AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.309

Kontroll av larm samt bilens utrustning från fabrik

fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Har ju gått och blivit med M3 (Mmmmmm... m3....*dräggel*)

Två saker som jag försökt hitta svar här på forumet men gått bet på:

1: I kanten på förardörren där lufttryckssiffrorna sitter, sitter också en lapp om att det är ett DEFA 400 larm installerat i bilen. Hur kollar jag upp exakt vad jag har och vad som gäller? Det är ju intressant om jag får inbrott i bilen osv ur ett försäkringsperspektiv (jag antar att BMW orginallarm inte anses vara godkänt vid inbrott/stöld?)

2: Brukar det inte finnas en lapp med samtliga BMW-koder för vad bilen är levererad med för utrustning, dels i motorrummet, dels inne i kupén? Finns det någon liknande site på nätet som den där man kan slå på VIN nummret?

/Freppa - Lycklig, Lyckligare, M3-ägare.
Po
4
Pojjen
M3 -96
Köpte du din bil från en BMW-handlare? Isåfall kan du kontakta handlaren och be dom ta fram den kodlista (utrustning) bilen leverades med. Det tog handlaren fram när jag köpte min M3.
BMW orginallarm är ett mycket bra larm och är definitivt godkänt som både startspärr och larm. det som du brukar få göra är märka rutorns (en del försäkringsbolag ger dig ett set gratis).
Det kan väl vara någon dunkel anledning att det är eftermionterat, kanske missade vid beställning då det är en relativt liten koastnad ändå, eler prioriterade bort 3-4kSEK pga tight budget.
Enligt den firma som monterade mitt larm är det bara SAAB som har ett originallarm som försäkringsbolagen godkänner. Kollar man på Svenska stöldskyddsföreningens hemsidan Länk så är SAABs larm det enda rekommenderade originallarmet. DEFA 400G finns också med i listan över rekommenderade larm. Jag tror det är den listan som många försäkringsbolag går efter.

Enklast är naturligtvis att fråga det försäkringsbolag man har valt vilka larm de godkänner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.