AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
455

Nya bakfjädrar e28

Le
19
Lethe
535i -86
Nu är det dags för mig att byta iallafall bakfjädrarna eftersom jag har fått ett brott högt upp på fjädern (gick igenom besiktningen)

Vad är rekomenderat?
att byta alla fjädrarna gärna mot lite hårdare eftersom bilen är lite gungig ljust nu om det beror på hårdeten eller att fjädrarna är lite utslitna vet jag inte.
Eller ska jag köpa ett par husvagns fjädrar bak och hur skulle bilen reagera på det?
Är det någon ide att köpa begagnade?
Eventuellt sänkningssats/sänkningsfjädrar för att få de hela lite styvare?

Mvh Roland

Är någonting jag skrev osammanhägnade eller felstavat är det pga dyselexi
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Är bilen gungig är stötsämparen defekt och måste bytas.
Fjäder har till uppgift att bära upp bilens tyngd, kortfattat, och motverkar inte gungning......

Nya standardfjädrar o bra gasdämpare så blir bilen fast o fin igen...
Stötdämpare köper man nytt.....

Sen om du vill sänka den så är en sänksats att tänka på, men oftast kräver dom en stötdämpare anpassad för kortare/hårdare fjäder för att fungera bra.

Kolla med Gerth : Länk

///Magnus
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Fjädrarna blir dåliga med tiden/milen. De mjuknar upp och resulterar i att bilen blir vinglig eller kränger mycket. Jag bytte stötdämparna först utan att byta fjädrarna, vart stor skillnad på väghållning och komfort, men bilen var fortfarande inte bra! Den slog igenom och krängde för mycket. Så ett byte av alla 4 fjädrarna blev av och bilen vart minst sagt som ny!! Jag rekommenderar BMW Original Sportfjädrar om man vill ha bilen lite hårdare, de är en perfekt kombination av komfort och sport. Kostnad ca 800:- / st.

/Per
Le
19
Lethe
535i -86
tack så mycket för svaren då tittar jag in i det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.