AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
736

varför beter sig temgivaren så

bmw,m3
Hejsan!

Har en bmw 750ia-95 upptäckte idag att temp givaren ligger alldeles för lågt den ligger strax över de blåa fältet låter man den stå på tomgång så står den fint precis i mitten som jag vill att de ska vara.

värme finns de i bilen.

vad kan felet vara?

Mvh

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En dålig termostat kanske?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

bmw,m3
Japp så kan de ju vara!

men vad sitter termostat kontakterna kunde prova å rengöra med kontaktspray först. någon som har nån bild på vad den sitter?

är de farligt/skadligt att köra med dålig termostat?

Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Kan nog bara vara en dålig termostat som inte stänger ordentligt när du kör. Vattnet i kylaren kyls när du kör och det kalla vattnet sipprar förbi termostaten. Byt omgående ! Motorn mår inte bra vid för låg arbetstemperatur. Den slits i onödan.

Smid medan järnet är varmt !
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Temostaten är en mekanisk manick som sitter under ett lock i kylvattenkanalen. Fungerar så att en bimetallfjäder öppnar och stänger beroende på kylvattentemperatur.

Smid medan järnet är varmt !
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Den drar en massa dyr soppa i onödan också om den går kallt så det finns ekonomi i att se till att den inte gör det.

//Magnus

bmw,m3
ok byter ut den då, är den svår att byta själv?

va ute nu en sväng körde 2km men den gick inte upp till mitten stannade till på en pakeringsficka lät den gå upp till mitten men när jag nästan kommit hem så började temp givaren att dala så de är väl termostaten de är fel på ?

Mvh

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Vid för låg temperatur brukar det alltid vara termostaten som är dålig.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Lite trångt att byta ,men de går du måsre ta bort fläkten för att komma åt.kolla mek tips hur du lossar fläkthjulet.

Länk
Hej !
Kan bara konstatera att jag den senaste tiden har haft precis samma fel på min bil. Den har bara gått upp i rätt temp. då den gått på tomgång eller väldigt långsamt i stan. Fick termostaten bytt igår för 750 SEK. Nu är allt precis som vanligt igen. Nålen står limmad på mitten oavsett hastighet. Underbart !!!

Nysse
bmw,m3
De vad billigt tycker jag.

Jag bytte min på bmw dom tog 1700kr + ny glykol termostaten hade jag med själv.

men nu fungerar tempen perfekt.

Mvh

Hej bmw,m3 !
Jag var nere hos Jönköpings Kylarefabrik. De är både trevliga och kompetenta och dessutom väldigt prisvärda. Var hos dem och fixade klimatanläggningen förra våren också. Jag kollade pris med Nifab i Sävsjö också (auktoriserad BMW-verkstad) de sa att det skulle kosta omkring 1 000 SEK + ev. glykol hos dem. Det är ju möjligt att det är krångligare på en 750 + att termostaten kan vara dyrare. Jag är dock mycket nöjd.

Nysse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.