AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
974

M3 E30 vs MB 190 2,3 16v

Vilken hade ni valt av dessa 80-tal ikoner? Är själv sugen på bil för bankörning. Prestandan är likvärdig även om M3 är lite snabbare. MB 190 2,3 16v är ju betydligt billigare än en M3 E30 som är väldigt eftertraktad.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
MB 2.5-16V hade nog varit bättre val mot M3 E30...

Gissar på att BMWn är bättre på bana...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
2,5 har bara 10 hk mer än 2,3 utan kat så skilnaden är minimal. Priserna på 2,3 är trevliga...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad kostar en sådan?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
En kompis har en MKT fin sådan, kör väldigt lite med den. Den har endast gått 7500 mil eller något. Fina bilar som går bra! Jag körde mot han en gång med min gamla 327a jag hade, vi var två i min bil och han ensam, men vi gled ifrån han endel!

Mvh Per
Hade en sådan vadå? M3 E30, Merca 2,3 16V eller Merca 2,5 16V?

Fast`n Loud Turbo Proud.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
marcedesen har mkt bättre aerodynamik.. sen har jag även hört att chassi-geometrin på mercan är mkt god och därför är det en mkt bra bil på banan

Perran_ 2.3 16V

Mvh Per
P3r: Okej, stabilt.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Här ett TV test från tiden det begav sig;
Länk

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
SL

rolig läsning. kanske blir en 2.3 som vinterbil:P

Alpina Power!
En av de bättre Mercorna, men den är knappast inspirerande att köra fort med (läs: rolig) trots att du kan köra den riktigt snabbt.
Har ägt en sån merca 2.3 16V en gång i tiden. Dock så har jag aldrig ägt M3 E30 så den kan jag ej uttala mig om.
Om mercedes kan jag säga följande:

-Rigligt utrustad faktiskt men se upp för läckande nivåreglering och trasiga vajrar till takluckan.
-Riktigt tyst och bekväm, men mycket trångt baksätte.
-Tung och törstig. Har aldrig lyckats att köra under liter milen.
-Ganska slö, men beror givetvis mycket på vad man jämför med. Kommer ihåg att jag hade inte en chans mot kompisens 325 E36!
-Vill gärna rosta, men så är bilen ganska gammal också.
-Vxl och motor ska ha hög kvalite men jag fick renovera topp samt 1-ans växel (snett neråt) ville ej i ibland. ASR hade jag också strul med då elektroniken började leva sitt eget liv.

Köper du en sån bil så köp inte den i tron att den är speciell snabb utan köp den för att det är en mycket speciell vagn. En utav mercedes mest påkostade bilar både när det gäller tekniska lösningar och utrustning.
Utan att har ägt M3 så tror jag ändå den är ett bättre köp speciellt om du ska, som du säger, köra på banan.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Et suplement til diskusjonen :)
Länk

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.