|
|
|
|---|---|
|
Den idag inskaffade touringen står på garageuppfarten och jag försöker få liv i den fabriksmonterade telefonen (utrustningskod 0629). Mitt Vodafone kontantkort av nyare modell ca 2år gammalt) väcker ej liv i telefonen (begäran om SIMS kort i displayen kvarstår) när jag placerar kortet i sims-läsaren mellan sätena fram. Hittar INGEN kort-läsare vid vänster hjulhus baktill, ovanför navi-enheten! Har följt tidigare resonemang vad gäller 3V / 5V resp. D-netz vs GSM. Finns det någon entydig och klar ståndpunkt vad som gäller i t.ex mitt fall? ps Kul att vara tillbaka i BMW-världen igen efter en utflykt till stjärn-riket BMWigen | |
|
Fel KAN ju uppstå i kortläsaren, inte helt ovanligt pga mekaniskt ömtåliga kontaktfingrar osv. Är det lur med spiralkabel osv som du har i mittarmstödet? Isf måste du även ha en telefonenhet bak i skuffen, dit antenn osv är kopplade. Är det den vanliga Motorolaburken så sitter det en kortläsare där på ena kortsidan. Inte helt säker på placeringen i Touring men vänstersidan vid bakljuset är ett tips. Det sitter ju en del lådor där, till GSM-telefonen går bl.a en svart koaxialkabel med en förnicklad fastskruvad kontakt. Utan att undersöka delarna är det omöjligt att svara på om det är en telefon som är låst till t.ex D-netz. FP |
|
|
Telefonen har spiralkabel och är av std BMW typ /motorola. Samma telefon satt i mina tidigare E38or! Skall ta en närmare titt vänster bak imorgon när det är ljust. Sitter i alla fall ingen läsare direkt ovanför navi-läsaren. Har sett den placeringen på bild i tidigare tråd. Tack för ditt snabba svar. BMWigen |
|
|
Läsaren sitter i bak lastutrymmet på vänster sida. Fäll ner luckan som täcker bla cd-vxl och titta under klädseln framför, mot hjulhuset. Kolla längst upp under rutan. |
|
| Min funkar bara med kortet i den bakre läsaren. Är enligt specen en D-netz telefon, men om man läser i instruktionen står det att den fungerar med svenska GSM operatörer. | |
|
Då går den på enbart 900-bandet, vilket iofs är OK i många fall men kan innebära trängsel i tätbebyggda orter. FP |
|
|
Har nu undersökt utrymmet vä bak imin bil och INTE hittat någon kortläsare! Verkar som att jag är hänvisad till den läsaren som sitter i anslutning till telefonen mellan säten. Där fungerar ej mitt sim kort (se ovan). Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Handlar det om att skaffa ett 5v kort eller.....??? Tar tacksamt emot alla ideer! BMWigen |
|
|
Kanske en dum fråga men har du provat kortet åt båda håll. Första gången stoppade jag kortet upp och ned och då fungerar naturligt vis inte telefonen. /Fredrik |
|
|
...kortet kan placeras på 4 olika sätt .... har provat alla varianter utan framgång!!!! BMWigen |
|
|
Trist, jag köpte min bil för 3,5år sedan och då beställde jag ett tvillingkort från Vodafone som fungerat sedan dess. Ingen aning om vad et är för modell tyvärr. Min bil är dock svensksåld. /Fredrik |
|
|
Jag lånar denna tråd för en annan fråga. Jag kör också med tvillingkort från Vodafone vilket fungerar perfekt, däremot är mottagningen på den inbyggda telefonen under all kritik. Den "klipper" orden och ibland undrar jag verkligen om antennen fungerar som den ska. Kör jag med en vanlig GSM i bilen är mottagningen prefket, byter jag sedan till den inbyggda så är kvaliten på mottagningen mycket sämre. Finns något man kan göra åt det? |
|
|
Låter som trasig antenn. Vad visar signalstyrkan på displayen? Känn även på antennes anslutning bak på telefonmodulen, den kan ha lossnat. Nästa steg är att ersätta antennen med en ny, man kan köra tillfälligt med en magnetfotsantenn och testa. FP |
|
|
du kan alltid kolla om du har rätt placering på ditt chip på vodafone kortet, du måste ha orginal ramen för att det ska funka 100% räcker med en liten förskjutning för att du ska få problem. Jag hade samma problem med mitt comviq kort, jag hade brytit lös lilla kortet från stora, provade limma tillbaka det men det gick inte. Provade senare med ett teliakort jag hade liggande och då funkade det. Tror det kan ha att göra med att det är känsligt där inne i telefonen. nu funkar då min i allafall vet inte om detta hjälper men hoppas det/tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.