|
|
|
|---|---|
|
JA vad är det som avgör en bils släpvagnsvikt, med B respektive BE kort. Förstår inte riktigt hur det kan skilja i maxvikt där mellan två likadana bilmodeller, samma årsmodell. Någon som kan förklara? #Man and machine the evil of a dream# | |
|
Med B kort: släpets totalvikt ( tjänstevikt+ maxlast) får INTE överstiga bilens tjänstevikt samt får ekipagets totalvikt ( släpet + bilen) inte överstiga 3500kg (undantaget lätt släp dvs max total vikt 750 kg som man alltid får dra) Med BE kort: Släpets aktuella vikt (verkliga vikt vid det aktuella tillfället) får inte äverstiga bilen maximalt tillåtna släpvagnsvikt Varför det skiljer, jo tidiagre hade man lite trams för på VV/ASB med krokar på importerade bilar att man fick ganska låg max drag vikter ( ca 1500 kg) även om bilen i Sverige med dito krok hade max drag vikt 1900 kg Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Enligt en bilhandlare i Örebro jag pratade med igår är det tillverkaren som sätter max dragvikt på bilen och som den sen typas in för. T ex Chrysler 300C får man max dra 1400 kg med trots att bilen väger in på ca 2100 kg, BMW E60 får man ju dra 1800 - 2100 kg med. Det verkar alltså vara kulturskillnader som avgör. Annars har ju gasar-magnus rätt vad gäller regler kring olika typer av körkort. || jensa || |
|
|
>Gasar-Magnus<......men det där då medolika vikt på samma bilmodell. Att importerade bilar då iaf tidigare som du säger fick dra mindre. Det är ju precis tvärt om för mig. JAg får dra 1900 kg med BE kort. Har en bekant som bara får dra 1800 kg med sin samma modell. 523i vi har båda två. HAns är svensksåld och min import. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Manovar: olika krok märken kan ha olika tillåten max vikt, ibland har automater lägre drag vikt, vissa bilar med automat rekomenderas extra oljekylare vid drag etc etc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Krokmärken?? Antar ju att det har betydelse, emn jag har ingen krok överhuvudtaget på min bil. De lär ju inte sänka min max vikt för att jag sätter på kula. Det har aldrig suttit kula på bilen heller. Så vem är det som egentligen bestämmer vad som står på registreringsbeviset?? När det kan skilja så otroligt på en och samma bilmodell. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Den släpvagnsvikt du har angiven i registreringsbeviset har biltillverkaren åsatt. Det är den maximala släpvagnsvikten bilen är testad med och godkänd för. Tidigare kunde släpvagnsvikten sänkas om man monterade en kula/dragram med lägre släpvagnsvikt än bilens släpvagnsvikt, den möjligheten finns inte längre. Tidigare accepterade man max 1500kg släpvagnsvikt på en importbil om monteringsanvisning eller intyg saknades vid registreringsbesiktningen, därför är många privatimporterade bilar begränsade till 1500kg oavsett ursprunglig släpvagnsvikt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>Jesperado< Jag förstår ändå inte varför min importerade då frånstart har maxsläpvagnsvikt på 1900kg och min kompis svensksålda maxvikt är på 1800kg. På bilar som ingan har haft kula. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
manowar: Är det precis samma modell och årsmodell så förstår inte jag heller det...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nä precis det är båda 523i och båda från -97. Men har ju olika släpvagns vikter både med B och BE kort, jag får dra minst 100 kg med både B och BE. Fattar inte, å ingen verkar veta hur det kan vara så heller. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Har bilarna samma tjänstevikt och totalvikt? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja dom har ju det, därför det känns så konstigt. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.