AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.003

Hög tomgång på min 328 -98

mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Har en 328 coupe -98 E36.
Har bilen avställd i varmgarage över vintern. Har varit där och varmkört den flera ggr, och i helgen bytte jag dämpare, fjädrar och bromsar runt om. När allt var klart och jag startade den igen så låg tomgången på 2500!!!! Jag har över huvud taget inte rört ngt under huven och batteriet verkar vara friskt. Har provat att "rucka" på gasreglaget under insuget och lyckats få tomgången till det normala (ca 600).
Är det reglaget mekaniskt eller elektroniskt??
Någon som vet något om detta??

Elektronikst! allt styrs ifrån Lmm som ger impulser till övriga system runt omkring motorstyrningen! Har samma problem, att bilen har förhöjd tomgång! Dock är mina avgas värden åt #¤&¤%"/...
Men har du kikat i tomgångsmotorn? kav va smuts som kommit in dit! annars kan du lite snabbt kolla att tråden är hel på Lmm... Kan bero på många orsaker det där! Hemskt problem du råkat ut för! =/

Shake That Ass
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
LMM?? Är det lambdasonden eller??

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
LMM = Luft Mängd Mätare

///Tobbe

Länk
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
OK. Ska kolla upp det. Tack!

mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Har kollat med verkstad men låter inte troligt att det är LMM.
Fick tips om tjuvluft.....
Har plockat bort pluspolen på batteriet för att nolla alla system...
Får se imorgon om det gav resultat.

mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Att plocka bort plus på batteriet hjälpte inte.....
Enda skillnaden är att nu pendlar tomgången istället för att vara konstant hög.... skumt!
Ska prova med startgas och se om den tar tjuvluft någonstans!

mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Har nu äntligen kommit tillrätta med problemet.
Tror att gasreglaget (tomgångsmotorn?) var kärvt. Motionerade det en hel del samt laddade batteriet ..... och vipps, borta.
Tomgången kan dock fortfarande vara lite högre än normalt vid kallstart, och då menar jag högre än den förhöjda tomgången som normalt är när bilen är kall.Men den sjunker ner till normala ca 600 rpm när den blivit varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.