AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
932

Frågor om E46 cab

Hej jag funderar på att köpa en E46 cab, förmodligen en 325 eller 330. Eftersom jag aldrig ägt en bmw tidigare så tänkte jag ställa några frågor till er här på forumet.

Det finns ju mest tysksålda bilar på marknaden, men jag vill helst ha en svensksåld, fast det kanske inte är så vanligt med skruvade mätare på importerade bilar nu längre?

Är det någon skillnad på försäkringspris mellan en importerad och svensksåld bil? Det verkar inte vara så stor skillnad i pris mellan motoralternativen iallafall.

Det är ganska stora skilnader i motorns karaktär va? (Har tidigare haft en c70 t5) så jag kanske blir missnöjd med en 325:a.

Hur blir det nu när det kommer en ny 3-serie, kan man tänka sig att priserna börjar rasa om något år när det även kommer en ny cab?

Kommer säkert på fler frågor.

M.v.h Nisse

Ingen som vill svara? De tidigare inläggen om e46 cab har jag redan läst.

En till fråga är vad det är för skillnad på antispinnsystemen mellan en -01:a och en -02:a? Har för mig att jag läst att det ska vara nån skillnad.

M.v.h Nisse
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag har en importerad cab och den är i bättre skick än de svensksålda jag tittade på. Den hade inte rullat på svenska vintervägar ;-)

När det gäller importbilar så är det bara att ta den till en BMW mek och be dem kolla mil och att allt ser bra ut, då är det ingen fara.

Försäkringen är lite dyrare på import de 5 första åren.

Jag har en 330 och är helnöjd. Som du säger så har du haft en T5 och jag skulle råda dig till att ta en 330. Jag tror också att den är lättare att sälja sedan.

Det kommer att ta ett tag innan den nya 3 serien kommer i cab så det är nog ingen fara på ett par framåt.

Skillnaden på en -01 och -02 är (tror jag) att -01 har ASC och -02 har DSC. DSC är bättre då den kan reglera ett enskillt hjul osv...

/Mikael

Min bil: Länk
Jag kommer nag att använda bilen lite under vinterhalvåret också, så då blir det kanske bäst med en -02:a

Låter bra att du är helnöjd, men är det något speciellt man ska kolla efter på en kab vid köp?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
ASC är ju bara antispinn medan DSC är ett antisladdsystem. DSC i är i Sverige standard sen modell 2002, men det fanns som tillval på modell 2001. Man ska definitivt ha DSC.

ok, bra då vet jag skillnaden. ja på en dyr bakhjulsdriven bil är det nog bra att ha ett antisladdsystem.

mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Hur ser man om man har det på en -01:a? Står det DSC på knappen då?

/Mikael

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
330 cabbar är oehört svårt att sälja, så det är köparens marknad där.

Sålde min för strax över 200.000:- för ett tag sedan.
Lågmilare i absolut toppskick!
Är de verkligen så svåra att sälja?
Hur långt hade din gått, och vilken årsmodell var det?

Jag hade tänkt att man skulle få betala mellan 250.000- 300.000 för en välutrustad 330 årsmod 01-02 med runt 5000mil på mätaren.

Är det någon som vet ungefär vad man skall betala för en sådan bil?

m.v.h

mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
nisseb:

Du är rätt ute. Dom pengarna får du räkna med om du ska ha en fin och rimliga mil. Jag skulle tro att du får räkna med en import om du vill ha mycket utrustning dock.

/Mikael

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det ska stå DSC på en 2001. Står det ASC är det antispinn.

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
3000 mil. full dokument.
Nyskick!
Jag tycker att det låter som om du sålde din lite väl billigt LME, synd att inte jag såg din annons ;)

Har kollat lite mer på Bmw cabbar nu, men verkar ju inte tjäna så mycket på att hämta en från tyskland iallafall inte om man hämtar en från en bmw handlare, vilket jag nog skulle göra av rädasla för att bli lurad.

Så gott som alla i sverige är ju importerade också, men här kan man ju iallafall åka till bmw och kolla mätarställningen på dem.

Kan denna vara något kanske? Dock bara en 325:a, men rätt färg. tror att den är helt nyimporteerad också.

Länk

Annars finns ju tex denna 330, som gått kortare och har ht, och vinterfälgar också. Kanske är mer prisvärd.

Länk

Någon som har några åsiker om bilarna?

M.v.h
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag skulle nog välja 330. Nu hade de fel färg enligt min smak men 330 har ju HT och du hade tankar på att köra på vintern.

/Mikael

Evol-79
Ha dock i åtanke att BMW inte alls kan se om en bil är skruvad eller ej. De kan såvitt jag blivit informerad endast upptäcka om den blivit "klantigt" skruvad. Det finns hur mycket som helst att läsa om ämnet.

Summan är att du inte ska ta det som ett bevis bara för att BMW inte kan upptäcka om den är skruvad eller ej.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Vad gäller skruvad mätare så kan det lika gärna cara gjort på en "Svensksåld". Jag anser att en bil generellt är bättre vårdad i Tyskland än i Sverige.

/Mikael

Evol-79
naturligtvis kan man även skruva en svensksåld bil. Skillnaden är dock att det är lättare för köparen att kontrollera miltalet på en svensksåld bil. Detta då det är lättare att komma i kontakt med tidigare ägare samt möjligheter att verifiera stämplar i serviceboken.

Naturligtvis kan även detta göras på importbilar, men pga olika kulturer och framförallt språket så blir det lite svårare.

Huruvida bilen är vårdad beror nog mer på ägare än nationalitet. Jag ser främst mångfalden som en fördel med att importera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.