|
|
|
|---|---|
|
Hej! På sistone har det börjat knarra i övre delen av förardörren på min BMW 523i E39 1998. Låter som det kommer från gummilisterna eller något, i alla fall någonstans ovanför själva rutan. Vad göra? Bilen ska in på service snart, ska man säga till då? Ett annat problem jag haft sen tidigare är att när man kör över t.ex. brunnslock, "klonkar" det ofta i B-stolpen, eller snarare klädseln låter det som. Det är svårt att veta var ljudet kommer ifrån. Något som sitter löst? Är det någon som haft liknande problem? MVH Henke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Knarrande lister är "ännu" en sjukdom E39 har. Det har bytts en del på goodwill. Fick samma problem i somras när det blev varmt smörjde dörrlisten mellan fönsterbågen och gummilisten i överkant på dörren med vaselin från apoteket( vik ut listen från fönsterbågen). Det hjälpte, det verkar som avfettning torkar listen så börjar det knarra. Felet ska var för lite textil i listerna, men en del som fått bytt börjar det låta igen efter ett tag i allafall. Ersättningslisten ska ha mera textil invävd enligt BMW. Kan tänka mej att det blir ny smörjning till våren ,vaselin verkar vara det enda som hjälper. Lycka till MVH Hasso |
|
Jag har ocksdå märkt detta på min E39. Började för ca en månad sen. Måste prova Hassos tips... T |
|
|
Håller med de föregånde inläggen det är ett litet problem med dessa "knakande" lister. Jag sprayar alltid listerna då jag tvättat bilen, siliconspray eller siliconfett, min äldste son är flygtekniker så jag har fått en tub av honom som fungerar till 100%, detta fett änvänds på flygplanens gummilister. Som sagt smörj noga så slipper man detta problem. Kör lugnt i vintermörkret. NoFear <¤¤00¤¤> |
|
|
Hej! Jag tycker du skall påpeka bristen till BMW.Farsan fick sina utbytta utan kostnad. Ljudet försvann efter byte nummer 2. Efter första bytet blev det inte bra,pga att likadana lister monterades in.Vid byte nr två hade BMW kommit med ett annat material och då blev det knäpptyst.. Men det kanske blir problem om bilen hunnit bli ett par år att få detta åtgärdat kostnadsfritt. Mvh Janne. |
|
leksa |
Jag fick också listerna utbytta hösten 97 på min 523 97:a. Dock har problemet återkommit nu på hösten 2001/2002, fastän nu tycker jag att vädret påverkar om det knarrar eller inte. Vidare har jag märkt att om sidofönster hissas ner en bit, så försvinner knarret (detta har också påpekats på www.bimmer.roadfly.org). Har nån likadana erfarenheter och i så fall kan det vara nåt i listkonstruktionen som kläms ? Leksa |
|
Hade också det "klonkande" ljudet innan. Mycket irriterande på en bil som ska vara TYST. Tejpade ett par varv runt plasten på dörrlåsdelen som sitter i karossen... Knarrandet kommer från gummilisterna, detta försvann också efter tejpandet på min bil. Lycka till! /Petri |
|
|
Hämtade bilen från rekond idag. Ljudet är borta och kollade då listerna. De är insmorda... T |
|
| En lösning som en del BMW-verkstäder själva använder är spray för gummlister från Würth. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.