AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.072

var köpa co mätare?

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
vet att jag har sett en billig hand co-halt mätare nånstans men har glömt var!?

nån som vet var man köpa en sån billigt?

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Ingen som har nån aning?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
hmm...

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Sök på nätet skall du se att det blir väldigt få napp från leverantörer i Sverige som säljer CO-mätare för bilbruk (som jag antar att du skall ha den till)! Åtminstone i prislägen för oss hobbyister!

Själv funderar jag på en Gunson och i tex England finns många som säljer den. Till vettigt pris också!
Några artiklar om Gunson "in action":
Länk
Länk

och några leverantörer:
Länk
Länk
Länk

En del av dom billigaste leverantörerna i England skickar tyvärr bara grejor i sin egen "ö-värld" och inte till fastlandet som ju Sverige ligger på!

Per L

Paap Reeder
.... jag köpte min SUN 9000 2-gasmätare på Ebay.
Med service av std-delar typ filter m m samt kontrollkörning på SUN service så landade jag på runt 3000:-.

Att köpa enbart en CO- mätare är litet bortkastat tycker jag ty du kommer att ha behov även av HC- värdet.

Framförallt ..... så köp en mätare som du har möjlighet att få service på och att det finns reservdelar.

MVH /// Paap R
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
tack för svar!

ska kolla lite på det där....

Mvh Andreas
Pe
2.342
Per L
Paap:

Låter vettigt! Skall ge ditt förlag en chans innan jag spinner vidare på Gunson-spåret!

I och för sig hade jag inte främst tänkt använda apparaten till min SAAB 9-3 Aero (den förväntar jag mig inte skall krångla med avgaserna) utan till mina två gamla BMW-bilar, en Porsche 356 och en Volvo P1800S. Till dom behövs inte HC-mätningar vad jag vet!

Per L
Pe
2.342
Per L
En fråga till dig Paap!

Vad finns det för olika märken på avgasmätare i Sverige som det går att få tag på delar och service till?

Per L
Paap Reeder
Hej Per!
Jag tycker man kan behöva veta även HC för att bedöma felet tycker jag.
Kändes ganska bra när jag petade in sonden bak på min gamla M30 och fick ut 130 ppm HC ... och det då okattat.

Vet faktiskt bara SUN som är vettigt.
Clean Air finns det också mätare av men det finns ingen service och inga delar till dessa.
Philips gör också samt ett japanskt märke men de hade Londonbaserad service.
I Uppsala vet jag det finns en annan firma som jag inte hittar just nu i mina anteckningar. Men de är i klass med SUN.
SUN i Huddinge är jäkligt bra men gissar att han vill ha minst ca 5000:- för en fungerande 2-gas med garanti.
Du kan få tel av mig om du är intresserad.

Föreslår att du går in på Ebay.de och söker på Abgasanalysator eller på SUN eller på HC eller på CO så får du en överblick över marknaden.

En 4-gas med garanti kostar över 12000:- här i Schweden ...... har man många vänner och grannar kan man ju för några hundringar mäta upp deras bilar ...... men det är lång tid till break even... he,he.

MVH /// Paap R
ox
91
oxe
525i 24v -91
här har du en mätare på: Länk
Paap Reeder
.. känner inte till detta märke men finns det ingen service eller möjlighet att köpa resdelar så är den värd "en nolla mindre".

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.