AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.074

Diesel 525 tds trögstartad när den är varm

ov
11
ovlun
525tds -93
745iA -85
TDS 93 Inga problem att starta när den är kall. Däremot om den är varm och har stått ca 15 minuter så måste jag kör startmotorn i ca 5 sekunder innan den startar. Irriterande lång tid när den redan är varm. Drar både ström och drifttid på startmotorn. Har bytt spridare. Ingen skillnad. Har satt backventil på returen, ingen skillnad, Har bytt läckoljeledningar på insprutarna, ingen skillnad.

Har ni några tips?

Är det nån som vet om glödstiften aktiveras i samband med varmstart av bilen i samma ögonblick som man vrider på startmotorn?

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är väl ganska normalt ingen skillnad på min heller kan vara lite svårt när tempen ligger i gränszon glöda eller inte...vad du kan göra är att gå till någon som kan detta lite och via datorn ändra starttider lite i pumpen
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska göra ett tillägg..din startmotor kanske är dålig och går sakta just startmotorn är den svaga punkten på tds sitter en italiensk Magnetti i från början som inte är nåt att hurra för..man sätter dit Bosch om man byter vilket gör att den går som en symaskin på högvarv när man vrider på nyckeln
ov
11
ovlun
525tds -93
745iA -85
OK!
Har inte tidigare upplevt tendensen att den måste köras så länge på startmotorn , men det kanske är så på dom flesta tdsar...

Jag skall kolla vilken startmotor som sitter där, upplever dock att den snurrar som den skall.

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag tyckde min start gick bra tills den gick sönder, skillnaden när den kom dit en bosch var som propellerplan mot reaplan..du ser om det är en Magnetti den är stor samt att det är mutter på bulten genom blocket Boschen är ganska liten samt ingen mutter den är gängad i godset
ov
11
ovlun
525tds -93
745iA -85
Tack för beskrivningen, återkommer....när jag har kollat....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.