|
|
|
|---|---|
|
Angående en diskussion på jobbet, var en viss person påstår att hans 330Ci är god för 260hk+ så undrar jag... Säg att man har 30-40tkr att använda, vad skulle krävas för att få 30hk extra ur e46 3l motorn ? Personligen tvivlar jag att det är möjligt om man inte byter cylinderblock och mycket annat... vilket leder till att kostnaderna drar ivär rejält... ELLER har jag fel ? | |
|
Lösningen finns här: Länk M3 prestanda i sin 330 till överkomlig peng. Att få ut 250-260 hk ur 3 liters M54an är inga problem. Titta tex på den Amerikanska ZHPn. Kellener har ett kit också om jag inte missminner mig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jag var lite otydlig... jag menade utan turbo eller kompressor... | |
|
8500rpm: Finns även en länk trim på 330: Länk |
|
|
Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som sagt, överladda är det bästa alternativet om du ska plöja ner så mycket pengar i motorn. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Effektivare insug, extractor grenrör, sportsystem med tillhörande kat, vassare kammar, plus ett chip. Borde väl kunna generera ca 30hk? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Som jag länkade ovan: K.sport Motorkit KS 3/46 for 330i, performance approx. 18 kW (25 HP); conversion: two K.sport camshaft, K.sport rear silencer, modified ECU ( max. 6900 rpm), special airfilter; 0-100 kph in 6,5 sec., top speed 260 kph; fitting incl. 1100046330 E € 3.050,- Dvs detta krävs för att få ut 25-30 hk mer ur M54B30. Att sen kompressorkonvertering ökar effekten 110 hk istället för mer eller mindre samma pengar hade inte gjort valet svårt för mig iaf. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Evol-79 |
Här var det inte många som läste frågan: Hur många HK utan turbo? Visst kompressor är inte en turbo, men den går oftast under samma typ av ingrepp. |
|
Låter väldigt mkt med 25hk extra med i princip kammar och ECU som enda effekthöjande modifiering. Slutburk och filter ger ju inget extra direkt. Jag skulle gärna vilja se bänkpapper på en sådan modifiering som inte är bänkat av Kelleners själva. |
|
|
Då hade han väl fått formulera rubriken "Max trimmad 330 ? Hur mycket Hk utan överladdning ?" Mvh, /Wille |
|
|
Zodiaken: Bmw själva har ju en liknande lösning i ZHPn som säljs till den amerikanska marknaden. Kellener brukar inte lova mer än de kan leverera enligt min erfarenhet. Jag har sett oberoende bänkpapper på det kittet. Kan leta lite ikväll. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Vore väldigt intressant om du orkar leta lite. Vore kul att se vilken typ av bänk det är uppmätt i med. |
|
|
Nu hijackar jag väl tråden totalt, men fan att ett ESS kit kostar "bara" ca 40k... trodde det låg mer åt 70+... Blev plötsligt intressant på ett annat sätt. Vad gäller det för regler för sånt här med bilbesiktningen, försäkringsbolag och BMW (den är under garanti fortfarande)? /bfg |
|
|
bfg: 1. Det funkar inte med bes. 2. Försbolaget blir nog ganska sne om man krockar och dom upptäcker att det sitter en kompressor under huven. 3. Garantin på motorn vet jag ej, men det borde ej gälla eftersom man överladdat motorn. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Men ESS ger ju en garanti på deras jobb... Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.