AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.045

bygga egen wastegate och dump?

JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Det kan väl inte vara så svårt egentligen om man strunta i det estetiska lite ;) Det är ju i stort sett bara ett rör med en ventil och ventilfjäder från en amerikanare el dylikt. Sen finns det ett membran oxå, men det har jag inte fattat vad det fyller för funktion... kommentarer och synpunter?

///JOhan
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Det finns ju två olika dumpventiler, dom med membran och dom med kolv. Membranet sitter under fjädern och funktionen antar jag är att täta?
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
jo, men då kan man ju ha en ventil som passar precis i ett rör så att de blir tätt och så en ventilfjäder på de...det borde ju fungera tycker jag. blir nog tätt så det räcker, sen borrar man hål i justerskruven och sätter en vaccumslang efter spjället så att den kan ta tryck när det blir undertryck där :D billigt blir det oxå
Men kolvversionen har väl ingen slang som går till någon källa för undertryck utan den jobbar väl bara med fjädern och puttar ut lite luft när trycket blir starkt nog att rubba kolven och fjäderna, eller har jag fel där?

///JOhan
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Alla dumpventiler skall även ha vakuum

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
varför då? för att den ska reagrea på just undertryck? om man har en svag fjäder som man kan justera så att den trycks ihop vid säg 0,4 bar så åker ventilen upp å släpper ut övertrycket. Eller tänker jag fel nu? Om det gäller wastegate då? kan man skita i membranet då?

///JOhan
Co
53
Cossie
Scorpio 2.9i Ghia Ultima Cosworth
Vi har byggt en WG med kolv, den styrs av (ladd)tryckskillnaden mellan + och - sidan vilket vi justerar med en tryckregulator för att få rätt laddtryck + att det sitter en fjäder i den som kompenserar lite för tryckfallet över turbinen. Dock så har vi inte hunnit provat hur bra/dåligt den fungerar i praktiken än, men det ska väl startas snart. Om MS II kommer ut snart. Eller vad säger du Micke? Eventuellt det kommer att behövas två st och eventellt att vi får modifera dem lite. Man får prova sig fram lite i mörkret, det är ju ändå första gången för oss...........................

Åka cossie det går bra de me', den är iallafall inte snikutrustad och det är skapligt sprutt i den också.
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
berätta för mig om den fungerar sen när ni testat den då =) vad exakt menar du med plus och minus sidan? förklara så jag förstår

///JOhan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.