AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
586

Varningsmeddelande betribsanleitung betyder?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Efter en häftig inbromsning under långfärdskörning fick jag varningsmeddelande bremsbelägg (eller liknande) samt sedan stod det betriebsenleitung, vad betyder det sistnämnda och vad kan vara fel? jag har kontrollerat att inga belägg ligger emot eftersom det inte är varmt från bromsskivan, kan de ha tagit slut? var det bromsbeläggsvarnaren? Bromsarna har länge varit dåliga, misstänker att belägget tagit slut/splittras/lossnat???
Betriebsenleitung kommer enbart tillsammans med något annat felmeddelande och betyder "kolla i instruktionsboken". Det är mycket riktigt slitagevarnaren till bromsbeläggen som gav dig varningen. Den varnar dock i god tid, du har nog ca 5mm belägg kvar om det var första gången den varnade.

____
Reach the door with a breath and a scream.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
japp det stämmer, första gången, har kanske bromsat max 100ggr efter detta, jag v et att på min E21 körde jag slut så mycket att beläggets yta försvan och man började nöta på metallen som belägget sitter på och då uppstod ett speciellt ljud, då har man ytterligare 5mm kvar :-) nej allvarlgt det var vansinnigt, men eftersom skivorna på 535 är slut så lär jag köra tills beläggen har 0 millimeter kvar. Föresten vet man vilka av beläggen som har endast 5mm kvar, fram/bak/hö/vä???
em
339
emhå
525i -88
Sitter slitagevarnare på vänster fram och höger bak... Förmodligen så är det dina främre belägg som är slut.
Mvh, Magnus.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Byt beläggen! Det lönar sig kan jag lova. Även fast skivan är slut så lönar det sig. Oket tar mycket stryk då beläggen är mycket slitna...

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.