AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
871

Funderingar kring Ess.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster. Har tittat lite på olika sorters trimm till 540:n. Egentligen är jag väldigt nöjd med mina 286hk original men man kan alltid fundera:) Har tittat på div trimm men det som verkat ge mest hk/nm kontra pengarna är företaget ESS kompressor kit. Min bil är en 540 som jag är 2:a ägare på. Bilen är exemplariskt servad och har gått 11.800 mil. För övrigt är den utrustad med bmw motorsport chassi från fabrik.

1. Om man väljer och ess givetvis godkänner en montering, finns det några negativa aspekter angående slitage på bilen? Jag kör lugnt och sansat men ibland är det skönt att använda kraften från kick-down:)

2. Med mer kraft ur bilen bör man uppgradera något mer t.ex. bromsar, fjäderupphängning, avgassystem m.m. eller håller sportfahrwerket högre hållbarhet/tillåter mer kraft, än en traditionelt utrustad 540?

En som funderar......:)

Vh/ Kermit.

Länk

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel...
Asken:
Nu blev det nog fel, jag har aldrig sett en katt cykla men dig har vi sett i både Volvo, Folkvagn och Citra. :D

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hejsan. Jag hade givetvis redan lusläst Asken dagbok samt även Askens besök på ESS, därav mina frågor. När man har en bil i 200-300 tkr klassen vill man ogärna äventyra motorn samt övrig utrustning. Det jag är mest fundersam över är om något annat måste uppgraderas vid ett ev. Ess kit eller om Bmw motor sport chassit är tillräkligt kraftigt nog åt de extra hk?

Blir det så pass mycket bättre bottenvrid som det sägs/skrivs? Hur blir bensin förbrukningen vid normal resp hård körning (uppskattningsvis).

Hur kommer det säg att det är "olagligt" att kompressor mata en bil? M5:an ligger ju på 400 hk och vad jag har kunnat läsa mig till så skulle en 540 med Ess ligga runt samma hk. Skulle det bli lagligt om bilen ombesiktigades efter Ess ingrepp?

Tacksamm för alla synpunkter:)

Vh/ Kermit.

ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
Lånar tråden här lite...
Nån här på forumet som har kompressor i sin e34? har bara hittat dem som har i sin e39, är sugen på att åka till norge i sommar med min 540... men skulle vilja veta lite mer hur hur en det är med en kompressor i e34, har läst att alla som har det i sinna e39 verkara helnöjda...
540is på forumet har haft en E34 med kompressor från ESS.

Länk

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.