AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.585

Någon med erfarenhet av TYFOON däck?

St
43
Stig Helmer
528iA Touring -98
Har kollat lite på däck till min 528iAT.
Såg att TYFOON går att handla billigt.
Någon som kört på TYFOON?
Hade själv TYFOON på en AUDI förra sommaren och var imponerad av greppet/komforten.
Körde inte mer än 1000 mil, så jag har ingen erfarenhet av livslängden. Någon som kört längre med TYFOON?

MVH

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Japp. 1000 mil i min Toyota Celica GT4, halare däck har jag aldrig åkt på. I långa asfaltsböjar gick det att drifta med alla 4 trots 1650 kg och måttliga 185 hk. Dom slets ingenting under den tiden.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Köpte tyfoon till taxin 225/45-17 framdäcken var ner på slitagemarkeringen efter 1600mil. Å hala som ålar. dom och pneumant är nog dom sämsta däcken man kan köpa just nu....

St
43
Stig Helmer
528iA Touring -98
OK
Tack för synpunkterna...
Det blir nog GY?

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nu kan jag inte låta bli att vara lite moraltant! Har man en 528a -98 bör man väl ställa lite krav på väghållning och annat och inte bara att man har "något runt och svart som sitter längst ner" på bilen? Är det så förbannat stor skillnad mellan typ 1200kr och 1600kr så det avgör ett däckköp? Varför köpa en premiumbil och sedan inte leva upp till det i fortsättningen? Är det för att inte grannarna ser vilka däck man har? Grannarna ser heller inte att man låter bli att serva bilen eller att man använder originaldelar... Vad det gäller däck är ALLA däckfabrikat kompromisser, det gäller bara att man väljer det man själv kompromissar. T.ex ekonomi, ljudnivå eller väggrepp. Tyvärr finns inte det perfekta däcket för alla människor men (i mitt tycke) det närmaste man kan komma är Continental. Pirelli ligger inte långt efter men är lite ljudligare men har bättre grepp. Good Year är väl hyfsat men är dåliga i våtgrepp (saknar H-A olja?) Visst, dessa däck kostar lite mer än t.ex Tyfoon och Pneumant men man har igen det på sikt. Skulle det sitta nya omärkes däck på en bil jag skulle köpa, så skulle jag se det som ett minus - jag blir ju tvungen att köpa andra. På en gammal bil duger det, för där ställer man lägre krav. Ta en rejäl funderare innan däckvalet och läs tester och liknande...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tidningen Vi Bilägre testade däck genom att utrusta taxibilar med olika däck, man valde ett åkeri som har "Miljö" som sin inriktning, bilarna var Toyota prius och förarna i det åkeriet kör lungt och sansat. Däcken flyttades mellan bilarna och kördes tills det var 3 mm kvar. Vissa däck var borta redan innan 3000 mil, Michelin hade gott om mönster kvar när testen avbröts och då hade dom gått över 6000 mil !!

Summan av testen blev att det dyraste däcket blev billigast !!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Uniroyal Rainsport är ett mycket prisvärt alternativ till top däcken.

///MVH Hasso
Länk
St
43
Stig Helmer
528iA Touring -98
mr christian!
Nu är det så att jag inte tycker en 528 -98 är en ny bil?
Detta är vinterbilen...
Dessutom går det att handla Tyfoon för 850skr
Kommer inte använda bilen speciellt mycket under sommarhalvåret, därför hade jag lite funderingar.
Mitt däckval kommer som jag skrivit INTE bli Tyfoon.

MVH

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En kollega med V70 åker på 16" tums Barum och är mycket nöjd med det. tysta och komfortabla, men en V70 är inte lika känsligt för orunda däck tex som en E39 är.
Själv köpte två kinesiska Goodride 15" a 420 kr st till min andra bil MB som går 6 km per dag. Lär väl duga till den åtminstone.:)

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.