AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.097

Original kupévärmare

Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Verkar som om bilen har en origianl monterad kupévärmare. Har hittat fjärrkontrollen i handskfacket!

Någon med erfarenhet med denna funktion? Hur fungerar den? Måste gå på bensin. Hur reglerar man funktionen?

Dela gärna med er av era erfarenheter till en nybliven E39 ägare.

BMWigen
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Bara att trycks på 1 på fjärren från upp till 350m så sköter sig värmaren automatiskt, den stänger av efter 30min.
Går att lägga inn start tider i midd displayen om du vill.
Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Tack Kryssa. Låter som en användbar finess. Skönt att sätta sig i en varm bil....

BMWigen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tänk dock på att värmaren drar rätt bra med ström så att underhållsladda batteriet tex varje eller varannan vecka om man använder värmaren var dag är inte fel. Värmaren går 30 min och det tar ett par timmars körning att ladda upp den förbrukade strömmen exklusive om man använder rumpvärme, elbakruta mm mm. Bara ett litet tips från en som haft likadan typ av bil och tömt batteriet ett par gånger:)
Mvh
Asken
Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Asken, vilken källa av erfarenhet du har att tömma av. Tackar och bugar. Skall använda denna funktion med förstånd. Bor ju i Skåne så det lär ju inte bli så mång agånger per år. Skönt dock att veta att man kan värma upp bilen innan man sätter sig i den.

Vad gäller vid laddning av batteriet? Skall man lyfta ur det ur bilen eller kan man ladda det på plats efter att ha kopplat ur det?

BMWigen
MB
28
MB300
528i -97
Om du köper en sån här laddare så kan du ladda med batteriet i bilen, www.ctek.com/svensk/index_SE.htm
jag är osäker om det går att ladda med äldre laddare för det e ju mycket elektronik i alla nya bilar , men den här ska det funka med
Mvh MB300

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Goran Berg. Användas bör nog värmare göras när man vill ha varmt:) LAdda batteriet går utmärkt att koppla på pluspolen i motorn och minus tex en av bultarna runt stötdämparfästet. Du kan ju kika på min dagbok Länk där kanske det finns nått matnyttigt? Lycka till med bilen
Asken
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
nyligen köpt e39 och fick fjärrkontroll med till kupevärmare...

skulle testa det nu. gav det ej ngn tid då jag tog bilen första gången tryckte på väg ut i bilen. hördes som ngn pump gick och ngt klickande. stod zeit på displayn då jag öppande dörren också.

jaja iaf körde iväg. bilen stod ett par timmar. tryckte igång den 5 mins innan jag skulel ut. men den var helt tyst då jag kom ut. tryckte ute brevid bilen och det hördes inget.

i bilen i mittkonsollens meny tryckte jag zeit on elle rvad där står på tyska. då blinkade röd diod brevid knappen.

men denna slutade blinka efter en 30-60 sekunder.
då hade jag bilen igång och körde. såg sen också att när jag kom upp i driftstemp på motorn försvann valet att sätta på värmaren.

läste instruktionsboken om fjärren. står att när man startar värmaren skall den blinka 3 ggr sen lysa konstant. min blinkar 3 ggr men sen blinkar den med jämna mellanrum. den lyser ej konstant. är det ngn indikation på fel?
tycker bara det är konstigt att första gången jag testade var det ngt som startade i bilen iaf.

hur uppför sig lampan på era fjärrkontroller? står ngt om att man kan initialisera den men gfick den kontakt med bilen första gången borde det funka.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
kan säga också att temperaturen var under 16 grader. iaf visade tempmätaren i bilen det. står att den bara går då det är under 16 grader yttertemp.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
testat lite idag igen. inget händer med fjärren. gick in i bilen satte nyckeln i läge 1, läget innan tändning. gick in i värmemenyn och tryckte "heiz ein". röda dioden börjar blinka och det står "heiz aus" på displayn asso att jag kan stänga av den om jag vill. även klima displayn tänds upp. slutar efter 5 sekunder och menyn återgår till "heiz ein" läget och kliman släcks ner.
trycker igen och röda dioden börjar blinka, allt går igång igen och gör så i kanske 30s-60s sen slutar den igen.

vad är problemet? startar ej värmaren så det stänger av sig igen eller?

var sitter värmaren? har haft uppe bilen innan visste ej den hade värmare då men jag såg inget... brukar ju vara en klump med litet avgasrör och så.

ngn som har koll på hur detta skall fungera? instruktionsboken säger ej en så mycket hehe...

vet ej om förra ägaren kört med den och man skall ju köra med sådana regelbundet.... kan man plocka isär och få liv i en sådan? e där nån glödstift och så i dem?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
uppdatering.

lokaliserat värmaren bakom vf innerskärm mot kupen. Ena stiftet i huvudmatningskontakten var grönt, oxiderat. Tagit kontaktspray etc.
Hållt på att mäta och ha mig. Lyckades med en viss nollställning av fel procedur få liv i värmaren så den går igång och blåser och låter men den skickar ingen matning till bärnslepumpen.(matat pumpen manuellt så den funkar)
Sen stannar den efter ett tag.
Verkar som den går igång. Känner ngt är fel. Kör före tänding programmet och avslutningsprogrammet då den blåser igenom värmaren och sen stannar utan att ens försöka tända.

Iaf verkar bilens system funka som skickar signal till värmaren.
Men gissar att fukt kan ha kommit in och skadat den iom att ena stiftet var oxiderat etc.
Skall nog plocka ner och se ifall jag kan sära den vid elanslutningarna och se innuti hur det ser ut vid elektroniken.
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Min fjärr har bara blinkat konstant när man tryckt in knappen, tills för nån dag sen då den gav upp så gott som helt.
Jag bytte batterier och nu blinkar den först snabbt ett par gånger när man trycker på knappen, sedan övergår blinkandet till mera långsamt och konstant. Den klarar även längre avstånd.

Modellen är den med silverfärgat och blått skal med utdragbar antenn.

Diesel-Framtidens melodi / JK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.