AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.007

Hur ser relät till vindrutetorkarna ut?

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
För en tid sedan diskuterades intervalltorkning. Jag har dessvärre ej den finessen att kunna ställ in önskad tid mellan torksvepen gm av/på med intervallspaken. Tro mig när jag säger att jag dragit i den stackars torkarspaken.

Det visar sig att VAG har ett relä, artikelnummer 3B0955531, för ca 300 som har önskad funktion.
Hittade idén på denna
Länk
när jag letade relä till Mini Coopern torkare.

Min fråga är till er i panelen:
Hur ser z3 relät ut till torkarna?
Skulle VAG relät gå att ersätta mitt relä jag har idag?

Mats
eF
900
eFx
520d Touring -09
Tror det är en sån här va?

Länk

/eFx
www.z4.se
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ja, det verkar rimligt. Hittade denna oxå: Länk

och då framstår ju VAG relät som en omöjlighet.
Får överleva i Göteborgsregnet med dom lägen jag har på spaken idagsläget.
Mats
KR
3
KRILLON
M-roadster -98
Z3-roadster 2,0 -00 Under uppbyggn.
Vart sitter det här reläet för torkarna, har vindrutespolarmotorn också ett relä, eller bara säkringar?
Har problem med både spolning och torkare bägge är döda.

/krillon
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Undrar också var detta relä sitter.Finns inte någon som helst info om relä placeringar att uppbringa nånstans på nätet...totalt mörker!!

BMW fûr allè
Hej KRILLON.
Det sitter under handsfacket.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Nej detta står det ingenting om i någon instruktionsbok och leta på nätet är som att leta en nål i höstack, jag har lyckan att ha en massa olika littratur och elschemor över Z modellerna. Precis som Katzi säger under handsfacket som du ska demontera. Där sitter en modul i mitten av 3 som är kontrollmodulen som styr både vindrutetorkare och spolare den är långt mer avancerad en ett relä...samtliga signaler från manöverspaken samt både motor för vindruta och spolare kopplas dit även en signal från huvudinstrumentet (hastighetsmätaren) går dit så den beräknar rätt hastighet vid intervallslag. Tydligen fortare intervallslag vid högre hastighet, och värre är att den är inte kopplad till diagnossystemet utan man får manullt utläsa ev fel genom elschemat. Den har 4st olika säkringar nr 3, 36, 37 och 44 i huvudsäkringsdosan, men det är bara säkring 3 och 36 som enbart är för kontrollmodulen säkring 37 och 44 har andra uppgifter med så är det dem som krånglar hade du haft mera fel på bilen. Då båda dina "motorer" är ur funktion kolla säkringarna först....sen byt modul från en snäll kompis Z och testa. För du ska veta vilken modul du söker så har det en ansl.don på runt 20 anslutningar där 15 används normalt har strålkastar sprutning då 5 till. På min 2,8 finns det 2 olika moduler: BMW nummer 61 35 8369 474 eller 61 35 8 366 381 en ny modul ligger på runt 700kr. Förmodligen har du någon av dessa 2 moduler och förhoppningsvis hittar du BMW nummer på den. Nej tacka vet jag Amazoner...där var det enkelt..en25A tjocksäkring till halva bilen och modul...kunde de inte ens stava till. Lycka till. //Z3Kent.

Min bil 2007
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.