|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag har monterat ett kovli löstagbart drag på tds:n. Men elsatsen var till en bensinare med den stora el boxen och 13-polig kontakt. Jag har en korekt 7-polig adapter men det är bara blinkers som funkar och det är bara 10V på lyset. Är det möjligt att köra men den här elsatsen eller måste man börja klippa kablar och koppla själv? Diesel=Styrka | |
|
Är det original kabelsats du har? isf har du säkringar på boxen, men bara 10volt?, kan vara ett jordfel kring elboxen. Vitsen med kabelboxen är att gå förbi checkkontrollpanelens felmeddelande samt avlasta bilens elsystem när släp kopplas. Adaptern sitter rätt ihop med kontakten, höljet vrides 90gr medsols för säker låsning ihop med locket. Spelar ingen roll diesel eller bensin, samma lyktor baktill på bilen. Kopplar du själv , använd x-ljusrelä till varje funktion (5xrelä). /Mats |
|
|
Din bil bör ha en annan elsats, eftersom den saknar checkkontroll och därmed har ett annat elsystem. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är INTE samma elsats på en TDS o en Bensinare!! Det är viktigt att rätt elsats används annars kan elektroniken skadas. /Per |
|
|
Lite fundersam , vad skiljer bensin mot diesel beträffande kabelsatsen? Är det inte samma kontaktstycken där bak vid lyktorna?Det är sådan här information man lär sig mera om när man är "hobbyracklare". Man lär sig något nytt varje dag. |
|
|
Ok nu vart jag förvirrad! Jag tänkte slippa köpa en el sats och tog en genväg för det är ju orginal sats som följde med. Att jag inte har checkcontrol får jag ju leva med :( men det borde ju gå ändå för samtliga kontakter finns ju på bilen 6st. Det var 10V på parkeringsljus och bromsljus. Och höger blinkers går på bilens relä, vänster blinkers går på relät i boxen. Annars kanske någon har ett schema på detta? Tacksam för tips :) |
|
|
Har kikat lite på mekonomens sida, det är samma plug-in sats som används till E34 bensin/diesel ,skillnaden är sedan vs touring. Kan därför inte förstå varför det är en nackdel att kunna avlasta släpets el från bilen med kabelboxen du har fått med vid köpet . Är strömförsörjningen från batteriet till boxen ok? Sedan finns det ju vissa FÖRDELAR med trettonpoligt, nämligen ,backljus,dimljus, och inte minst det viktigaste, om du har eget släp, kompisarna har oftast inte samma koppling. Du slipper ha ett sönderkört släp pga utlåning. /Mats |
|
|
Det är inte alls samma på Mekonomens hemsida, det finns en variant med och en variant utan checkkontroll. Som vanligt kan inte Mekodyren hålla reda på skillnaden mellan modellerna, diesel (samt 518i, 518g, 520i) saknar checkkontroll. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Elschema (ETM) till din bil finns här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för länken, "trailer coupling", all info som behövs. man lär sig nåt nytt varje dag på detta forum. Men tanken att avlasta bilens eget el från släpet kan inte vara helt fel, med tanke på bilens klena kabelarea. Det är väl därför detta interface finns för bil med checkkontroll, det tar styrspänning från bil-lampa till reläbox, som har egen plusmatning, från reläbox till släp-lampa. Jag tänkte bara tanken, om det är till för avlastning av el, kan detta vara bra även för bil utan checkkontroll. /Mats |
|
|
Tack för all hjälp, bara att läsa lite schema så ska det lösa sig:) Diesel=Styrka |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.