AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
675

Värmen i sidospeglar slutat fungera

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Tja, har ett problem med mina sidospeglar. Värmen i dom har slutat fungera, lite trist då det har varit minusgrader. Eftersom båda har slutat fungera samtidigt så tror jag inte dom är trasiga. Har för mig jag läst om det här tidigare men ej hittat inlägget.
Nån som vet det vanligaste orsaken till det. Kika på säkringarna men den lilla lappen med beskrivningen är på tyska (bilen sv. såld). Men alla säkringar verkar hela.

Nån som har en ide?
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Hade samma fel på min e36 och då var orsaken bara att en kontakt inuti förardörren glidit isär. Misstänker att e46 kan ha samma konstruktion så mitt tips är att kolla detta! Lycka till!
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Hur kollar man det, ingen anning hur man plockar isär dörren. Men slutade båda fungera för dig då eller bara den sidan. För jag har felet på båda sidorna. Har speglarna nån speciell säkring och vad heter den då på tyska?
Har en likadan bil som dig men hade i och för sig bara fel på ena sidan för ca 2mån. Jag var tvungen att byta glaset. Kostade ca 500kr.
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
var det svårt att byta glas, hur gör man?
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Frallan82:

Säkringen bör heta "Spiegelheizung" eller liknande på tyska. Om den är hel och en voltmeter inte ger något utslag på säkringens plats kan nästa steg vara att kontrollera kontakten i dörren. Har som sagt själv en e36 men hittade i en annan tråd följande beskrivning på demontering av dörrsida för e46 sedan:

"Tag bort dekorlisten, bara att ta tag i den i bakkant och dra rakt ut. Du kommer då att se två torx-skurvar som skall skruvas ut. På undersidan av dörrhandtaget sitter två täcklock. Tag bort dem och du kommer åt ytterligare två torx-skruvar. Slutligen får du lossa den lilla panelen för justering av backspeglar, använd en mejsel i framkant resp. bakkant och bänd upp den, så kommer du åt ytterligare en torx. När de fem torx-skruvarna är lossade sitter dörrsidan bara med vita plastclips. För in ett skonsamt verktyg i bakkant och bänd försiktigt ut dörrpsidan från dörren, så skall det gå att få loss dörrklädseln utan problem. Du behöver också lossa plastpanelen över diskanthögtalaren. Dett sitter två olika klips i framkant på den panelen, rätt långt ner, vid gångjärnen. Detta gäller i alla fall för sedan, om coupedörrarna skiljer sig vet jag ej."

OBS! Se upp med ev airbag i dörren och koppla isåfall bort batteriet innan du rör någonting! Lycka till!

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Pson: jo, jag har sedan modell, samt airbag. Ska nog kika på det idag. Tack för hjälpen alla!

Kommer ni på nåt mer, så skriv gärna.
Jag bytte inte själv. Bilen var inne för andra reperationer så det gjordes samtidigt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Börja med att lossa glaset och mäta spänningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Hur lossar man den, är de bara att rycka ut den eller är det nån speciell sida som man ska börja med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.