AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.463

elfel kupefläkt/klimator

74
8
740pimp
740ia-95
jag har ett skumt elfel på min kupe fläkt/klimator den går i 5 sek sen stannar fläkten och den slocknar sen startar den efter nån sek igen.jag hör att relät slår till varje gång den lägger av och på och den nollställer även tempen varje gång..alla säkringar är hela..har sökt i forumet men inte hittat nått nyttigt. är det någon som haft detta problem eller förslag på vad jag ska börja att kolla upp?
mvh peter
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
om du har ett relä till fläktarna så kan det vara att dem e kassa för att fläkten startar och slocknar efter 5 sek har reläet blivit varmt om du då har kassa lödningar(pga värmen som alstras i reläet) så bryter den, sen svalnar det o sätter igång igen...

E32:Länk
-=
11
-=lasse=-
525i -92
740iA -95
Lyfter denna tråden. Har nämligen precis samma fel själv, hela klimatanläggningen startar om ca var 5:e sekund. Blir helt svart i displayer och dioder ca 0,5 sekunder varvid den försöker starta upp igen under 5 sek. Då är också ibland temperaturinställningarna ändrade.
Läste om någon som hade samma problem och som hade bytt ut hela klimatkontrollen för att bli kvitt problemet.
På 3-serien har vissa löst liknande problem med att löda om en trasig kondensator på kretskortet i kontrollpanelen. Någon som vet om det går att göra något liknande på denna klimatanläggning?
Bilen i fråga är en e38, 740i -95.
Alla funderingar är välkomna!

Mvh Lars
Cenny
Kommer felet med exakt samma tidsintervall varje gång eller kan det variera? Är det konstant eller fungerar det i bland?
Cenny
Kommer felet med exakt samma tidsintervall varje gång eller kan det variera? Är det konstant eller fungerar det i bland?
-=
11
-=lasse=-
525i -92
740iA -95
Oftast är det exakt samma tidsintervall. Det händer dock att den kan fungera något längre emellanåt (men det handlar bara om sekunder).
Ibland kan den börja fungera efter att ha kört bilen ett bra tag. Sist började den fungera efter att ha kört 15 mil! Oftast fungerar den då bäst när man inte kör den i AUTO utan istället väljer manuellt var man vill ha luften.
Trodde först att den inte fick tillräckligt med ström, men jag har mätt upp laddning från generator och batteriet är dessutom nytt.
Cenny
Det låter ju som om strömmen försvinner då och då men jag har stött på fler trådar på forumet som beskriver exakt samma fel och de har alla fått byta kontrollpanelen till klimatorn.

Jag är ju dock av den inställningen att allt som är trasigt ska gå att laga, men då gäller det ju att veta vad som är trasigt i panelen också.
-=
11
-=lasse=-
525i -92
740iA -95
Ja, det är precis som om panelen tappar spänningen med jämna mellanrum. Men det är precis som du säger, man skall ju veta vad som är trasigt i den också..
Kanske blir till att försöka hitta en begagnad panel på skroten.
Tack för svaret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.