|
|
|
|---|---|
|
Hur är det... kan man åka ner med sommardäck till tyskland? Det vad jag har hört men är det så? Har bara hört att när man ska ner till kontinenten så kan man åka med sommardäck här i sverge på vintern! MvH Bmw 4-ever | |
| Ja, det kan man. | |
|
Är man inte skyldig att ha snökedjor i beredskap? / Joakim Länk |
|
|
I vissa bergspass krävs detta (gäller många mellan europeiska länder) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Under resa inom sverige utan vinterdäck måste du kunna visa upp giltigt färdbevis för nyligen anländ resa eller snart stundande avresa. Dessutom måste du nog kunna visa på att du är på väg hem eller till verkstad för att byta till dina vinterdäck. /bfg |
|
|
bfg, Vart står att man måste ha "giltigt färdbevis" när man åker på sommardäck på väg utomlands? Vad är i så fall ett giltigt färdbevis?? En Europakarta eller ? :)) |
|
|
Från vägverkets hemsida: Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet. Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i Bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre |
|
| Tänk på att om du kör på sommardäck genom Tyskland och du i vinterväglag blir inblandad i en olycka så anses du automatiskt medskyldig om du inte har dubbfria vinterdäck (kontaktdäck). Alltså: ingen tvingande lag att du måste ha kontaktdäck, men som sagt; smäller det så kostar det... | |
|
Sommardäck i vinterväglag är väl inte att rekommendera egentligen. M+S är i alla fall lagliga och något säkrare. Dubbdäck är helt förbjudet. Snökedjor för personbilar tillhör ovanligheterna om man bortser från dito på bergsvägar där det just nu råder lavinfara på många håll... Och traum har rätt - du blir medskyldig om du kör med sommardäck. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
I vilka läder är det Ej tillåtet med dubb?? Färre än man tror faktiskt (många tror ju dubb är bara OK i Norden) men verkligheten är en annan: Följande EU-länder råder TOTALFÖRBUD mot dubbat: Bulgarien Kroatien Holland Polen Portugal Rumänien Tyskland Ungern Alla övriga Europeiska länder är det faktiskt OK med dubbat ( inom vissa tids och hastighets regler) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
kilroy |
Som kommentar till frågan från peter78w... Saxat från vinterdäckslagen... Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet. Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre. I princip får man köra med sommardäck när det råder vintervägval i Sverige om det är så att man påbörjar resan i Sverige med destination Tyskland. Det finns dock ett generellt krav - "Om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten". I praktiken innebär det att man INTE kan starta resan med sommardäck i ett snöigt Stockholm för att ta sig ner till lämplig anslutning till Tyskland. Möjligtvis kan man tänka sig att polisen ser mellan fingrarna om man startar resan i ett snöigt Malmö för att ta sig de 3 milen till Trelleborg för vidare anslutning till Tysklandsfärjan. I det här fallet gäller att polisen har tolkningsföreträde om man stoppas i en poliskontroll. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
"Det finns dock ett generellt krav - "Om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"." Vart har du hittat det generella kravet någonstans? Och hur ska det kunna fungera i praktiken? Är ju som upplagt för varje polismans egen tolkning av lagen isf. Startar jag min resa i ett soligt stockholm för att möta snö i Helsingborg, ska jag ställa bilen på motorvägen, ta packning och familj i handen och traska till närmsta stuga för att övernatta? Låter ju troligt. |
|
kilroy |
Det kravet finns i texten ovan, direkt kopierat från bestämmelserna i lagtexten. "Saxat från vinterdäckslagen... Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten" I lagens mening innebär all körning vintertid att hela sträckan man färdas skall räknas som sommarväglag för att du skall kunna köra med sommardäck. Det innefattar också anslutande vägar till den vägen du kör på. Det innebär också att även om motorvägen är helt snöfri men anslutande mindre vägar eller motorvägspåfarter/avfarter är snö- eller isbelagda så måste man köra med vinterdäck. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Har också läst den där texten, har även kopierat in den lite längre upp i tråden som du kan se. Men jag kan fortfarande inte hitta det som du senare skriver "Det finns dock ett generellt krav - "Om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten". Det säger ju emot sig självt helt och hållet. Undantaget säger att du får köra med sommardäck på vinterväglag vid vissa undantag, nästa mening säger du att man inte får det om polismannen tolkar det så. Varför skulle det finnas ett undantag om detta inte får tillämpas? |
|
kilroy |
Jag vet inte vad problemet med texten är...du har ju själv den texten i det material som du kopierat och postat här... "Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten". Kopierat från din egen text. Det är det generella krav som gäller vid undantagen. Den generella regeln kan jag inte se som något problem. Ett exempel... "Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen)." Det undantaget gäller under förutsättning att det sker utan fara för trafiksäkerheten. Detsamma gäller övriga undantag. Kriterierna för bedömning av vad som räknas som vintervägval och som används av polisen är allmänt vedertagna av poliskåren och domstolsväsendet. Att regler har vissa undantag är inte speciellt ovanligt. I det här fallet är undantagen tydliga. Förutsättningarna för att undantagen skall gälla är att trafiksäkerhetskravet uppfylls. Svårare än så är det inte... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
hehe.. Du påstår att det inte är svårtolkat? Nej, jag tycker inte heller att lagtexten är svårtolkad. Det blir svårare när du säger att polisen själva ska bedöma vad som är "trafiksäkert". Vinterväglag vet dom flesta vad det är, och det är just vinterväglag du FÅR köra på med sommardäck i dessa undantag. Enligt din tolkning så ska polismannen alltså avgöra vad som är trafiksäkert vinterväglag och vad som inte är det. För som sagt, utan snö och is så är det inte vinterväg och då får alla åka omkring på sommardäck om dom vill. Då skulle inte undantaget behövas öht. "Möjligtvis kan man tänka sig att polisen ser mellan fingrarna om man startar resan i ett snöigt Malmö för att ta sig de 3 milen till Trelleborg för vidare anslutning till Tysklandsfärjan" Menar du med detta exempel att man inte hade rätt att starta resan? |
|
| Påminner om snökedjorna som krävs vid snöoväder i Tyskland. Jag är inte helt säker på hur lagkravet ser ut men det gäller fler ställen än bara vissa bergspass som nämns i början av tråden. | |
kilroy |
Anders S. Du har helt rätt, det blir polisen som avgör om det är trafiksäkert eller inte. Jag har inte uppfattningen att polisen generellt är väldigt rigida i sin bedömning. Rör det sig om en vägsträcka på ett par mil bör det knappast vara några problem. Om man däremor startar i Luleå i rykande snöstorm och säger till polisen att man är på väg till Tyskland så tror jag man får ställa bilen. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Gasar-Magnus: det var intressant. Jag hade uppfattning att det var förbjudet med dubb även i Danmark. Var hittade du infon. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: det är en MYCKET vanlig missuppfattning ja Helt OK i Danmark 1/11-15/4 samt ingen begränsning i antal dubb som vi har här... Hos STRO ( Scandinavian Tire and Rim Organization) hittar man denna info lika så listor på vilka däck som är OK som vinterdäck (och vilka M+S (så kallade "All-season" däck) som INTE är OK, som vissa bilskjoare trots allt försökter lura i SUV köpare) STRO:Länk Dubbat: Länk Godkända vinterdäck: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för det G-M! ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.