|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har precis fått hem en bil från USA som har stått i containern med fukt i mattan. När jag öppnade bilen kom en otrevlig lukt... Jag tog ut hela innermattan och bytte all isolering under den(det var den som var blöt) samt sprayade med virkon och efter det försvann lukten, men nu efter ett tag tycker jag mig känna lite kvarvarande lukt. Lukten kommer enlig vad jag tror från microorganismer som trivdes i det fuktiga, och jag har inte fått bort allt. Kan en ozonkanon ta bort detta, eller finns det andra trevliga metoder för detta? | |
|
Det ska visst finnas något slags medel som kan rengöra ett microfilter där bakterier fått fotfäste. Det skulle du kunna prova..., minns tyvärr inte fakbrikat eller så... // Jögge Länk |
|
| Ja, virkon... | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om du låter bilen torka upp rejält så skall doften försvinna. Mögel o svamp luktar bara när de "lever" och det värsta som "de" vet är att ej ha tillgång till fukt dvs torka. Spraya igen och låt sedan bilen torka upp rejält. Det behövs inte mkt fukt för att mikroorganismer skall trivas. Som exempel kan tas att den fukt som finns i en hudflaga på 5 um kan vara tillräckligt. Så take home lesson är att torka torka. Använd gärna ett avfuktningsagg som du kan hyra på byggfirmor. Virkonsprutning innan gör att de sporer som finns blir avdödade och då ges det ej tillfälle för sporerna att kunna germinera vid ny "fuktighet". Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ozon är verksamt men ej fullständigt. Det är ej motiverat med det, dvs cost benefit. Annars har vi ju rökning med formaldehyd, dock ej heller att reka då det reagerar med det mesta. Likaså om du röker med väteperoxid. Nä! Virkon är bäst. Där kan du faktiskt ta en typ en målarpistol (som man har till att lacka med) och så ställer du in den så att du mer får som en dimma. På det viset fyller du hela kupen och mycket av gömda utrymmen med Virkon "gas". Dammsug sedan när allt är riktigt torrt. Sedan är jag övertygad om att till sommaren så kommer lukten att försvinna då kombinationen sol/värme = torka plus UV ljus = bra avdödningsmetod som är gratis och som dessutom är arbetsOkrävande. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Tackar för svaren :-) Jag har möjlighet att låna en "ozonkanon" så är det då motiverat att använda den, eller är den mest till för tex röklukt och liknande? |
|
På sätt och vis så kan du ta bort mögellukten temporärt eller helt beroende på om "härden" har försvunnit eller ej. Ozon är ganska "taskigt" mot plastdetaljer så jag vet inte om jag skulle använda det. I alla fall inte som avdödningsmedel. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Tackar för det. Då blir det att se till att allt torkar ut ordentligt istället. |
|
|
och ställ in en "torrbollen" i bilen, den suger upp fukt bra! Finns i båttillbehörsaffärer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.