|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej alla nattsuddare. vid en ålder av 43 är det dags att premiärköpa sin första bmw ( om jag hittar nån). Finns det någon större skillnad på modellen 735 mellan åren 87 till 92. då menar jag alltså inte extrautrustning. | |
V12 LeMans |
utan katalysator på 87orna , därefter lag på katalysator . mer vet jag ej (förutom "designen" på skinnklädseln ) annars skulle jag rekommendera V8orna (730 med V8 och 218 hk alt, 740 med 286 hk) , då de är modernare och lite bränslesnålare . De kom 1992 . |
|
kan dom verkligen vara snålare? och är dom inte betydligt dyrare att äga med tanke på försäkringar och reservdelar |
|
|
735 är inget dumt val och billigare att köpa än V8-modellerna Skillnader mellan 87-92 finns, bilarna har uppdaterats o förändrats lite, men inga stora saker. Instrumenthuset är känsligare o orsakar mer fel fram till -89, alla bilar för 2/89 (tror jag datumet var!) stannar på 29996mil. Även kliman har sitt eget liv i vissa bilar, men det kan spöka även på dom nyare..... Maskinellt o mekaniskt är det i stort samma, kolla kamaxelslitage(knackljud från ventilerna, mycket vanligt med sliten kamaxel!) växellådan ska växla mjuk men ändå kännas rapp! En anledning att köpa nyare bil kan vara att bilen just är yngre o har varit med kortare tid, allt föråldras o bilen slits även om den står stilla...... Kolla på lite olika objekt, det finns många rishögar av 7-serien, men en fin bil kostar oftast inte så mycket mer.....dom är nämligen svårsålda! kring 20-25000 kr för ett fint exemplar kring 88-90! Lycka till! ///Magnus |
|
|
tackar så mycket för svaren. om någon har tips om en 735 i bra skick (betalar gärna lite extra för ett välutrustat välvårdat ex) så får ni gärna höra av er |
|
|
Jag vet inte var folk fått det i från att V8orna är dyrare i drift.... det stämmer inte... Är det cyl.antalet som skrämmer? Fördelar med 730 V8 gentemot 735: * Starkare * Snålare * Snabbare * Mycket tystare * Betydligt modernare * M60 är en mycket hållbarare konstruktion än M30. Försäkring och reservdelar kostar i princip samma.... Det högsta snittförbrukningen jag har haft över en fulltank på min bil är 1.35 liter per mil och det innefattar kallstart på morgonen och korta sträckor. Det lägsta snittet jag någonsin haft över en fulltank är 1.03 liter per mil. Totalt snitt sedan jag köpte bilen ligger på 1.20 liter milen. Vilket är mkt bra siffror för en V8. Känner ingen som har en 735 som kommer ner till de siffrorna. Det enda du behöver ha koll på hos en V8 är oljepumpsbultarna. och det kollar man i samband med service var 10 000 mil ungefär. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Nu är detta ingen 735 utan 740 V8 (286 hk), men det är en kille på forumet som säljer bilen och hans bilar brukar verkligen vara i toppskick. Länk V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Så mycket prat om dyrare i drift vet jag inte, men kolla priserna, en 735:a 88-90 får du för kring 20-25000 kr i bra skick, en 730 V8 kring 35-45000 kr o en 740 50-60000kr i likvärdigt skick, i.o.f.s är V8:orna av nyare årgång men så även priset..... Sen ditt resonemang om bränsleförbrukning, nästan lite löjligt, varför skulle en 735:a dra mer än en 530 V8, har du haft nån 535/735 o vet bränsleåtgången??? Från 0.9 - 1.3 liter /mil, landsväg under litern, 1.1-1.3 blandad körning, mycke kortkörning vintertid, 1.3-1.5 men det drar minst en V8 också..... M30 3.5:an är mycket bränslesnål för dess ålder o litervolym. Dessutom extremt hållbara o driftssäkra, enda felkällan är kamaxeln OM inte oljeservicarna sköts som dom ska..... Man får ju 2st 735:or för priset av en 740 ex.vis......... Inget ont om V8:an men jämnför man vad man får så är V8-modellerna övervärderade! Sexan helt rätt i pris o tolvan tokbillig! Köp då hellre en 750 och få V12:an på en gång, för priset av en mycket fin 735:a, c:a 30000 kr !!!! ///Magnus |
|
|
En 730 känns onödig om det inte är för att den är nyare, och snabare än en 735:a är den inte heller. Valet borde stå mellan 735 och 740 om någon frågar mig. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
har nog tyvärr bara 35-40000 att lägga så då lutar det nog mer åt en 735 a |
|
|
Kommer att sälja min i vår...;) Den är helt felfri så snart toppen hamnat på plats efter totalrenovering och vintervila. Min kärra Länk |
|
|
ser ju helfin ut, men ursäkta okunnigheten är det en 735?vilken årsmodell?har svårt att vänta tills i vår. min gamla toyota camry blev mosad vid en påkörning bakifrån i morse.så med lite öm nacke så måste jag försöka få tag i en bil inom ett par veckor.Längre än så får jag nog inte behålla hyrbilen för försäkringsbolaget |
|
|
E21-racing: japp jag har bra koll på förbrukningen på 735iA... har liksom tillgång till en 735iA bl.a.... som sagt det högsta snittet jag har haft över en tank är 1.35 så 1.5 är det inte alls tal om... på motorväg är det inte svårt att få ner den till 0.8 liter milen.... Testa en V8 innan du spottar ut en massa förbruknings siffror... M60 är mycket modernare och mindre volym, därav den lägre förbrukningen... vilket även stöds av fabriksuppgifterna! 1.18 liter milen (730iA V8) mot 1.25 liter milen för (735iA). se modellguiden. Håller jag inte med om att M30 är driftsäkra.... hur många har en frisk icke renoverad topp på sina M30 bilar idag? Hur många har friska orenoverade toppar på sina M60 maskiner? Vad gäller M30 motorn så var den snål NÄR den kom år 1968. samma sak med M60 den var snål när den kom år 1993... ingen av motoerarna är snåla med dagens mått mätt, jämfört med M54B30 (3 liters sexan i 330i)... Jämfört med M30B35 så är M60B30 mkt snål... och motbevisar dig mer än gärna.... välj sträcka så testar vi... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Sen har växellådorna sin roll i det hela... 5 xvlar i aut på V8orna, lägre motorvarvtal i alla hastigheter, jämfört med den 4 stegade lådan i 735iA. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
En v8 drar väl mer än en sexa med tanke på dubbel uppsättning på diverse rörliga delar osv sedan vad kostar en renovering av 6an gentemot v8 an |
|
|
Nu drar jag alla motorer över en kam inte just dessa två som diskuteras här och bmw kanske har förändrat motorn lite sedan 1968 Vad är skillnad i service |
|
|
det beror på... vilken sexa och vilken 8:a... M60 drar mer än M54 men mindre än M30. har ju bilarnas modernitet att göra! Det är ju en helt annan division på motorstyrenheten på M60 och M30. Helt andra insprutningssystem. Det är en helt annan motor. E21 racing säger ju sig vara bilmek.. man kan ju fråga honom hur många V8or han har renoverat.... inte många tippar jag på... M60 har inte de problemen som M30 har med sin kamaxel. M60 har andra svaga punkter, som är mkt billigare och enklare att fixa till... t.ex. oljepumpsbultar, ventilkåpspackning mm... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Länk det skiljer inte mycket i pris på servicar... dock har M30 ngt billigare service... ca 400 kr på INSP II, men V8orna har längre service-intervall tror jag. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
jag försökte bara få en ungefärlig bild av förbrukningen. har inte så stor betydelse med en dec hit eller dit om ma bara kör 1500 mil om året.då är det snarare komfort och allmänna driftskostnadersom avgjör vilken bil man vill ha |
|
|
Ju fler cyl deto bättre komfort, tystare bil mm... M60 är tystare och har jämnare gång än de raka sexorna. (har dock inte provkört V12an, kommer göra det inom en snar framtid), men förväntar mig att V12 ska vara silkeslen och knäpptyst. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge: Dra ner lite på tempot va, verkar som du byggt V8:an helt själv eller nåt........ V8:an är en fin maskin i sig, men den stora BMW-sexan M30 är en riktig klassiskt BMW-motor. O inget sämre för det! Den är mycket driftsäker o hållbar! Liksom V8:an M60 som i sig är mycket fin o välbalanserad motor med mycket fina detaljer o låg egenvikt! Men dom är i lite olika prisklass o därför svåra att jämnföra! Sen ja, jag är bilmek varför betvivlar du det?? Orkar inte diskutera med dig, du är för jobbig! Trådstararen antee1: sorry att det spårar ur ibland, hoppas du fått/får svar på dina funderingar! Hursom: en 735:a är som jag sagt tidigare inget dumt köp, väl värd dom få kronor den kostar i inköp! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.