AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.386

Rost på dörrstolpe

yngman
Har sett att det fallit bort en bit av den svarta lacken (är det väl) på utsidan av framdörrens stolpe. Är det någon som varit med om detta tidigare? Vad säger BMW vad gäller rostskyddsgaranti?
Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
Hej Yngman,

Jag har samma fenommen på min -98, det går att byta den svarta plåten på dörrstolpen. Jag har för mig att de kostar ca 25o kr /st men det kan vara problem med kulören jämfört med färgen på de befintliga plåtarna. Jag har ingen aning om vad BMW säger ang rostskyddsgarantin..

BMW har 6 års rostskyddsgaranti och de är mycket frikostiga med detta. Ser att du har en 99:a så det är väl sista chansen att få det åtgärdat kostnadsfritt. Kolla även nederkanten på bakluckan och motorhuven, dessa är vanliga rostställen på E39 om det blir aktuellt att lämna in den för garantijobb.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Det verkar vara ett typfel. Har själv samma problem och sett andra e-39:or...
Någon som har åtgärdat det?
mvh
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Jo! Köpte en från skroten(50.kr) och bytte den på 5 minuter.
mvh.
Är det täckplåten på B stolpen ni tänker på?
På E34 så är det nog inte rosten som orsakar detta utan snarare att plåten är gjord i aluminium och reagerar på olika saker i luften . Detta får till följd att lacken Lyfter/krackelerar.

Rätt mig om jag har fel men detta kan isåfall väl inte räknas som en rostskada.

Kan ju såklart vara helt annorlunda på E39

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
jag tror mer på pcdoktor, aluminiumen reagerar med massa annat och oxiderar så att lacken lyfter...är ju inte samma sak som rost, men bmw kanske åtgärdar detta ändå, bilen är ju nästan ny så det borde väl gå att få åtgärdat tycker jag

MVH
Johan K
nästan ny? var det inte en -99

I min bransch är en grunka från -99 värt lika mycket som en näve grus i ett grustag..

Nä men är det en -99 så får man väl köpa att dom inte tar det på goodwill eller rostskyddsgarantin då det egentligen inte handlar om rost ( om min teori stämmer)

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Vad ska man kalla den lilla detaljen när man söker i bildelslagret eller annonser?
mvh
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Tror det är bettre om man går till skroten och plockar den själv. Man kan förhandla priset och ser man också hur den är monterad.
Är det den svarta listen på bak dörren, som är mot fram dörren?
undrar hur i så fall hur du fick bort den civ98ssu?

mvh
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Har en liten rostfläck på insida av min baklucka. Även min är en 99:a. Var hos BMW för några månader sedan och då sade de att garantitiden är tyvärr ute.

------
Länk
Länk
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
På min var det fram dörren men det är samma princip. Hissa ner rutan, sedan dra ut den svarta spår där rutan åker upp och ner. Blir inte rädd, ta tag i mitten och dra ut den. Sedan sitter plåten med tre skruvar. Det är jätte enklet, om BMW tar betalt för detta jobb, är det skandal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.