AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.300

Repa på lånebil under thänsteuppdrag

Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej!
Hoppas ni kan vägleda mig.
Hade BMW:en på service och fick låna en Mini. Lämnade Minin i parkeringshus under tiden jag var på tjänsteuppdrag i sta´n.
Efter arbetet noterar jag att någon repat förardörren ganska rejält, men inte igenom grundlacken.
Så, vad gäller? Ska arbetsgivaren stå för självrisken/lackeringen?
Ska jag?
Finns det lagar som reglerar detta? Mycket tacksam för synpunkter.
Mvh
Sword
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
har du snackat med BMW om det hela? vad säger försäkringsbolaget?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
BMW säger: betala självrisk eller stå för rep. kostnaden.
Har ej hört med försäkringsbolaget. Har trott att arbetsgivaren ska täcka. Eller?
mvh
Sword
Hade du inte haft minin hade det vart din bmw eller hur.
Du får nog betala själv om inte arbetsgivaren vill vara snäll och betala men det är inte hans skyldighet.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
>MB: Så det spelar ingen roll att det var under uppdrag? Tänk om man krockar eller så under arbetstid?
/sword
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
När du kör i tjänsten med privatbil så har du milersättning.
Den förväntas täcka sånt här.
Men inget hindrar ju arbetsgivaren att ta din självrisk.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kontakta en rekondfirma det kanske går att polera bort?
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är du som tyvärr får stå för kostnaden. HAde det varit en firmabil som lämnats på reparation hade det varit firman som stod för kostnaden.
Asken
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Får du inte milersätning eller en fast summa i månaden när du kör bilen i tjänsten? Ifall du får det är det ju tänkt att det ska täcka upp alla kostnader,prata med arbetsgivaren han kan ju inte mer än säga nej.

///Johan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag råkade skada min egen bil under tjänsteuppdrag, och min arbetsgivare betalde självrisken. Krokodiltårarna blev i alla fall något mindre av detta...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack för era svar.
Det som förvånade mig var att min chef inte visste vad som gällde. Det hon sa var något i stil med "vad är Phuket" (!!)
Har nu kontaktat facket och kansliet på var sitt håll. Det lutar dock åt att jag är ansvarig.
Till de som har undrat: Jag får milersåttning 15:- per mil brutto, som förstås inte ens täcker bränslekostnaden.
Mvh
Sword
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Med så usel ersättning kan min arbetsgivare bara drömma om att jag skulle slita på min bil i tjänsten. Tänk om du ingen bil hade? Arbetsgivaren får tillhandahålla bil i tjänsten helt enkelt. Man idkar väl inte välgörenhet heller?

///M som i M52TUB25!
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
J Power: Jo, många gånger upplever jag det jag/vi gör i tjänsten som just välgörenhet faktiskt. Vad säger du om att arbetsgivaren "nollställer" våra flextimmar var tredje månad (när vi ligger på plus) då jag personligen går miste om 15-40 timmar varje gång? Om man ligger på minus? Då dras det från månadslönen!!
/sword
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Lite OT, men det låter som du borde söka efter ett annat arbete.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Byt jobb!! ;o)

Sjöberg
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
får man inte betalt jobbar man inte.
Gammalt djungelordspråk

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
kilroy
Jag tolkar det som om BMW´n är din egen och att du använder den i tjänsten och får milersättning...?I sådana fall har din arbetsgivare inget med detta att göra. I din bilersättning beräknas alla rörliga kostnader ingå...som drivmedel samt ett "schablontillägg" för slitage. Om du sen krockar med bilen är det din ensak.Vem som tar skadekostnaden på din "lånebil" är en sak mellan dig, försäkringsbolagen och BMW-verkstaden.Den här tråden kan kanske få de som får en "lånebil" av verkstaden att ställa frågan vad som gäller om lånebilen skadas. Och göra det innan nåt händer...Mvh kilroy
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Jo, trevligt med gensvaren,
Kom ihåg detta nästa gång någon säger att läkare får för mycket betalt :)
Byta jobb? Nja, snarare bort med landstinget.
Slutligen: man kanske ska teckna självrisksreducering på lånebil? Går det?
Vad jag gör just nu? Är vaken och arbetar men får faktiskt inte ett öre för det. Enligt schablon "sover jag" nu mellan kl 0500-0700. Får jag sova? Nej, det finns "jobb" så det ryker om det. Jag har ansvar för "hela huset".
Så jobbar vi inom sjukvården...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.