AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.827

Min 328 E36 vill inte starta

Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Jag har haft lite problem med min E36 de sista dagarna.

Problemet är att den startar inte på första gången, startmotor går runt, bateriet är bra för att den drar rrunt hur länge som hälst utan att ens märkas på strömen.

Den kan gå runt hur många gånger som hälst utan att starta men helt plötsligt så hoppar den igång och det har hänt för mig bara när det har varit minus grader.

Är det nån som har varit med om det vad ska jag göra, vad har ni för tips?

Tacksam för alla tips

"BMW Rock´s"
Är nåt problem med just -96or 328:or har jag läst nåt om. Har även haft små små problem med min egen. Det är tydligen immobelizern (stavning?) som inte riktigt hänger med när man vrider nyckeln för snabbt och det är kallt ute. Elektroniken blir väl lite trögtänkt. Larma av bilen (om du har larm) sätt dig i och vrid nyckeln liksom hack för hack. Vänta kanske 1-2sek på varje vred så kanske den startar. Fungerar då fint för mig. Sen jag börjat vrida nyckeln långsammare så är det inga problem :-) Hoppas detta löser problemen för dig med!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Tack tack det kan vara för jag vrider nyckel fort som bara den.
Jag ska försöka med det på morgonen när det är som kallast.

"BMW Rock´s"
Ol
156
Old
328i -95
Jag har liknande problem, fast min bil startar inte alls...

När jag vrider om nyckeln så hör man inte startmotorn alls??? Det enda man hör är små "klickande" ljud några gånger och att strömmen i bilen går och kommer...

Bilen har varit avställd sen november i varm garage och jag har startat samt kört den i garaget kontinuerligt...

Just det, batteriet funkar som det ska ifall någon skulle undra

Vad kan det vara? Jag behöver hjälp!!!

"En gång BMW, alltid BMW"
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Old, hade precis samma sak som du!
Hörde också ett klickande ljud men på min var det batteriet som hade haft sina glansdagar räknade, mätte upp det under belastning å det var inte alls bra!
Fläskade på med ett nytt svindyrt batteri sedan dess har det aldrig varit några problem!

Kolla upp batteriet under belastning, finns hos de flesta bilaffärer som säljer reservdelar! Jag trodde med mitt batteri var ok

MVH

Min 328; Länk
UC
5
UCW
328i Coupé -96
Verkar vara precis som spookshow säger.
Har samma problem med min 328 och jag brukar vänta liten stund i läget innan startläge.
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Jag har provade att göra så och det har inte hänt förän idag efter jobbet då den inte ville vara med.

Jag ska fortsäta så ett tag till anars får jag väll börja felsöka.

Men även om det är så måste det väll finas nånting man kan göra för att undvika det.

Undrar om det kan vara nåt fel med batteriet men då borde inte dra rrunt överhuvodtaget.

OBS!!!! Fortvarande intereserad om andra tips o råd....

Taksam för allt som har med start att göra.

"BMW Rock´s"
Om det är det som är problemet, alltså det som jag förklarade, så tror jag inte direkt det är nåt att göra. De kom väl på det och bytte ut nån elektronik och mjukvara eller nåt till -97. Kanske inte nåt man vill börja rota i direkt. Särskillt om det fungerar att bara vrida lite långsammare på nyckeln...inte såå svårt direkt..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Har du flera nycklar att prova med? Det sitter ett "chip" i nycklarna, EWS system, och det kan mycket väl gett upp. "Kragen" runt nyckel låset är "antenn" så prova att vrida lite på denna.
Visa användare
39
Pyssling
535i -89
jag hadde samma problem på min 328 ic-96
bytte DME styrenhet på autowåx i Karlstad, har startat klockrent sedan bytet.Jag tror problemet var att vissa har siemens istället för bosch styrenheter.Lyka till..... Lånad användare
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Var sitter DME styrenheten så kan jag nog låna en av någon kompis och prova om felet ligger där.
Det har faktist bara hänt en gång sen jag började att vrida nyckeln långsamt men jag får inte riktigt ro förän jag är 100% säker på vad det är och om det hjälper med att vrida nyckeln långsamt.

Ja jag har flera nycklar och det ska jag prova med under tiden.

Tack för tipsen!!!!!!!!!!

"BMW Rock´s"
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Trots ovädret och kylan så startade min pärla utan problem även idag, gjorde inget annat än att jag vred på nyckeln långsamt.

"BMW Rock´s"
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Klabbe och Old...

Jag har precis samma "symptom" som ni hade.

Men jag kan spela musik i bilen (dvs batterit bör vara okay?)

kan det vara startmotorn som har säckat ihop?
Eller är det batterit ändå som är dåligt? :S

Tacksam för snabbt svar!...
Er
7
Erik-san
330i -01
djstiv:

Jag har drabbats av samma sak som du. I morse kunde jag inte starta bilen; stereon går igång, men startmotorn "tar" inte. Hör även ett klickande ljud. Vad löste problemet för dig? Ett nytt batteri?
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Kolla givaren som sitter vid svänghjulet den va paj på min bil då vägrade den starta men kunde helt plötsligt hoppa igång. Bytte den sen funkade allt fint.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.