|
|
|
|---|---|
stimpenbmw |
Var inne på nordicaudi hehe. Kollar bara vad konkurrenterna har för sig :). Iaf hade de en diskussion om halo tändstift där. Det är de där som har en elektrod ring. Ngn här som har erfarenheter av sådana stift i sin bmw? Länk Länk Länk |
|
Blir lite fundersam här, tycker det luktar lite geschäft. Lite PIAA-lampor över det hela om man ser på priset bl.a. Man lovar rätt stora "förtjänster", men jämför mest med traditionella L-formade elektroder. Isf borde stift helt utan sidoelektrod vara ännu bättre, dessa har ju funnits länge. Personligen tror jag inte så mycket på detta, litar nog mera på t.ex NGK eller Bosch. Man ser inte så sällan "nya" revoltionerande uppfinningar på t.ex tändstift och annat. Multielektrodstift "lanserades" t.ex för några år sen, men denna typ av stift med två, tre eller fyra sidoelektroder fanns redan på 50-talet, möjligen ännu tidigare. FP |
|
|
Jag tror jag har testat de flesta typer av tändstift. Som jag har upplevt så fungerar dom med en elektrod bäst. I min tii med 11,4 i komp, fungerar dom med fler elektroder än en uruselt. Motorn går ojämt och käkar stift så det står härliga kring. Jag har lekt med enduro i en hel del år. I en av cyklarna testade jag en tändstiftstyp från BERU med en ring istället för elektrod. Det fungerade inget vidare. Det här var visserligen för mer än 10 år sedan. Men aldrig mer. Stift med många elektroder har funnits länge. Redan när började kompressormata vissa motorcyklar och bilar på 30-talet, experimenterade man med sådana stift. Men så´nt sket Opel i! Dom monterade krutraketer i sin bil istället! Snacka om att ha nyårsafton varje gång man startar bilen!!! Ynf! |
|
|
Glömde skriva att BMW plockade 1936 ur närmare 100hkr ur sin kompressormatade 500 kubiks mc-boxermotor. Ca 200hkr/liter är inte illa ens idag! Ynf! |
|
Paap Reeder |
Hej! Intressant diskussion om HALO- stiften. Själv tror jag det är bluff. En kamrat berättade om hur man blueprintar en v8. Där är en point att flammorna på alla stiften skall gå åt maximalt bästa håll. Minns nu inte om det var mot eller från kolvtoppen. Efter att ha fört diskussion med importören av HALO_ stiften om detta så säger de att det är bara nys åt vilket håll gnistan går. I deras ring tar den alltid lättaste vägen. Vad är det för vits med det? Lättaste vägen kanske innebär den klenaste gnistan o s v. Lyfter Du av en topp kan man se att vissa partier i förbränningsrummet (inklusive kolvtoppen) har vissa ytor som är "blanka". Jag tror dessa ytor uppstår just åt det håll flamman går. Det är klart anser jag att det måste vara effektivare att antända bränsleblandningen mot kolven än tex i skarven kolv-topp d v s mot packningen. Jag kommer till sommaren att göra en blueprintning med enkeltråds NGK- stift. Jag kommer då att lägga flamman mot kolven då jag tror att det är bäst för fyllningen om den inströmmande gasen träffar en ren yta. Någon som vet nått mer? MVH /// Paap Reeder |
|
SAAB hade för ca 1-2 år sedan en genomskuren motor på en mässa där dom visade sin prototyp av tändgnista mellan kolv och stift. Antagligen måste man använda ett annat material än aluminium där gnistan "träffar" kolven, samt en mycket högre tändspänning. För övrigt så går gnistan från minus till plus, så säger i alla fall fysiklagarna. Det här var en av anledningarna till att bl.a. LUCAS hade plusjordade elsystem. Hade engelsmännen fått som dom ville skulle vi i dag ha kallat minus för plus och tvärt om. För ca 20 år sedan gjorde jag ett brytarlöst tändsystem som, med hjälp av att transformera upp spänningen till 24V, genererade en tändspänning på närmare 50 000V. Jag använde separat tändsystem och tändspole till varje cylinder. Tyvärr käkade tändsystemet både stift och spolar. Men motorn gick väldigt bra dom ca 10 minuter grejorna brukade hålla. Jag provade även att ta bort elektroden på stiften, men då gick motorn väldigt konstigt. Troligen för att gnistan hoppade lite överallt. Att göra en "pigg" på kolvtoppen ansåg jag vara för krångligt så allt hamnade i en låda i garaget där det fortfarande ligger. Jag har läst i någon bok att för ganska länge sedan, jag har för mig att det var på femtiotalet eller kanske tidigare, experimenterade man med att ha tändstiftet i ett så kallat "förmak". Detta innebar att man kunde rikta "raketstrålen" man fick, dit man ville. Men jag har varken sett eller hört talas om en fungerande anordning, förrän en person i BMW klubben nämnde att en kamrat till honom hade en sådan i sin RENAULT. Hur anordningen fungerar, ur effekt och förbränningssynpunkt, kan jag inte uttala mig om. Ynf! |
|
|
Vilken riktning gnistan har i stiftet beror på hur spolen kopplas in, inte på om bilen har plus eller minusjord på batteriet. Lucas hade andra tankar om sitt plusjordade system. Man skiljer på strömriktningen och elektronernas riktning i en ledare. Många bilar/motorcyklar har två stift per spole, varvid alltid ett då blir "felpolariserat". Ingen större katastrof, den minimala slillnaden på materialvandring mellan elektroderna är försumbar. Man kan ha 500.000 volt ur spolen, spelar ingen större roll när det krävs "bara" 4000-8000V för att få en gnista på 0,5-1mm (visst, lite mera vid högre kompression). Vid 100.000 volt kan man i gynnsamma fall få en gnista på 4cm i atmosfärstryck. Det är en del andra parametrar som spelar in på en förbränningsmotor, gnistenergi, varaktighet osv. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lucas mannen som uppfann mörkret hade egentligen inte fel gnistan går från - till +. Med motorblocket som + Det är egentligen så med all elektrisk energi.DC. Alla elektronikscheman är egentligen felritade med tanke på det. men man hade bestämt att det var + till - som gällde från början och så är det vedertaget ritat som standard och ingen större idé att fundera i dom banorna för då blir ju allt mer komplicerat.Fick faktiskt lära mej detta på senare år när jag vidarutbildade mig som felsökare på elfordon. MVH Hasso |
| folke -- Varför blir ett stift felpolariserat när man har två stift per spole? De flesta (alla?) spolar har ju bara en utgång i ena änden av lindningen. Om de två stiften tänder samtidigt (vilket jag inte tror) så behöver man ju bara en "Y-delad" kabel (eller en spänningsdelning) och om de tänder vid olika tidpunkt brukar man ju använda en fördelare. Om edet ena stiftet skulle bli felpolariserat, hur löser man då problemet med att topplocket alltid är "-" dvs. jordat..? eller tänker jag helt fel nu..?? | |
|
Vi skall inte blanda ihop begreppen nu. oavsett + eller - i chassiet så kan vi får t.ex rutorna att gå upp eller ner, right? Dvs man kan ju polvända en motor, tänspole eller vad man vill oberoende av bilens elsystem, + eller - jord. Läs på spolen (nu pratar vi gamla hederliga spolar), där står t.ex + och - på lågspänningssidan, eller SW och BR om det är en LUCAS. Vänd på polariteten här, och även gnistan får omvänd polaritet. Basta. Två stift på en spole är inget konstigt, men andra änden på högspänningslindningen i spolen går då inte internt till ena lågspänningsanslutningen utan ut genom en lika välisolerad hylsa som den andra. Alltså två kablar till varsitt stift, som då gnistrar samtidigt. Eftersom returen mellan stiften går genom godset i topplocket får ett av stiften motsatt polaritet. Ford bl.a körde med detta ett tag, två spolar på en fyra, brytarlöst och fördelarlöst, inte helt fel tänkt faktiskt. På tvåcylindriska MC är detta närmast standard. Att ena stiftet gnistrar på "fel tidpunkt" under avgastakten är utan betydelse. FP |
|
| folke -- Ja nu hänger jag med, det tog en liten stund att få igång hjärnan bara... allt är så enkelt när man bara får det korrekt förklarat, jag tackar så mycket... :) | |
stimpenbmw |
Var på en bilmässa på elmia. Köpte där halo stift för 100kr/st mäss pris. Skall sätta i dem nu snart då jag skall serva bilen. Återkommer med rapport. |
Paap Reeder |
Hej! Förstod jag inläggen rätt där Ni menar att om man på en äldre hederlig spole växlar + samt ledningen till brytarna så skulle gnistan i stiftet ändra riktning?? d v s gå från elektroden till mittenelektroden eller vice versa? Så tror jag inte att det fungerar. Jag tror att om man kopplar kablarna fel på spolens primär o sekundärsida så kommer ingen gnista alls - möjligen rök. Gnistan tänder en flamfront i förbränningsrummet. Jag tror att det har betydelse för effekten hur denna front uppträder i de olika cylindrarna. MVH /// Paap Reeder |
|
Varför skulle det ryka? Sekundärsidan kan du ju inte gärna koppla fel. Anledningen till ompolarisering av gnistan har inget med hur bränslet tänds, endast ev. materialvandring mellan elektroderna. Och även här har man nu tänkt om, skillnaden är helt försumbar. Observera som jag skrev att en hel del motorkonstruktioner har båda polariteterna på stiften, de brummar och går alldeles utmärkt. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Prova nu för all del inte att skifta + och - på tändspolen bara för att testa ,om ni inte vet vad ni håller på med. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.