AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.023

M3 E36, drömmen ska bli sann?

Sida 1 av 3
Philly
Hej!
Snart kommer våren och en ny bil ska inhandlas. Högst upp på önskelistan står ju en självklart en M3 E36.

Vi har en importfirma här där jag bor som tar in en riktigt, och då menar jag RIKTIGT fin bil för 105 000:- med inregg.

Har kollat upp försäkringen, och den landar på 10400 helförsäkring/helår :- på pappa (då flera familjemedlemmar kommer köra den) men jag betalar bilen och så.

Ägandet blir då ca 5200:- eftersom jag bara tänker köra 6 mån.
Jag hade en 316 innan som stod på mamma, då kostade försäkringen 4500:-

Med andra ord, det är riktigt billigt att äga en M3 för mig, men alla säger att det ska vara så dyrt?

Behandlar ju givetvis inte bilen som en rallybil, så är det så mycket dyrare att äga en M3 om man jämnför med en annan E36?

Syftar då på reservdelar.
Importfirman ska hämta bilar på tisdag och har kollat upp en till mig för 105000:- med inregg

14500mil
Inspek 2 nyligen gjord
lila met
individual stolar, helskinn
nya däck
taklucka.
acc.
nästan fullutrustad!

vad tycker ni om detta???

har ingenstans att lägga upp bilder, men jag kan maila om någon är intresserad

mvh Filip

BMW
Philly
det är en -94

jag har heller inget fast jobb, men har ut ca 5000:- efter det att hyran till min lägenhet och räkningarna är betalda!

BMW
Hoppas du köper en!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det blir inte dyrt för dig att äga en M3:a eftersom du inte kommer äga den officiellt.
Dock så förstår jag inte varför du skall helförsäkra den då Fb, säkerligen kommer grota och leta vem som egentligen ägde den den dagen då den smälls.
Läs på på trådar och ställa bilen på pappa etc. så ser du hur de ställer sig till skenförsäkringar....
Den som är huvudbrukare SAMT har det ekonomiska intresset i bilen skall stå som ägare. DVS om bilen köps för dina pengar men din Pappa trots allt använder den mest (vilket inte verkar vara fallet) så kommer du/Ni stå utan ersättning. Likaså om din pappa köper den för sina pengar, men du kör den mest då riskerar ni också att bli utan ersättning.

På 5000kr /månad kommer du inte ha råd att betala vad det kostar att äga en m3:a. förutsätter att det inte lånas en krona till bilen, då detta definitivt inte passar in i budgeten. Försäkringen kostade som du nämnde c:a 900kr/månad, 1500kr i soppa, skatt c:a 150kr/månad, sen har du ett underhåll på kanske 1000-1500kr i månaden om man räknar med servicar, däck och ev. reparationer(sådana kommer, lita på det bilen är trots allt 11 år och en prestandabil...) Då är du uppe i c:a 4000kr per månad och det lämnar 1000kr i utrymme för allt annat som man vill göra för pengarna.
Kan du spara 4000kr/månad idag? Varje månad? isåfall kan du ju köpa, men var medveten om risken att bli utan ersättning.
Sen har du näst intill inget utrymme för oförutsedda händelser, om du drabbas av en dyr reparation så måste bilen stå länge innan du skrapat ihop stålarna.

Jag skulle inte köpt med så tight budget, men du väljer ju själv.

/Christofer
Philly:

Här är den berömde tråden som Hubbe325 pratade om:

Länk

Hubbe325:

Ingen E39T utan E91??
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tänkvärt är också vad du får för M3:a för de pengarna?
105 klar i sverige, då får du dra bort 2000+1500+6000 som är kostnader de har (regbes, skrotpremie, frakt) Sen vill de säkert ha en tia eller mer i deras avgifter. då är deras inköpspris för bilen genast nere på 75-85 000kr. Är det en bra M3:a för sådana pengar? Jag vet inte, bara kritisk till "billiga" bilar.

/Christofer
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Starre: Bägge lockar... dock är E39T mest realistisk, men E91 är coolare.... Man får se vad som händer i sommar. Vi har ju nyligen fått vårt andra barn, så bilbyte känns lite avlägset när frugans inkomst minskat med 6000kr/månad...

/Christofer
Svårt att säga, M3an är inte speciellt dyr att äga så länge inget går sönder. Har du kollat upp vad tex service kostar?

Philly
nej, tanken va inte att köpa denna, men d va bra pris och nyservad. ska inte köpa förens maj typ....

ville bara se vad ni tyckte me

BMW
Ett litet tips för dig som planerar att skenförsäkra: Skriv inte ditt erkännande helt öppet på ett publikt internetforum. Du är INTE osynlig... :P

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Philly
nej, men jag skrev också att andra medlemmar skulle köra den i familjen! och det va ok me f-bolaget!

BMW
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bara en liten undran. Inspek 2 vid 14,500 mil? Brukar inte inspek 2 komma ungeför var 10,000 mil? Eller är det annorlunda med M bilar...?
Philly
bilen känner väl själv av när det är dags

BMW
"att andra medlemmar skulle köra den i familjen"

Ok säger försäkringsbolaget nu utan att gå in på definitionen av "köra". Den dag vi hoppas inte inträffar dvs den dag det smäller tror jag att FB kan sätta sig på tvären ordentligt. Låt papsen köpa och äga bilen samt kryssa i rutan "kommer nyttjas av förare under 25 år". Premien åker raketfart uppåt, men det blir rätt hanterat för alla parter.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Man skall skilja på vad försäkringssäljaren säger och skaderegleraren. Säljaren har provision, skaderegleraren har säkerligen provision fast åt andra hållet.
"Får nyttjas" är stor skillnad mellan det och att vara huvudbrukare, det räcker inte att din pappa kör ibland, han måste kunna bevisa att han använder bilen mest.

/Christofer
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
"Ägandet blir då ca 5200:- eftersom jag bara tänker köra 6 mån.
Jag hade en 316 innan som stod på mamma, då kostade försäkringen 4500:-"

Ska du gå på vinterhalvåret? Kostade 316:en 4500 halvåret? Om inte så lurar du dej själv med dom siffrorna för ska man ha en bil till är den i regel inte gratis.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Philly
ok, en annan fråga.

hur mkt skiljer det sig i reperationer och sådant mot en 328?

för jag kan ju hitta en fin m3 -94 för 110 000:- och en fin 328 -98 för 110 000:-... så då köper jag HELLRE en M3, men dem kostar ju lite mer än 328an, men skiljer det mkt??

tacksam för svar!

BMW
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Undrar bara stillsamt hur i försäkringsbolaget ska kunna bevisa vem som är "huvudbrukare" av en bil? Om M3an står reggad på tant Agda i en annan stad förstår jag att de kan bli sura men om Phillys pappa äger bilen och Philly bor hemma tror jag försäkringsbolaget har ett tufft jobb att bevisa att Philly använt bilen mest?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Låter som att du tar ett stort steg från en 316 till en M3.
Gör inte misstaget att stirra dig blind på hur BILLIG bilen är i inköp.

Räkna alltid med att du får lägga ut pengar på nya döck, en service, etc efter du köpt bilen.

Skenförsäkring, det är inte så bra....som sagt skylta inte med det...

Och om du inte har fast anställning, kan det inte bli ett svettigt bilägande för dig?

men, tänk igenom, räkna på saken.
Det är underbara bilar, men fallgroparna är många, och djupa!

Lycka till!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Lövet: De lägger gärna ner mycket tid och möda på att slippa betala ut pengar, det tråkiga för försäkringstagaren är att det blir upp till den att bevisa motsatsen mot vad försäkringsbolaget påstår, de kan bara vägra, sen är det ditt jobb att göra jobbet.
Är ju inte så svårt för dem att ringa grannar m.m. Begära att pappan bevisar med kontoutdrag var pengarna kom från, alternativt att lånet betalts från dennes konto, likaså försäkringspremien. skatten m.m.
I försäkringsbolagens ögon är man skyldig tills motsatsen bevisats... inte som hos polisen..

/Christofer
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sen tillkommer något som både jag själv och många andra kanske glömmer och det är framvagn- och bakvagnsbussningar som kostar totalt 20' och de flesta BMW modeller käkar sådana till lunch.
Ingen bil är dyr att äga så länge den inte går sönder men när det väl gör det så brukar det kostar många sköna kronor, se bara på hur min M5 har varit, varje gång så börjar det på 10' och tänk på philly om du inte har en buffert så blir det ingen rolig sommar 2005.
Lyckat till

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.