|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte be om lite hjälp att försöka reda ut begreppet laddningsproblem. Jag har genom åren haft en osannolik otur med många av mina bilar, generatorerna har gett upp av de mest konstifika anledningar. På sistone har jag börjat tröttna rejält på att byta generator så snart det inte laddar som det ska. Jag har därför försökt sätta mig in i en del av problematiken kring laddning. Kan ni hålla med om/slå hål på följande påståenden? 1. Om generatorn inte laddar överhuvudtaget, då är det kolen som är slut? Med nya kol bör generatorn ladda normalt, förutsatt att allt kablage ser ut som det ska och sitter där det borde. Laddlampan kan lysa när generatorn laddar för dåligt? 2. Om generatorn laddar för mycket, ja, då är det laddningsrelät som börjar ge sig och behöver bytas. Symptom kan vara att lampor går och (som jag har erfarit) att färddatorn klappar ihop. Laddlampan kan lysa när generatorn laddar för mycket? 3. De serienummer som finns på generatorerna är egentligen bara en indikator på vad för typ av fästen och minsta laddstyrka som generatorn ska ha. Det finns inte olika "typer" av generatorer, passar remskiva, fästen och generatorn har rätt minsta Ah kan valfri generator användas. 4. Vilka ytterligare FEL kan uppstå på en generator? Jag har provatt att byta kol i generatorer som inte har laddat, men de har ändå varit stendöda efter kolbytet. Kan generatorn som sådan gå "sönder" (naturligtvis kan den det, men hur vanligt är det egentligen?) på fler sätt än de ovan nämda. Det rä ju en mycket enkel konstruktion som lämnar ganska få möjligheter till direkta fysiska fel... Vad säger ni elingenjörer? Jag tror att alla idéer kring laddning uppskatats! Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lite på vägen. Generatorn kan sluta ladda av följande skäl. Kolen slut:Laddningslampan lyser normalt INTE pga det. mät batterispänningen, är det ingen skillnad när bilen startat oftast kolen. Ladd.reläet lampan lyser vid fel (trasigt)Bilen kan ladda för mycket eller för lite normalt 13,8-14,2V mät på batteriet med bilen igång. Diodfel: lampan lyser svagt på tomgång kan ev slockna vid högre varv, men tänds vid belastning lampan lyser starkare ju högre belastning. Det kan även uppstå tillfälliga fel vid fukt o dålig jord laddningslampan kan då lysa svagt på tomgång men slockna. pga "krypspänning" mellan den isolerade mitt delen och jord. Kolla jordningar och så átt generatorn inte är smutsig.Försvinner när det torkat upp. Kan även bli fel på fält och rotorlindningen (avbrott) ett exempel som jag var ute för att när generatorn laddat i 15 minuter och blev "varm" så slutade den helt att ladda det blev avbrott på fältlindningen när den blev "varm". Soptunnan. Kommer säkert på mer men en liten vägledning. MVH Hasso |
BMW Kungen |
Kontrollera även remmen till generatorn.. råkade ut för det nyss på min Ford. Det tjöt inte i remmen, men laddade bara 10V.. den laddade riktigt ibland men inte alltid.. hade ett väldigt problem.. nu laddar den 13.9V Mvh //Kungen Övriga bilar: Ford Scorpio -88 Ford Transit -97 Har haft: BMW 518i -83 MB 230i -87 Ford Sierra -84 |
|
Ansluter i stort till Hasso:s resonemang. Laddningslampan kan vara inkopplad på lite olika sätt, och därför ge lite olika besked. Själva glödlampan var förr nödvändig för att generatorn skulle ladda, trasig lampa:ingen laddning! Numera korrigerat med ett hjälpmotstånd som ser till att generatorns fält byggs upp efter start. Kolen är väl den vanligaste mekansika slitagedetaljen som kan påverka laddningen, förutom remmen som givetvis måste vara OK. Även en hårt spänd rem kan slira om det är fel typ av rem. Den får aldrig nå ner till botten i remskivan, skall löpa på insidorna av skivan. Titta på remskivan, får inte vara blank i bottendelen! Laddningsregulatorn är oftast inte av relätyp numera, utan elektronisk och integrerad i generatorn. Bråkar sällan, men är inte oförstörbar om man fibblar med elsystemet lite oförsiktigt i bilen. Att byta till icke originaltyp av generator KAN gå, men t.ex avkänningen av spänningen kan vara olika, antingen lokalt direkt på generatorn eller med sensorkabel som går till batteriet. Beteckningen på t.ex Boschgeneratorer innefattar (i ordningsföljd): Statordiameter (kodbokstav), Typ av inre uppbyggnad (siffra), Rotationsriktning,(pilar eller ett streck), Märkspänning (V), Märkström (A), Hastighet (vid 2/3 av märkströmmen, i hundratal varv). FP |
|
|
Även kollektorn kan vara skadad eller skitig. Då hjälper det inte att byta kol. Det är även viktigt att jordningen mellan motor, kaross och generator är intakta. Prova att jorda generatorn med en startkabel. Det är den enklaste felsökning man kan göra. Glapp i kablar är också ett vanligt fel. En växelsrömare måste ju ha "motström" för att ladda. Vägsaltet är också en bov i dramat. Speciellt om generatorn är placerad långt ned. Var själv med om en generator som tappade laddström vid fuktigt väderlek. Tog då isär generatorn och upptäckte att den var vitfläckig invändigt. Jag konstaterade genom att smaka på skiten att dom vita fläckarna var salt. Det blev ett varmvattenbad för generatorn, torkning och sedan indränkning i fuktdrivande smörja. Generatorn har sedan fungerat ypperligt de senaste fyra åren. Ynf! |
|
|
Tror du menar släpringarna? Men de är ju släta och överför inte så hög ström, till skillnad mot kollektorn i en likströmsgenerator. Inte så högt slitage mao, men viss koll och rengöring kan ju inte skada om generatorn är gammal. Varning för olja på andra ställen än i lager, i synnerhet på kol och släpringar, alldeles speciell varning för CRC 5-56 på "fel ställe". FP |
|
|
Grusdamm kan ställa till mycket elände i en generator. Jag har en Ducelliér generator liggandes som har både spruckna och nednötta "släpringar", som du kallar dom. Men dom går att renovera. Fuktutdrivningsmedlet jag brukar använda är för elektroniska komponenter, kostar tyvärr en del. Brukar finnas där man kan köpa elektronik-komponenter typ motstånd mm. Har ett svagt minne av att även CRC har ett liknande preparat kallat 5-57 eller något sådant, men jag kan ha fel. Ynf! |
|
|
Kan säkert stämma. Reagerade lite när du skrev smörja, därför min passus om olja. Just fuktutdrivning behöver inte kosta dyrt: Lite T-sprit går bra, eftersom sprit lätt blandar sig med fukt och vatten och sedan dunstar. Späd till c:a 70%, använd en flaska med duschpump, funkar utmärkt till rengöring, sen bara att blåsa torrt. CRC har en elektronikspray, tror den heter 5-57, den är säkert OK. Men när Händige Harry har varit i farten med 5-56 på fel ställe, i elektronik, bandspelare osv, då är det mindre roligt. FP |
|
|
Vill varna dom som har E39:an. Bytte ganska nyligen diod-bryggan på en kompis 523i. Laddspänningen låg på 11,5v och f-dator, acc mm flippade ur totalt. Orsaken var en massa löv som hade proppat igen kylintaget till generatorn, det hade gått så varmt att lövena till och med hade legat o pyrt mot diod-bryggan. Rekommenderar och ta isär en-två ggr/år och rensa. mvh /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.