AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.461

Kan man starta ac:n på vintern?

Al
3
Alexis
523iM-00
Det rekommenderas ju att man ska starta ac:n ibland även på vintern för att den mår bra utav det.
Men jag undrar ska man alltså starta ac:n då man är ute och kör fast det kanske är 15 minusgrader ute.
Kan inte ac:n påverkas av att startas upp då det är svinkallt ute.

KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Ac.n startar inte när det är 15- lite olika från märken men ca 3+ är en min gräns.Datorn känner av automatiskt när det är för kallt ac,n skall alltså alltid stå på för att packningar i systemet annars kan torka.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Flingknappen ska alltid lysa, vad är anledningen till att du har den avstängd?

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Kimzo: Vad tusan betyder "orra"? 08-slang? :P

Alexis: Se till att snöflingeknappen lyser året runt. Jag har 22 grader på båda sidor och Auto på vintern och 20 grader på båda sidor/Auto på sommaren med undantag för extrem värmebölja (inte så vanligt på våra breddgrader) då jag eventuellt sänker någon grad, högst 2.

///M som i M52TUB25!
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Det är ganska svårt att se när ac-pumpen drar igång eftersom den yttre skivan snurrar hela tiden,ej som dem gamla pumparna.
Croazia
Varför ska man ha AC:n på hela tiden? Bilen drar bara mer soppa eller hur, min morrar en hel del när den är igång. Varför låter den så?
Kan förstå att man bör starta AC:n då o då precis som det står i instr. boken men att ha den igån hela vintern känns lite konstigt.

J.Power vad är annledningen att du kör med AC:n på hela tiden?

k1mzo menar ålla inte orra tror jag..

Ha det bara grabbar

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Croazia, med snöflingan intryckt förlänger man enligt uppgift livslängden på kompressorn. AC:n går som sagt inte igång om det är kallare än +3C. Jag har alltid haft snöflingan intryckt året runt på alla mina bilar med AC och har aldrig heller haft några problem med AC:n. Jag tar det som något positivt och fortsätter att följa rådet att ha knappen intryckt.

///M som i M52TUB25!
Croazia: Om kliman morrar kan det bero på sliten expansionsventil till AC:n. Kostar en bra slant att byta (8kkr) så det är lämpligast att byta i samband med att kompressorn gjort sitt.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Att ha ACn på hela tiden förlänger knappast livet på systemet. I 99 fall av hundra är det ju kondensorn som går hål. Då är det skit samma om den är på eller av.

För att hindra lagret att torka ut räcker det att köra en stund då och då...
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Kanske dags att någon som verkligen vet redogör för detta med snöflingans intryckta vara eller icke vara en gång för alla?

Jag har den intryckt på min BMW för att X antal människor har påstått att det är bra.

Jag hade den intryckt på en Alfa för att ett addendum till manualen sade så. Det rekommenderades att snöflingan skulle vara intryckt för jämnan. Varför nämndes ej.

Man kan förvisso undra varför knappen ens finns om den alltid skall vara intryckt ändå... eller hur?

Så... dags att klargöra detta en gång för alla. Kan någon som verkligen vet (inte tror sig veta som jag) redogöra för varför knappen skall vara intryckt 24-7, året runt?

Jag och säkerligen många med mig vill veta alla för- och nackdelar med detta.

Tack på förhand.

///M som i M52TUB25!
Ja
192
Jan Ek
728 -00
AC'n mår bra av en kort stunds körning någon gång även vintertid, eftersom kompressorns tätning får smörjning då.
En KORT körning vintertid kommer alltså inte skada systemet, tvärtom.

Men frågan är om någon vet om man kan koppla ur utomhusföreglingen för att göra en kort körning när det är kallare än +3 ?
Eftersom det rekomenderas tycker man ju att det kanske borde finnas någon sån "servicefunktion".
Annars får man passa på när man står i varmgarage med reglagen ställt i min läge.

Mvh/Janne
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Förreglingen går inte på utomhustemp utan på evaporatortemp. Alltså kan du starta ACn vid kyla om du kör re-cirk. Har funkat på alla bilar jag testat.
Jag bor också i stockholm men vet int eheller vad "orra" betyder :D
MB
28
MB300
528i -97
Vad menar ni med (morrar)
min innedel tickar lite grand efter man har slagit av motorn
ska den det

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.