt en underskrift)

Vad menas med detta?

Har det gamla Briefet tappats bort, eller är bilen stulen, krockad..?

Det enda underskrivan "Stillegung" är 2000-08-29 dvs. vid importen.

Kan någon reda ut detta för mig!

Det verkar även finnas med en sida på senaste beskitningen, eller? Det står "Abmeldebescheinigung für Fahrzeughalter" utfört hos Kreis Mettmann. Detta är underskrivet 2000-08-29 dvs. samma dag som den ställdes av. Är det så att detta är avställningsbeviset?

Mycket tacksam för snabba svar!

Mvh. Bjarre

Scheckheft
Hej
Som du är inne på: första brevet har tappats bort. Begreppet Aufgebot används inom juridiken och innebär förenklat att det gamla brevet ogilitigförklaras och inte kan användas igen.
"Abmeldebescheinigung für Fahrzeughalter" är en bekräftelse för den tyske ägaren att bilen avregistrerats.
"Kreis Mettman" är förenklat orten där bilen avregistrerades.
"Ursprüngliche Fz-Brief-Nr AX651483" är numret på det förlorade Briefet. Möjligtvis kan du få mer info om det borttappade briefet om du kontaktar tyska myndigheter och anger numret som referens.
Om du vill ha mer info om bilens historik får du nog kontakta den tyske ägaren eller har kanske HD91, Schnitzer eller m5toureg uppgifter om bilen?
Hoppas det klarnar.

Mvh
Scheckheft

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Scheckheft: Tackar för ett mycket bra svar!

Jag skulle vilja kontakta den tyska ägaren, men problemet är att jag ej kan ett ord tyska.

Finns det någon här på forumet som har tyskakunskaper samt är villig att ringa den föredetta tyska ägaren. Jag vore mycket tacksam om det finns någon som kan göra detta. Jag tror jag har fått tag i hans telefonnummer. Då det bara finns en vid namn Marcus Reinhard i Hilden.

Om det finns någon som kan göra detta kan ni skicka iväg ett mail till mig.

Mvh. Björn J

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.