AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.022

M3 E36, drömmen ska bli sann?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Stephan...vi ses väl på både hoj och i //M bilarna i vår? ;)
Philly
nej, jag bor inte hemma... egen lägenhet.

är en 328 mer att rekommendera då eller?

mosse: när ska du få bilen?

BMW
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
En annan viktig sak att tänka på är ju livets alla andra fallgropar, bilen är ju långt ifrån allt. Visst kan växellådan gå sönder, men det kan även en teve eller ännu värre att det springer en läcka på dasset. Allt kan hända i livets hårda skola och det är gott att ha en fin buffert snarare än att ha en fin bil och behöva svettas så fort det händer nåt.

Jag själv kommer att sälja min bil till våren då jag äntligen hittat ett boende jag vill ha men då bilintresset fortfarnde brinner tar jag steget smått bakåt till en E46 328 eller kanske en Z3 Coupé 2,8, nåt ditåt i alla fall, som jag för det första kan köra med året om (och inte behöver lägga en massa onödiga tusenlappar på vinterbil) och dessutom är bra mkt billigare i drift än en M-bil.

Jag förstår även M-bils-begäret Philly, men var ärlig mot dig själv och lev gott!

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Philly:
Den kommer i slutet av nästa vecka!

328Johan..
Precis så som jag tänker...bilgeäret är stort, men jag skulle ALDRIG ta ett stort lån för en bil...& ligga sömnlös på nätterna, man får ju ampassa mål efter mun, tvingaed ju sälja min förra M3 med sorg i hjärtat då jag köpte MC, men nu har jag skramlat ihop till en annan M3 för under 100.000, man får väl bara hoppas & be att man slipper fallgroparna... ;)
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Philly: Om du ändå ska ha en 328 så kan du lika gärna köpa en m3, se bara till att titta och provköra minst 10 olika innan du bestämmer dig, för skillnaden på att du har råd eller inte hänger ju på om du får tag på en bra bil. Och anlita inte importfirma, finns tillräckligt med m3or i sverige, så hittar du ingen fin här så finns det inte finare i tyskland. Och, börja leta redan nu, det tar minst 2 månader att hitta en som är värd att köpa, för mig tog det 6 månader men du kanske inte är lika kräsen...? =)...

Lycka till
Håller med 328-Johan. Jag är själv extremt ha-galen och tittar hela tiden efter nya objekt man skulle kunna byta upp sig till. Man kanske skulle skaffa en 328 istället, osv. Men nej, nu ska jag behålla den i minst ett år, göra lite resor och annat kul istället ;) Inte bra att leva med så små marginaler...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Philly
328-johan, hade du haft kvar din 328 hade den varit min, satans snygg!!! vart finns den nu???

BMW
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
The BMW M3 3.0 Euro
Spec. (1993-1995)

The Euro Spec. M3 1993 to late 1995 models were built from Dec. 1992 to Sep. 1995. At the end of 1995 the new 1996 model was introduced with a larger displacement (3.2 from 3.0 Liter), improved torque (350 from 320 Nm) and horsepower (321 from 286 DIN hp).
Although it was an improvement of over 30 hp, the 3.0 already was a very serious sports car. BMW officially claims 5.5 sec. for 0-100 km/h for the current M3 3.2 Coupe, and most magazines actually reach exactly this value in their tests. For the earlier M3 3.0 Coupe BMW claimed 6.0 sec., but most magazines would achieve much better results. In 1993 Europe's largest car magazine, the leading German "Auto, Motor und Sport" Magazine, accelerated a fully loaded M3 3.0 Coupe (A/C, electr. power seats, OBC, optional wider wheels 8Jx17, cruise control etc.) in only 5.8 sec. from 0-100 km/h. Here are some quotes from the Auto, Motor and Sport article (Issue 3/93) featuring the first full AMS test of the M3 3.0 after it's introduction: "A specifically more powerful engine in serial production currently cannot be found in the area of non-turbo motors" and "8.8 seconds, in order to accelerate from 80-120 km/h in 5th gear, means world-class-level. A Ferrari TR needs 0.8 seconds more."

One of the most impressive tests was performed by German Magazine "sport auto" in March 1993. The March issue featured a large BMW special, where the magazine compared all new sportive cars that BMW offered at that time, with comparable cars from Audi and Porsche. The cars were in detail: BMW M3 vs. Porsche 968 CS, BMW 850 CSi vs. Porsche 928 GTS, BMW M5 Touring vs. Audi S4 4.2 Avant.

The M3 and M5 had no problem in defeating their competitors. Only the 850 CSi could hardly keep up with the Porsche 928 GTS. However, the fastest of all cars in the test was the BMW M3 3.0 !!

Lite Läsning bara=)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Philly: Aja bajja! Jag har redan så sent som idag mailat nuvarande ägare och frågat om han inte är pigg på att sälja :P

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Philly
jaså? ja den är riktigt fin!

får man fråga vad du fick för den?

BMW
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Köp m3 =)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Inget illa menat men lite kul att se killen som tidigare Skrev följande...:
"Men jag bor i ett litet samhälle, och jag har inte behov av HK, jag tycker heller inte att den alls är slö som alla säger."

"Varför är alla så J*vla kåta på Hästkrafter för! man SKA ju ändå inte köra snabbare än vad man får!" Länk (källa)

...nu letar M3a för fullt, vad har egentligen hänt med dig sen slutet av förra året ?=)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Uppger man att det är farsan i familjen som äger milen men att barnen kommer att nyttja och köra den och FB godtar det är det helt okej! Så gjorde vi förr. Visserligen är självrisken aningen högre.
Så några moralcookies behövs ej.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
rättelse, milen = bilen. =)
Philly
andersson_CSI: nja du vet, nyårslföftena va att köpa M3 :D

BMW
Om du inte bor hemma blir det än knepigare att skenförsäkra, då får du se till att parkera bilen där om natten, försäkringbolagen skickar ut folk som kollar upp vem som kört bilen osv, för att inte tala om att de kollar vem som har betalat den.

Generellt är det dumt att köpa en så dyra bil då man är ung, tänk på värdeminskningen. Dessutom blir man bunden på ett obehagligt sätt, kanske vill du studera? Då är det inte kul att få kränga iväg bilen med brakförlust. Man ske helt enkelt akta sig för dyra bilar då man är ung, även om de utgör den stora drömmen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
stavros: visst det funkar utmärkt tills man behöver försäkringen...
Nej, men seriöst så visst går det men vissa har otur och fastnar i deras utredningar, skulle tro att en m3 i den prisklassen ses som intressant att utreda då en son som är under 25 som har smällt mammas eller pappas 10-12 åriga M3.a
Philly
det får bli en 328!

vill ändå ha lite "mos" i min nästa bil, men är 328an slö?

BMW
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vad hände med nyårslöftet nu då? ;)
Philly
efter noga övervägande och funderingar över kostnaderna för en M3 så blir d 328 fullt M-utrustad så klart!

BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.