|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har hittat en 325i vanos -93 Cupé Kan jag "flytta" över motor, växellåda, koppling, drivlina, drivaxel och bromsar till min 316 -91:a ? utan eller lite modifikation? Tacksam för svar snarast så jag vet om jag ska köpa den krockade 325:an... Tack på förhand! | |
|
Hej failure! Varför skulle det inte gå höll jag på och säga, har du vettig mekvana och mycket tid plus stort garage så är det bara att köra igång! Fråga som poppa upp i huvet är varför lägga ner så mycket tid? MVH // Martin Löfqvist |
|
|
Ok, jo garage får jag i sommar... Passar motorfästen osv ? fästen för växellåda å så ... ?! |
|
| Är det något problem med att 316i är sedan och 325i är cupé?? | |
| Hur är det med vanos motorerna ? hur många HK är det i dom och så har jag hört att de lätt går sönder? stämmer det ? | |
TobbeBMW |
Det går att göra men du får flytta mycket grejor, MEN din 316 ÄR ingen 325:a och detta kommer bilprovningen att ta fäste på vid besiktning, för att få igenom din 316 som en 325:a så måste du "överta" den bilens identitet, dvs chassinummer, reg nr etc etc. Det är MYCKET jobb och det är OLAGLIGT att klona bilar. Förutom detta så förmodar jag att den krockade 325:an är skrotad och då så "finns" inte den bilen mera. Du kan med 99% säkerhet aldrig registrera bilen. och du får den inte genom besiktningen. |
|
Oj, priser är så pass mkt nere att du spar nog mkt tid o kraft genom att köpa en 325 istället för att konvertera! Men sen vet jag inte om motor fästena är samma då en 316 har lilla 4:an i sig och 325 an har lilla 6:an i sig! Shake That Ass |
|
| Lägg din energi på något väsentligare. Det är min åsikt. :) | |
|
Ok! om du lagt ner väldigt mycket jobb på din 316 i övrigt. Men annars är det nog bättre att byta hela bilen. |
|
| Alla fästen som krävs finns redan på din 316. Det hela kommer att upplevas som att bygga mekano! Men, som redan nämnts ovan, så blir det problem med registreringen av operationen. Mitt råd blir detsamma, att satsa på en 325a istället. Finns många fina exemplar till salu. | |
|
"Alla fästen som krävs finns redan på din 316. Det hela kommer att upplevas som att bygga mekano!" Men kan jag inte typa bilen som 325:a ? de lär ju gå då jag byter bromsar och allt? |
|
|
Rätta mig om jag har fel men mm du ska typa om en 316 så måste du har lite intyg från BMW och BMW släpper inte några intyg. Det är så jag har förstått det hela. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
mm = om... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Saken är det att jag har lagt ner 40 000 - 60 000 på min 316i... och det ångrar jag nu i efterhand ... men gjort är gjort. Så byta motor för 10 000 är väl helt ok när jag får en "hel" 325i för det som jag kan plocka lite andra grejor oxå ... | |
|
"VANOS på 320i/325i" Vad är VANOS ? Mvh Båten. |
|
|
Vanos = ställbara ventiltider, finns dubbelvanos och som i ditt fall enbart på insugsventilerna. Detta är för man skall få mera botten drag på en sugmotor med mindre cylindervolym. Jag tycker du resonerar lite konstigt? Vad är det du har gjort med bilen som kostar 40-60 tusen kronor? Är det enbart reparationer sevice mm? Eller är det tillbehör, i sistnämnda fall kan du juh köpa dig en motorstarkare modell och flytta med det du har krängt på din 316? MVH // Martin Löfqvist |
|
|
Det är allt möjligt med vist är det service och slitage inräknat ... men utan det är det väl 20 - 30 000 så som KONI dämpare och fjädrar m.m och jag trivs i min bil .. vill bara ha lite mera ös... 0-100 på 10-11 sec är lite segt :P och varvstop vid 210 känns jobbigt. så får jag garage i sommar och det hade varit kul att mecka lite istället för att sitta vid datorn :P och 10k är ju inga pengar i sammanhanget ... kontra köpa m3/325 för 60-160 000 kr. Och som jag har fattat det så finns alla fästen? så det är väl bara skruva isär växellåda och motor, ta bort motor, växellåda, skruva isär drivlina och bakaxel och ta bort det ... sedan i med det "nya" ... vad kan det ta 1-2 veckor? och jag har 5 veckors semester ... så vi kan väl sluta snacka om, OM jag ska göra det eller inte. Vad kan behövas att tänka på? Typning?! nja ... vad händer om jag kör obesiktigat och skulle krocka .. täcker färsäkringen då? osv osv ? som sagt vad ska jag tänka på?! Tacksam för svar! |
|
|
Om du krockar bilen och försäkringsbolaget upptäcker att motorn är utbytt så kan dom neka ersättning, alternativt höja din självrisk markant. ///Tobbe |
|
|
Problemet är ju att du bara kan köra ett år innan du måste meka ur motorn igen? är det värt 2veckors jobb? Tar säkert inte så lång tid om du kör heltid i garaget iof. /Christofer |
|
|
Rent tekniskt sett är det inte alls omöjligt! Det verkar som du redan har bestämt dig, så jag tycker det bara är att köra på, tycker du ska se över hur mycket du kan från 325 till din 316. Flytta över allt som är gängbart höll ja på och säga, bromsar, sitter antagligen trummor på din bak vilka inte alls är utformade för den effekten som du kommer få, samma gäller skivor fram. Vore bra om du kunde få med hela bakaxelpartit från 325an så slipper du oroa dig. Tror du kommer landa på ca: 15-20tkr när du är färdig, om du inte kan hitta allt på skroten. MVH // Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.