AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
25.442

M20 och mineralolja?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Johan B ("oljekungen" här på forumet) har massor av gånger förklarat varför syntetoljan är överlägsen mineraloljan, sök så hittar du du.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Gäller det olja till en personbilsmotor som används på vägen (och racing) så är helsyntet alltid bäst, bara den har en lämplig viskositet, som stämmer någorlunda med vad som fanns när motorn konstruerades, så spelar det ingen roll om det är en gammal bil.
En multigrade syntetolja kan överbelastas (skjuvning) och förlora sina egenskaper om den används mycket hårt.
Men det är inget problem i de här sammanhangen.
I F1-sammanhang används t.ex. Mobil 1 (syntetolja) i specialutförande med mindre viskositetsomfång, 5w/30 i stället för 5w/50.
Dels för att den ska pumpas runt utan för mycket belastning på pump och annat (>15000rpm..), men en 5w/30 står emot skjuvning bättre också.
Däremot, t.ex. en riktigt stor fartygsdiesel som alltid hålls varm och har bra rening av oljan och där man vill kunna köra lääänge med samma olja, där kan det vara idé med en rak SAE 40 mineralolja!
Men knappast i bilen man åker till jobbet i!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
J.Dredd, det är riktigt att MC-motorer med våtlameller kan få problem om man använder en bilanpassad syntetolja. Det beror helt enkelt på att friktionsmodifierande tillsatserna (friktionssänkande) gör att det blir för dålig friktion i kopplingen. Oljan smörjer helt enkelt för bra!

Det skulle iofs inte vara några problem om de använde en syntetolja som är anpassad för MC-motorer med våtkoppling, t ex Castrols R4 Superbike (10W50).

Som både jag och andra redan påpekat, har jag många gånger förklarat ingående varför syntetolja är överlägsen en mineralolj. De som undrar får helt enkelt använda "Sök inlägg"!

För att besvara det felaktiga påståendet/tron om att mineralolja smörjer bättre, kan jag säga att typiska friktionsvärden är ungefär hälften i en syntetolja, om man jämför med en typisk mineralolja!

Som sagt: fakta med vetenskaplig bakgrund och tro är två helt skilja begrepp...personligen litar jag mer på fakta!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Okej okej. Men vad anser du Johan B att jag ska köra med för olja i min 528 -86 Turbo..

Säg några bra oljor som helst tar bort lite grann av det tickande ljudet.

/Jeppe
STi
Ja "Johan B" vilken olja rekomenderar du till min m20 (2.5l) motor? Ska vara en olja som man kan köpa nästan överallt, som tar bort lite av oljuden...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Castrol TWS brukar ta bort oljud, och är lämplig i högtrimmade motorer (t ex din bil Jeppe).

Själv har jag flera gånger använt mig av Valvoline Synpower 5W40 (brukar själv använda den oljan i min bil) och upplevt att bilar som tickat lite innan har blivit mycket tystare än innan. Tidigare har dessa motorer gått på delsyntetisk olja från bland annat Mobil. (lämplig i de flesta bilarna)

Castrol säljs hos t ex BMW och Mekonomen och Valvoline säljs via många olika verkstäder och biltillbehörsfirmor.

Vissa mekaniska ljud kommer man aldrig att kunna dämpa med en olja, det är metalldelar som rör sig i en motor och exempelvis ventiltallriken sätter sig i ventilsätet utan oljefilm, när den stängs...

Mvh
320-325
japp har oxå funnit att VALVOLINE synpower 5w-40 är lämpligast till min m20b25. har provat några andra märken ex castrol magnetic nånting. men tycker valvoline dämpar ljud bättre m.m. går alldeles UTMÄRKT att hälla i en gammal maskin min 525 m20b25 är inne på 30000mil nu. inget läckage.
STi
"Johan B" Vad kostar Valvoline Synpower 5W40 kr/liter? Ungefär pratar vi 50, 100, 200kr ? Är det helsyntetisk?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sti, Micro säljer den för lite drygt 100kr/litern (det beror lite på hur stor förpackning du köper).
Andra handlare kanske är lite dyrare, jag vet inte exakt men kanske upp mot 125-130kr/litern för enlitersflaskor (jag köper min olja av en verkstad som sysslar med skogsmaskiner).

Den är helsyntetisk.

Även om literpriset är lite högre på helsyntetisk olja, tjänar man ofta in merkostnaden pga att friktionen minskar i motorn och därmed minskar bensinförbrukningen med kanske 2-3% (dessutom lite lägre effektförluster i motorn), samt att man kan ha längre bytesintervall. Utöver detta minskar även slitaget i motorn, men det är svårt att säga hur mycket man "tjänar" på det.

Mvh

STi
"Johan B"

Det dubbla mot vad jag ger nu då för mineraloljan... Men du säger att det är bara skit men mineralolja bättre att byta eller?
Men någon skrev ju att man inte skulle gå från mineraloljan om man har kört med det en längre tid, exakt hur länge vet ajg inte eftersom jag inte haft bilen så länge och det var den oljan i när jag köptre bilen. Anledningen till att man inte skulle byta skulle vara att det förstörde packningarna... Stämmer det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
STi, det är en av de skrönor jag talar om! Just denna skröna har dock en historisk koppling som hänger ihop med att de första syntetoljorna hade en tendens att få dåtidens packningsmaterial att krympa. Detta problem är åtgärdat sedan flera årtionden tillbaka...

Om du vill handla prisvärd och bra syntetolja, köp Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor. De kostar ca 50kr/litern och är hästvägar bättre än vilken mineralolja som helst.

Mvh

STi
Jag har en negativ inställning till både biltema och andra sådana där egna märken saker, vill ha orginalen om du förstår vad jag menar. Men då rekomenderar du den där Valvoline Synpower 5W40
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Valvoline är bra och jag kan rekommendera den oljan!

Men jag vill hävda att Biltemas Statoiltillverkade syntetolja också är bra, likväl som Rustas Aschland-tillverkade syntetolja.(Aschland inc. äger Valvoline...)

Både Biltemas och Rustas olja är extremt mycket bättre än den olja som fanns när din bil tillverkades.

Är det något du kan köpa på Biltema utan att känna dig orolig för kvaliteten, är det oljan.

Mvh

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Ja okej det får nog bli att åka på sådan olja i sommar då.

Men föressten kanske är lite tjatigt för dig men jag känner en som säljer Mobil1 Tänkte ifall du vet någon som funkar lika bra som Mobil1 framställt?

Men bara ifall den är lika bra annars köper jag Castrol.

/Jeppe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mobil, Castrol, Valvoline, Motul, Shell etc., spelar ingen större roll, de gör alla bra oljor som är ganska likvärdiga med varandra. Köper du helsyntetisk olja av bättre klassning får du en mycket bra olja.
Kan du köpa billig Mobil1-olja, gör det!

Tänk bara på att varmviskositeten inte är lägre än vad som rekommenderas för din motor.
Om det i instruktionsboken står att motorn bör ha en olja av t ex följande viskositet 15W40, kan du använda 0W40, 5W40, 5W50, 10W50, 10W40, 10W60 etc., men du bör inte använda 0W30 eller 5W30 eftersom dessa oljor blir för tunna när motorn är varm och belastas hårt (det är siffran 40, som inte skall vara lägre). Kallviskositetsvärdet (t ex 0W eller 5W) kan aldrig bli för lågt i en motor, utan är en fördel vid kallstarter (alla temperaturer under motorns driftstemperatur).

Mvh

Mobil 1 är top of the line-oljan hos Mobil.
5w/50 är den viskositeten som du bör satsa på till en 528 med turbo tycker jag, finns en 0w/40-variant också.
5w/50 är helt klart en bra olja till din bil anser jag.
Men det finns andra också, du får väga in priset om du ska kunna bestämma dig.
Känner du nån som säljer Mobil tycker jag det verkar vettigt.
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Jag kör på mobil1 5w/50 olja i min 325.a 93:a... vet inte alls om de är bra eller inte.. men, de är ju räääsolja så jag tänkte att de är nog bra olja ;)..

Å de har ju funkat hittills..

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
aaa okaj. men Mobil1 innerhåller esterolja eller rättare sagt de som dämpar tickandet lite ??

Men de är ingen risk att de släpper avlagringar från väggarna i motorn ifall jag häller i helsyntet ifall den inte gått på sådan olja innan? Menar bara så den inte funkar som typ Slick50 omdu vet vilken de är den löser väl upp de mesta..!!?

i o m att jag inte gått igenom motorn ska köra och se hur länge de håller bara :) !
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Risken att det skulle lösas upp avlagringar är lika stor med i princip alla oljor! Det beror på att alla moderna kvalitetsoljor innehåller detergentadditiv, som är "tvättmedel" invändigt i motorn.

Syntetolja har naturliga rengörande egenskaper, så de behöver inte lika mycket detergentadditiv. Oljans naturliga renande egenskaper gjorde att de första syntetoljornas renande egenskaper var mycket bättre än dåtidens mineraloljor, eftersom detergentadditiven inte var så bra då (i en del oljor fanns de inte alls!). Resultatet blev att motorer som tidigare blivit duktigt skitiga invändigt pga dålig mineralolja, kunde få problem när de fick fin syntetolja...
Numer är dylika problem mycket ovanliga, och uppstår i princip bara om motorn har fått mycket dålig olja och/eller haft extremt (för) långa oljebytesintervall - men problemen kan uppstå med vilken modern olja som helst, som sagt!

Detta gör att man ALLTID skall hålla ett öga på oljans färgförändring/konsistens/lukt när man bytt olja i en motor som man inte vet hur den har skötts, oavsett vilken oljetyp man slagit i.
Om oljan svartnar snabbt, är det lämpligt att göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter ca 200mil för att få ut merparten av smutsen ur motorn. Därefter kan man ha normala oljebytesintervall.

Slick50 och dylika produkter är i mina ögon direkt skadliga för motorer! De tillför ibland någon enstaka positiv effekt i motorn (det är givetvis dessa effekter man stolt visar på i annonserna!), men samtidigt medför de mängder av icke önskvärda effekter på andra områden (dessa effekter "glömmer" de oftast bort!)...kontentan är att slitaget i motorn ökar! (enligt flera olika oberoende tester)

Köper du Mobil1 "trisyntetic" (eller hur de nu stavar namnet), innehåller den oljan bland annat esterolja.

Mvh

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Ja okej okej.

Ja man får hålla ett öga på oljan.

Tackar för alla tips du gett mig Johan du verkar påläst :)..

/Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.