|
|
|
|---|---|
|
I helgen körde jag 50 mil mellan Ronneby och Stockholm med min 520 -94 och märkte då att jag har en viss obalans som börjar i ca 95 km/h och håller på rätt bra till 105 km/h men märks fortfarande i 115-120 fast inte lika mycket. Snabbare svängningar på nåt sätt kanske? I 120-130 märks det inte så mycket men helt stabilt känns det inte. Alltså ett ganska långt intervall. Följden blir att man antingen kör i knappt 90 eller 120. Inte bra. Sliter väl också på diverse leder kan jag tänka. Denna obalans märktes inte när jag köpte bilen för 2 1/2 månad sedan. Den har kommit smygande. Däcken är friktions, Good Year, "halvgamla". Lufttrycket är jämnt och bra, möjligen lite högre än rekommenderat, ca 2,4 bar. Jag har också en viss obalans eller slag när jag bromsar från ovan nämnda hastigheter, inget under de hastigheterna. Kan obalans i hjul komma smygande? De var ju uppenbarligen balanserade när jag köpte bilen för inte så länge sedan. Min andra tanke är att delar i hjulupphängningarna är slitna. Om det är det felet, vilka delar är mest troliga? Var ska jag börja leta? Hur är det tex med de klassiska BMW-spindellederna? Bromsskivor? Bussningar? Jag är tacksam för några tips eller erfarenheter om detta problem då jag inte i "onödan" vill byta ut varenda hjulupphängningsdetalj på en gång. Anders | |
|
Det första som slår mig är att Casterstagsbussningarna är slut, de brukar "dunka till" om du trycker hastigt på bromsen. De kan orsaka vibrationer. Obalans kan uppstå i däcken om du t.ex. tappat en balansvikt eller om däcket fått en smäll. Skeva bromsskivor kan orsaka vibrationer. Även defekta P-ändar. Har du nån koll på när framvagnen sågs över senast? /Per |
|
|
Jag misstänker att inte så mycket i framvagnen är gjort. Förra ägaren som också importerade bilen bytte nog nog in den bland annat eftersom väl sånt börjar komma vid sådär 25000 mil som denna har gått. Eller? Vad är P-ändar? Anders |
|
|
OK! Då är det nog dags för en liten koll av framvagnen. Även stötdämpare/fjädrar bör då ses över. P-ändar är ett annat ord för yttre Styrleder. Ta en titt på följande länk så ser du vilka leder som ev kan fela. Länk Nr 8 är Casterstagsbussningarna. Nr 2 är nedre/främre länkarm. Länk Nr 15 är hjälpstyrarmsbussningen. Nr 3 är P-ände. /Per |
|
rsarits |
Samma problem fick jag på Z3:an nyligen, det visade sig att jag tappat en klistervikt, gummiverkstaden fixade till det som reklamation. Om du åker på grusväg då&då så kan det löna sig att titta hur mycket skit som sitter på insidan av fälgarna, jag tog loss åtminstone ett hekto på varje hjul på 530:n, och då har jag bara 400m grusväg sista biten hem. |
|
Jag ska kolla upp vikterna på fälgarna innan jag gör nåt annat men det lutar nog åt en renovering av framvagnen... Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.