AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.826

Tveksam på att köpa z4, reflektioner mottages.

Sida 1 av 3
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Hej! Har varit bra villrådig ett tag nu....
Skulle behöva lite synpunkter och hjälp.
Vad skall man köpa för en z4:a? En 2,5 eller en 3,0?
Har hittat en 2,5 med klima automatik,18" sportchassi, klena stereon och el cab, sätesvärme mm. I silver!! (me like)
Den har gått 3550mil och står i södra tyskland.
pris hemma ca 230.000.

Eller skall jag köpa en 3,0:a med navi och klima"tronic"(lilla kliman) 2300 mil, 18", sportchassi lilla stereon el cab sätesvärme mm för 260,000 hemma? Denna står läääängst ner i Tyskland.
Egentligen har jag inte mer än 230,000 att lägga men man funderar i banor om att andrahandsvärdet kanske gynnas mer av en 3,0l?!
Eller?
Båda bilarna har skinn mm, men 2.5 l kommer ju ha gått en 5000 mil om ett år, 3,0 har då gått 3500. Tror ni det går att sälja en 2,5l för rimliga pengar med 5000mil på mätaren?
Synpunkter då jag är extremt villrådig just nu och bilarna säljs snart om jag inte agerar.
BoZton Grodan
En ganska intressant fråga är vad det är för årsmodell på bilarna.

// BoZton
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror du absolut kan sälja bilen om ett år med 5000 mil på mätaren. Tycker 230.000 verkar väldigt billigt och även 260.000 för 3.0an är billigt.

Jag skulle inte överväga något annat än 3.0an i Z4an. Chassit tigger faktiskt om ännu mer effekt. Och ljudet/lådan är helt underbart i 3.0an. Du får riktigt bra prestanda, faktiskt E36 3.0 M3 prestanda.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
3.0'an tveklöst, som acey säger är det ett otroligt tight chassi som verkligen klarar effekten och mycket mer. >15000Nm/grad i vridstyvhet säger en del på en öppen bil.

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag har en 3.0 2004 med alla tillbehör jag ville ha:
18" #108 (snyggaste fälgen)
Aerokit (läckert)
M-chassi (sportigt)
M-stolar (otroligt sköna)
Hardtop (gratis)
m.m.

Vad jag inte kryssade i när bilen beställdes:
Stora stereon (standard duger bra då den knappast används...)
Navigator (mer kul än nytta)

No regrets !
Risken att du ångrar dig är större om du väljer "snikalternativet".

Vad det gäller det vettiga med att Tysklandsimportera en begagnad BMW, och möjligheten att senare sälja denna på den svenska marknaden hänvisar jag till befintliga diskussionstrådar.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
har aldrig kört en 3.0 men har haft nöjet att köra en 2.5 under en helg och den motor räcker gott och väl... visst man kan aldrig få för få hk under huven.... jädrar vad skoj....

jag hade åkt och tittat på båda bilarna om jag var du... sen köpt den som föll mig mest i smaken!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har kört både 2,5an och 3,0an och tycker att 2,5an är kraftigt undermotoriserad, det gäller även 3.0an men den är klart bättre. Det skiljer också mycket mer än de 38hk som specen säger om man utgår från känslan, 2,5an har dessutom en 5 växlad låda om jag inte minns totalt fel. När det skiljer såpass lite som 30K kr och dessutom färre mil på 3,0an så finns det inget att tveka om. Pengarna får Du garanterat igen, bara milsskillnaden är värd de 30K. Mer extrautrustning ger inte mycket extra vid försäljning. Stora kliman har Du heller ingen större nytta av i en cab, även om ac definitivt är nödvändigt..

Mugge: Det blev nog fel där "visst man kan aldrig få för få hk".. om inte kan vi alla hjälpas åt med att skruva ut motorn ur din bil.. :-)

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Caspar, oj så fel det kan bli ibalnd....

Jag hade tveklöst pungar ut 30.000 för nästan 40 extra bhp och Navi i det sammanhanget.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm

Do
190
Dorfmeister
Hmmmm, som om man blev något klokare....
Skall ringa honom med 3,0:an och höra i morgon då....
Tack//
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Dorfmeister,
Vi gör allt i vår makt för att förvirra folk ;)
Dorfmeister:

kanske intresant?

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vem bryr sig om en Z4!? jag vill ta en runda med bilen bakom den (!).

Do
190
Dorfmeister
Nja..den har gått alldeles för långt!
Dessutom kan jag spara 10K och få en med 2300mil på mätaren istället om jag hämtar den själv.
Och jag har hämtat bilar själv innan så det är lätt besparade mil och slantar...
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Välj 3.0:an.. skillnaden är såpass liten i inköp för dig. Ljudet + 6vxl låda + mer effekt är värt varenda slant!

Båda bilarna du titatt på är mkt billiga! Det brukar finnas hakar med sådana. En är att de har båda (särskilt 2.5an) gått en del. Har märkt att milen är mkt viktigt i prissättningen på Z4.an (och cabbar generellt). Sen att den inte har klimatautomatik är ju ett klart minus. ´Vilken färg har den?

Klart skall du ha en silver/sterlinggrå, med låga mil i ett perfekt skick med all nödvändig utrustning(m-sportchassi, xenon, navi pro etc) samt även köpa den i sverige så är det helt andra pengar 320-340kkr kanska. Så då kanske man får ta lite vad som finns.

Själv prioriterade jag att få det jag ville.. det är ju trots allt frågan om mycket pengar. Då la jag liet extra och blev helt nöjd!
eF
900
eFx
520d Touring -09
230'' låter ju nästan som "utan moms"-pris.. men jag kanske inte hängt med i svängarna :)

/eFx
www.z4.se
Do
190
Dorfmeister
Priset är inkl moms på 2,5:an!
Hittad e en annan fullsketen Z4 som var intressant:
Dock lite dyrare....
Länk

Ingen Pdc vilket man inte behöver på en liten bil och "bara" 17", vilket går att lösa i efterhand!
Klar på gatan för 270!
Dock över min budget!
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Jo det är bra pris M-chassi o allt ;) Även Klimaautomatik. men färg o mil drar ner priset! Sen är det "lilla" navin tror jag.

Tror det är MÅNGA från Borås som skall åka Z4a i sommar!
(jag var först *skratt*)

Finns några fina 3.0:er i silver o sterlinggrått på bmw.de
.. en allmän fråga: är moms inbakat i priset på "employee car",
"demo car" eller "car from dealer".
Do
190
Dorfmeister
Ja om ej annat anges är moms inräknad!
Ledsen att rasera din pallplats men du var inte först, det var han med den silvriga 2,5:an som han köpte ny 03-03...
Och japp, det är ett helt koppel z4or i Borås, snart vanligare än volvo 740 ;-)
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Nja.. menar nog inte "först" i hela Borås. Det har nog rullat några här innan. Känns som om halva kompisgänget går mot Z4or bara ;) Jag, CB, PoPs etc ;) 2 kanske snart 3 bara på Ericsson - KUL!
Som alla andra sagt, ta 3.0.
Dock inte som acey säger i M3 3.0 prestanda men en riktigt go bil!

Mvh Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.