|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att köpa trimchip till min bil. Jag söker någon som har gjort detta på en E46, helst en 320-325 (jag har en 323i). Märks det någon skillnad? Jag inser att den aldrig kommer att ge de +23hk som den lovar men blir den lite rappare? Innan någon säger använd sökfunktionen: Jag har sökt men de flesta trådar slutar med att man blir tillsagd att: Köp en bil med starkare motor, trimma den hos ESS etc. Skippa gärna sådana svar då det inte är aktuellt. Folk som verkligen har erfarenhet av att ha chippat sin EGNA bil, inte vad de läst, hört eller dylikt får gärna svara... Mvh | |
| Dom som har chip i sina sugmotorbilar brukar säga att det gör skillnad & dom som inte har chip säger att det är bortkastade pengar. En kille på peugeots forum bänkade nyligen sin bil med och utan chip. Chippet lovade 17 hk. I bänk gav det 11,3 hk extra. Bilen det handlar om är en Peugeot 405 mi16 med 148 hk original. Om det är bortkastade pengar är väl upp till var och en att bedömma. Länk till tråden Länk | |
|
Jag tror att det är bättre att kalla det OPTIMERA och inte TRIMMA. Det är nog däför skeptikerna stimmar högt så fort det pratas om "trimchip"... Det är sant att det ger väldigt lite hästkrafter med chip på en sugmotor, de har ju inget laddtryck att laborera med? Det enda man kan leka med är tändning, bränsle och kanske varvstoppet. Fungerar det? JA, det fungerar. Men i dagens hk/Nm hetsiga värld så måste alltid allting mätas i effekt, effekt och åter effekt. Alla förväntar sig 50 hästar och en strippen-raket efter ett chip? Det är bara att glömma! Man får ofta höra argumentet -"om det nu gick, varför har inte BMW gjort det från början?" Då ska man tänka på att BMW serieproducerar ett par hundra tusen bilar av samma modell som är identiska! Bilar som måste fungera oavsett var bilen körs: Dom måste fungera felfritt i Kiruna vid -41 och snöstorm. Bilarna ska fungera klockrent i Marocko vid +53 och sandstorm. Givetvis måste den också klara av att accelerera uppför en brant alp-backe, med tunn luft och med 86 oktanig skräp-bensin från gamla Warzawa-pakten (självklart med husvagn). När man optimerar (inte trimmar) med chip så ställer man in tändning/bränsle efter lite mer "normala" svenska förhållanden. Ofta rekommenderas minst 95 oktan, och helst 98 oktan. Kurvorna på ett bromspapper brukar bli identiska, med enda skillnaden att den med chip ligger lite lite högre överallt. Bilen upplevs som piggare, bättre gasrespons etc. Ja det ger några hästar, kanske någonstans mellan 10-15 om man har en fräsch bil från början? Men chipet ger också lägre bränsleförbrukning! Det glömmer många. Det är bara att räkna ut hur många mil man måste köra för att "tjäna in" chipet. De som köpt chip tycker att ovanstående är värt ett par tusen. De som inte kör med chip är alltid skeptiker, och säger att det är bortkastade pengar. |
|
|
När det gäller oktantale så har ju moderna insprutningsmotorer knacksensor, dvs de känner av oktantal och arbetar därefter. Du pratar om att optimera, då borde väl det naturliga alternativet vara att mappa bilen? Saken är ju den att återförsäljarna av chipsen lovar ju 15-20 hk, och sen finns det inga som helst bevis som backar upp effektökningen. Om det nu fungerar, 5 eller 25 hästar, varför visas detta aldrig på bromspapper före/efter? Det är klart att folk funderar och visar skepsis... Placeboeffekt och lögn säger jag innan motsatsen är bevisad. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Hehe... Fortfarande ingen som chippat sin bil... Jaha jag får väl slösa 4500:- på detta och berätta hur det blev. Detta i kombination med Eisenmann och K&N Version II. |
|
svavelvinter |
Razvan goes chiptrimning! :D kör turbo istället för tusan ;) ses mannen |
|
Razvan, då kommer du fortfarande inte att få veta hur mycket chippet gör! ;o) Om du genomför många olika trimningsåtgärder på en gång, vet du ju inte vilken/vilka som verkligen ger någon effekt. I värsta fall kan det vara så att någon komponent gör att motorn lämnar sämre effekt, men att detta kompenseras av en annan komponents effektökning i motorn.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Razvan... jodå jag har chip från JWR (via Qvarnis) i min 330i (e46). En aning mer drag på lägre varv (läs det kommer tidigare), den drar mindre bensin, och har något förhöjt varvstopp. Greenberg... jag citerar LexCom's inlägg här ovan: "chippet lovade 17 hk, i bänk gav det 11,3 hk extra" Problemet är att dom som säljer chip GIVETVIS säger att det ger upp till 25 hästar (det skulle du nog också göra så länge folk köpte och du tjänade pengar på att vara sådär lite lagom otydlig). Skicket på motorn bör också vara avgörande för hur mycket man får i slutändan. Det bästa sättet är självklart att byta en hel del hårdvara och mappa om bilen, precis som du säger. Men då pratar vi inte längre om några få tusenlappar som ett "tillsnyggat bränsle-chip" kostar. Då pratar vi helt plötsligt klassiskt trimmande av en sugmotor? BMW orginalchip är en kompromiss. Så kallade "trimchip" putsar lite på denna kompromiss. Byta hårdvara (t.ex andra kammar, avgas) och sedan mappa om bilen är den enda vägen, om man verkligen är ute efter extra hästkrafter ur sin sugmotor utan överladdning. |
|
|
Kan tillägga att jag precis kommer från AERO-träsket, och har tidigare kört både Steg1, Steg2 och Steg3 trimmad 9-3. Där är skillnaden enorm! Men där finns ju laddtrycket som en extra parameter som verkligen får fart på grejerna. Är det så enkelt att de enbart höjer laddtrycket och hoppas på det bästa? Nej, dessa chip ändrar givetvis också parametrarna som tändning/bränsle. Så varför skulle man inte kunna optimera en sugmotor för lite mer normala 98 oktaniga svenska förhållanden? Som vanligt är skeptikerna jävligt skeptiska, och de som åker med "trimchip" är partiska... Alltid någon som känner någon "som fick 20 hk", och någon som känner en kille som sa att det blir "minus 7 hk". Tester på rullande landsväg har gjorts, bl.a av Bilsport. Det är väl bara att prova om man är nyfiken? :-) |
|
|
Jag minns en tråd här på AP för ett tag sen där en chippad M3:a hade bromsats till -1 hk med chip jämfört med original, +/- 0 inom ramen för felmätning säger det mig. Frågan är ju hur många sugmotorer som ger 8% mer effekt (som peugeot motorn tydligen gav). Det finns ju fler exempel åt båda håll, en M42 motor i en 318is ska tydligen ha blivit bromsad till närmare 160 hk (139 org) mha avgas + chip om jag inte minns fel. Jag tycker bara inte att det känns som seriös marknadsföring att sälja produkter som lovar effektökningar utan att ha bevis för vad man påstår. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Håller med dig Greenberg. Tyvärr måste man ta de flesta effektangivelser med en nypa salt, pga av att det är det som trimföretagen konkurrerar med, och tjänar pengar på. Köper man ett chip av en okänd snubbe på Blocket som lovar 30 hk till en 318is så får man skylla sig själv. Vänder man sig till en erkänd BMW trimmare med lång erfarenhet, och drar av lite på deras marknadsförings- siffror så börjar man nog närma sig verkligheten. Eftersom alla bilar har olika förutsättningar (skick, slitage etc.) så kan trimfirmorna bara ange "cirka 20 hk", och tar i lite i överkant för att få sälja. Jag kan bara säga att jag upplever bilen som piggare under 3000 varv, och att den drar mindre soppa när man kör lugnt. |
|
|
Jag pratatde med chipfirman i Tyskland idag ochjag citerar: "Mr Razvan, we don't recomend this chip since it will only increase your torque and PS with 8%" Det tycker jag är ärligt och bra. Att man inte ljuger och säger direkt att det ger 25 hk. De har garanti på sina varor bl.a 10000 mils garanti. SOLD säger jag bara :) Vi provar allt på en gång. avgas, K&N och chip...sen får vi se om bilen är rappare. Om inte så får jag säga till power forumet att denna hade rätt :) |
|
|
Va ska du kasta i för chip? Fast chip eller typ unichip? |
|
|
Länk eller: Länk Vi får se..ta den dyraste för mer "effekt" :) Köpt nån e46 än? Mvh |
|
|
Nej det blir nog inte till denna sässongen... ;-( Ska försöka spara typ tills nästa vår kanske. Priserna droppat lite och kontot förhoppningsvis vuxit, hehe. |
|
|
För Er som kan tyska rekommenderar jag följande text: Heute werden alle modernen Motoren mit Hilfe eines Rechners (Steuergerät) gesteuert. Alle Parameter, wie z.B. Einspritzmenge, Lambdaregelung, Ladedruck, Zündzeitpunkt etc. werden von dem Steuergerät überwacht. Für die Einhaltung dieser Parameter ist die Software zuständig. Diese Software stellt ein Programm dar, welches vom Hersteller entwickelt wurde. Während der Entwicklung dieser Software, kommt es dem Hersteller darauf an, ein Programm zu fahren, welches möglichst alle Fahrzustände simuliert. Wechselnde reale Fahrzustände, minderwertiger Treibstoff, Witterungseinflüsse, Höhenunterschiede, länderspezifische Abgaswerte, usw.. Somit stellt sich für den Hersteller die Aufgabe die Kompromisslösung zu finden, um alle diese Fahrzustände so zu vereinen. Weiterhin schlagen Kostendämpfung und Effizienz beim Motorenbau unmittelbar bei der Entwicklung der Software durch. Großserienmotoren zeichnen sich durch hohe Fertigungstoleranzen aus, was zu einer unerwünschten Leistungsschwankung der Motoren führt. Um diese Leistungsunterschiede zu begegnen integriert der Serienentwickler bestimmte Begrenzungen in die Software, so dass jeder Motor sehr identische Leistungen und Drehmomentwerte abgeben kann. Die Leistungsentfaltung des Motors, bzw. dessen Verlauf wird üblicherweise vom Steuergerät überwacht und kontrolliert. Die Softwareprogramme für ein Steuergerät stellen demnach also nur Kompromisslösungen dar. Hier beginnt die Arbeit für den Chiptuner. Individuelle Anpassungen von Kennfeldern und Aufhebungen von Beschleunigungsdämpfung und Drehmomentbegrenzungen führen folglich zu Mehrleistungen, bei meist geringerem Verbrauch. Der Chiptuner modifiziert, die Software in der Art, das zwar noch Raum für Toleranzen enthalten sind, jedoch das dabei diese Intensität weniger Berücksichtigung findet. Wichtig ist hierbei, das die Schutzfunktionen erhalten bleiben. |
|
|
Något gammal tråd det här, men ändå, Razvan blev det nått chip och framförallt blev det nån skillnad? Är själv mycket skeptisk till att det ska ge ca.15hk o +20nm, men man vet ju aldrig. Varför finns det inga tester på original vs chippad (enbart chippad) sugmotor, helst BMW då ;) |
|
| Razvan, jag hade en 323Ci för några år sen, Jag hade Supersprint avgassystem på den, sedan lämnade jag in bilen för Chippning/mappning, då bänkade de den både före och efter, Jag har Pappret från Bänkningen kvar och den hade jag lagt in här på AP också, vet inte om den är kvar, jag ska söka ltte och se om jag hittar den, hur som helst så hade bilen Original 164Hk och efteråt hade den fått 172Hk och det enligt bromspapper från rullande landsväg, kan tillägga tom att när jag satte på Avgassystemet så kände jag att bilen gick sämre än vad den hade gjort, och efter mappningen märkte jag inte nån skillnad heller men på pappret så hade jag det svart på vitt. | |
|
Gick den sämre efter att du chippat, eller efter chipp + avgas o sen ingen skillnad efter ny mappning? Hur gick den med enbart chipp? O med facit i hand, hade du gjort om det? |
|
| först bytte jag Avgassystemet, där märkte/kände jag att bilen vart något tyngre/segare, den känds mer kvävt, bänkade den aldrig då, lämnade in den för mappning/chippning och där bänkade de bilen innan de mappade/chippade bilen och då hade jag fått den där ökningen som jag nämnde tidigare, Om jag hade gjort om det? förmodligen inte, isåfall på en motorstarkare bil då kanske skillnaden blir något större och märks, typ 330,540 osv, bränsle förbrukningen la jag aldrig märke till , man chippar jo inte bilen för att dra ner på kostnaderna, man chippar den för att få starkare bil och där av gasgladare som brukar leda till mer förbrukning. | |
| okej, intressant. It´s fun + många andra uppger ca.+15hk, men ca.10hk är mer vad man kan förvänta sig, men att bilen kändes segare låter konstigt. Jaja, det är väl som jag alltid tror, man kan lika gärna slå i en tank Shell V-power och tro att man får +10hk ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.