AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.895

Montering av bromssköld e36

32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Bromssköldarna bak var dåliga så jag tänkte att jag skulle byta dem. Men hur byter man dem enklast, måste man lossa navet för att kränga dit dem eller är man tvungen att klippa dem? Någon som har bytt och kan ge lite tips

MVH
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Du måste ta lös navet för att komma åt att byta dom.

_______
//Niklas
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag har bytt på min fd. 325:a och du måste ta av navet eller klippa...tyvärr. Problemet är ju om du tar av navet så sabbar du hjullagert.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Ok tackar så mkt. Får väl bli till att klippa upp sköldarna och sedan svetsa ihop lite snyggt. Känns lite synd att förstöra lagrerna för att byta dem.

MVH
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
En av mina sköldar hade ramlat loss och ja läste ju också att de va ju rena satan å byte pga konstruktionen. Funderar å skita i å sätta fast nåt alls öht men de bli ju som fritt fram till bromsbackar till handbroms mm.. Vad kan va värsta som kan hända om man kör utan? :)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ingen erfarenhet av E36 men bytte hanbromsmekaniken inklusive sköldar på en E46. Klippte sköldarna och krängde försiktigt dem på plats via det snittet. Inga som helst problem och mycket diskret. Behövs ingen svetsning om du lägger snittet snyggt och rostskyddar lite.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tydligen helt annat på e36.. De gå intr att byta utan å sabba hjullagret. Därför ja tänkte att ja skiter i att sätta dit en ny.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Samma på både E36 och E46. Samma sköld också.
Klippa/svetsa eller lagerbyte, bara att välja. :)

///BMW - Was sonst!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Då få de fan va asså :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I 95% av alla bromssköldbyten så klipper man och svetsar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej 325ipower,
Du kan vara lugn. Gissar att du inte heller är bilmekaniker, men det här är en av de enklare grejerna du kan fixa själv på din E36. Så här gjorde jag på min 320i -97 och det blev jättebra:

1) Blanda inte ihop höger och vänster sköld när du köper. Ser kanske lika ut men de är spegelvända.

2) Gör som experterna säger: Låt navet vara - kapa plåtskölden i två delar.

3) Men INNAN du kapar plåten så ritar du bara ett sträck tillsvidare. Vi ska nämligen popnita ihop halvorna så småningom. Jag vet, en del kanske tycker att man kan hoppa över det, vilket man kan, men det finns en poäng med att skölden är hel och stabil. Om vi borrar hålen för nitarna i rätt ordning så kommer de två halvorna garanterat hamna exakt i rätt position så som skölden är när den är hel.

4) Först ska vi nämligen skapa en liten överlappningsplåt för nitning. Vill du vara extra snitsig så rita upp den i datorn med borrhål och allt. (Jag har kvar min ritning och du kan få den som pdf på e-post om du vill). Skriv ut biten på papper, spraylimma och klistra fast på en plåtbit - eller med dubbeltejp. Klipp ut den lilla biten, men låt pappersritningen med hålen sitta kvar. Själv tog jag en tjockare aluminiumplåt - vilket bara är bra för skölden ur galvanisk synpunkt.

5) Tejpa fast överlappningsbiten på plåten - över sågstrecket alltså - med dubbeltejp. Mattejp är suveränt. Borra alla hålen, men efter varje borrat hål sätter du i en popnit men utan att nita den. Bara för att hålla hålla biten på plats så den inte glider. Själv börjar jag med de två hålen som sitter längst ifrån varandra. Rista också in ett kryss så du minns hur biten satt. När alla hålen är borrade tar du bort biten och tejpen och nitarna. Skär/slipa bort fnöset runt borrhålen så ytorna blir plana.

6) Dags att såga isär eller klippa av plåtskölden enligt pennsträcket.

7) Nu kan du i förväg popnita fast överlappningsplåten på ENA sköldhalvan - inte den andra. Jag satte biten på sköldens baksida - den som vetter INÅT bilen. Alltså, om du står under bilen och tittar på hjulet ser du överlappningsplåten. Du ser också att skölden kanter är bockade FRÅN bilen och mot hjulet. Äh, kolla Länk "2". Popnitarna, däremot, nitade jag UTIFRÅN, alltså genom skölden och överlappningsplåten - i den ordningen.

8) Ta reda på vilka galvade skruvar och muttrar som involveras och köp dem i förväg. De är standard. Du hittar dem i en vanlig välsorterad järnaffär för några kronor, så undvik BMW. Jag vill minnas att jag då behövde en insexsnyckel med ett ojämt mått som jag naturligtvis inte hade i lådan. Kolla detta med och skaffa nyckeln - innan du monterar av hjulet.

9) Att riva bort den gamla rostiga skölden är busenkelt, men jag lämnar dig åt YouTube för detta.

10) Sätt dit din nya sköld, alltså de två halvorna. Men innan du drar åt muttrarna så popnita ihop sköldhalvorna nu när de sitter på plats. Därefter tajtar du bultarna och monterar ihop din bil igen. Lite rostskyddsfärg, helst epoxy, är aldrig fel.
11) Klart!

Det enda som KAN bli lite jobbigt:
1) Du har inte preppat med rätt reservbultar - innan.
2) Du har inte investerat rätt verktyg, dvs 1 insexnyckel i rätt mått och en vettig hylsnyckelsats. Kolla YouTube.
3) Någon bult har rostat fast. Var beredd med 5/56-spray och värmepistol eller blåslampa. Den kommer att lossna med lite tålamod. Därför: Ha alltid en liten tub kopparpasta till hands som du smörjer allt nytt gäng med - EJ bromsytorna!

Det här låter krångligare än vad det är. Men du kommer inse det enkla när du ser ritningen. Det är lådbilsnivå. Ge mig bara din email på CalleKola-sidan.
Lycka till // Calle

//Good things happen to good people!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bra guide. :)

Men jag måste lägga in en liten fundering. Varför rekommenderar "alla" kopparpasta? Det finns ju nästan bara bättre fett än det. Kopparpasta blir hårdare, klumpar sig och mister sina smörjande egenskaper efter ett tag.
Testa istället MoS2 (molybdendisulfidfett, grafitfett) det är bättre på alla punkter, särskilt för sådana småskruvar som det är tal om här.
Det finns lite överallt, biltema, mekonomen och statoil har haft.

///BMW - Was sonst!
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hmm, Johan, kanske det. Aldrig ifrågasatt faktiskt. Rena tjänstefelet. Dessutom så är ju koppar ädlare än stålet - borde inte det istället uppmuntra till rost?

Molybdensulfidfett låter ju hur cool som helst. :) Måste testa.

// Tack för tips.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.