AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
25.443

M20 och mineralolja?

Sida 1 av 2
STi
Använder mineralolja (Shells Gula flaska) till min m20 motor, är det de bästa alterantivet för att minska ett litet men inte allt för störande traditionellt ventil ljud?

Har läst mycket om olika oljor och vissa säger så och andra så,
har inte fått någon direkt klarhet i vilken olja som är bäst.
Nu om jag ska byta olja till helsyntet räcker det med att byta filter och olja (är det bra att göra så) eller måste man rensa motorn har läst att man kan skälja ur alla kanalerna å sånt kostar väll 800 hundra eller nått sånt...

Synpunkter och förslag på oljor

//Tack på förhand
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Shells oljor tycker jag rent subjektivt inte är så bra på att dämpa oljud... Använder dock alltid helsyntet, så jag kör med Shell Helix Ultra Plus 5W-40 i brukshäcken. Körde med Mobil 1 innan och upplevde att motorn förde mindre oväsen av sig då (18kmil, sliten M20).

Ett billigt sätt att rensa motorn är att göra ett antal täta olje och filterbyten (ex. med 200 mils intervall), en bra budget olja är exempelvis Biltemas Helsyntetiska 5W-40.
Och nej bara för att du byter till helsyntet behöver du inte rensa motorn, gammal skröna. Bara håll koll på om oljan blir svart fort.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Vi kör med biltema Mineral i brorsans 323.a =)

/Daniel
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
danragn > Hehe, jag är helsyntetfanatiker... Har Castrol RS i smörjkannan tom. ;)

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
STi
Varför bytte du till Shells olja?
Så du tycker att Mobil 1 oljan var bättre på att minska oljuden,
Om oljan blir svart fort, vad tänker du på då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför använda en dålig mineralolja, när det finns billig och bra syntetolja?

Det finns inga vettiga argument som talar för mineraloljan, förutom literpriset, men inte ens det argumentet kan användas när bra syntetolja kan köpas för 50 kr/litern hos både Rusta och Biltema!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fi
85
FilthPig
320i -85
Vad jag blivit rekomenderad, är det inte bra att köra gammla motorer på helsyntet. Delsyntet är vad vad jag hört ska vara bäst. vad oljan gör mot ventilljud har jag ingen aning om. Ljudet är ju inte direkt något som uppkommer av friktion, så...

Är det någon som kan förklara oljans dämpande effekt av icke friktionsrelaterat oväsen, så skulle jag vilja veta det.

Ska inte gammla BMW-maskiner slammra lite, har jag fått för mig höra till lite... =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att äldre motorer skall ha mineral eller delsyntetisk olja är en ren skröna!

Olika oljor kan dämpa mekaniskt ljud genom att de antingen har en tjockare oljefilm (högre varmviskositet) än en annan olja, vilket gör att det mekaniska spelet blir mindre mellan motorns rörliga delar.

Sedan har oljor som har högt innehåll av esterolja (en syntetisk oljetyp) förmågan att generellt dämpa bort mer oljud än oljor utan/litet innehåll av esterolja.

Mvh

STi
"Johan B"

det låter som om du kan din sak. Men vilken olja rekommenderar du för en M20 motor som jag vill få så tyst som möjligt, ventilljudet finns men det är bara sådana som jag som hör det. Jag irriterar mig på det, så jag vill hellst dämpa det om det går.
Men som du skriver där med att vissa oljor kan dämpa den effekten, alltså ljud å sånt. Vilken olja gör det? Kan du ge exempel?

//Tacksam för svar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En olja som jag själv använt med framgång mot "ljudliga" motorer, är Valvolines Synpower 5W40, som har ganska höga halter av esterolja.
Den har även ett viskositetsområde som gör den lämplig för t ex en M20.
Vill man ha en lite tjockare olja, kan man prova Valvolines VR1 racing 5W50, som tidigare hette Synpower 5W50 (de har bara bytt namnet på den!).

En olja som jag inte själv har provat, men som har höga halter av esterolja och många påstår minskar "oljud", är Motuls synetoljor med esterbas. Den är dock ganska svår att få tag på eftersom det inte är så många som säljer Motul i Sverige...

Mvh

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
STi > Bytte till Shell för att testa (den var lite billigare med samma klassning), prövar det mesta i bruksisen :)
Castrol RS är en annan favorit i mina M20 samt i Alpinan...

Om oljan blir svart fort så betyder det att oljan gör sitt jobb (motorn har förmodligen varit skitig eller gått länge mellan oljebytena) samt att det är dags att byta olja igen...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
STi
Valvolines Synpower 5W40 Är det en olja som är lätt att få tag på? Priset ungefär mellan tummen och pekfingret?

finns det fler som har samma innehåll fast av annat märke?
Fi
85
FilthPig
320i -85
Johan B:

Var gör de tidigare nämnda rekomendationerna till skrönor?

Hur dämpar esteroljor hjudet från ventil, vippa och kam? Att en bra olja dämpar friktionshjud från lager och liknande förstår jag men inte hur det hjälper mot de hjud som uppkommer från rena mekanisska slag.

För övrigt låter du lite som en reklambroshyr för dyra syntetoljor... får nog komma med lite mer fakta för att övertyga mig iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
FilthPig, jag har fullt torrt på fötterna och har tagit upp det mååååånga gånger tidigare! Det är och förblir skrönor byggda på dels de första syntetoljornas negativa egenskaper, men framförallt på ren okunskap kring hur oljor fungerar i en motor!
Du får helt enkelt leta reda på mina tidigare trådar via "sök inlägg" för det blir lätt långa utläggningar om detaljer....och det känns lite tjatigt!
:o))

Extremt kortfattat varför esterolja minskar oljud:
Esteroljorna skapar en stark oljefilm som sitter kvar på metallen pga polär verkan på molekylnivå.

En sämre olja ger tunnare film och därmed större mekaniskt spel = mer ljud.

Mineralolja är i mina ögon en produkt som helt har spelat ut sin roll, med tanke på att prisskillnaden är så liten till syntetolja och att kvalitetsskillnaden är så offantligt mycket bättre i syntetolja.
Den enda mineraloljan jag skulle kunna finna något rationellt stöd för, är EHVI/VHVI-olja som är en hårt processerad mineralolja som nästan är lika bra som syntetolja men något billigare. Dock brukar de flesta oljebolagen sälja den under namnet "syntetolja" eller något snarlikt namn...

Inte ens i en gammal motorgräsklippare slår jag numer en mineraolja! ;o)

Mvh

Fi
85
FilthPig
320i -85
Ja du verkar onekligen påläst. Läste vad du skrivit under "motorolje frågor", och du verkar ha full koll på klasser etc. Kan köpa att rekomendationerna om delsyntet är förlegade, men jag hittade ingen riktig förklaring till att det skulle vara så. Har iofs inte hört motsattsen, så... köper förmodligen helyntet vid nästa byte.

Det jag dock inte köper är att man löser ventiltick med olja. Fenomenet har ju sin förklaring i, som du sa, ventilspelet, det faktum att ventilen tar i sätet osv. Om man nu lider av detta tickande är det nog inte oljan det första man bör titta efter.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Jag har också hört att har man kört på mineral i alla år så ska man inte byta till helsyntet för packningarnas skull men jag har inte en aning själv..

Men dom riktigta (race) oljorna är ju inte helsyntet.

Förklara då för mig varför helsyntet är bäst om dom då inte använder hel-syntet ??

/Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla racestall av rang, kör med syntetolja!

Tror du på allvar att man använder mineralolja i t ex F1? ;o)

Om du mot förmodan skulle finna något racestall som använder mineralolja, kan du fråga dem om hur ofta de byter oljan och hur ofta de totalrenoverar motorerna! ;o)

Mvh

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
menade inte race bilar utan race olja alltså typ special olja till vanliga bilar den är inte hel syntet.

Personligen tror jag mineral har mer smörj egenskaper än syntet men syntet smörjer bättre när de är kallt.

Nog om detta folk har olika tycke.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vetenskap baseras på fakta. Tror gör man i kyrkan...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Okej ta fram bevis på att syntet är bättre då ??

DÅ tror jag på dig.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Folk kan tycka vad dom vill. Fakta är fakta, så antingen har man rätt eller fel :)

Johan B:
Jag har en polare som kör hoj. Närmare bestämt en V-Max. I den klubben körs det enbart en särskild mineralolja. Detta för att kopplingen försvinner om du påfrestar den för hårt med syntetolja (påstår dom). Det måste väll vara så att dom inte testat rätt syntetolja?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.