AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
665

Bmw köp?

Hej
Jag har funderat länge på att köpa mej en Bmw 520 årsm 88-90 ung. Kan jag hitta en bra bil för 14 000:-?
Och vad ska jag akta mej för vid ev bilköp angående denna modellen?
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
520 är iskall , du bör hitta en vettig för de slantarna, ja. Räkna dock med lite småfix. Sen är det det vanliga, kolla (ventilkåpan) och lyssna (inget tick) så att kamaxeln är OK, och byt kamrem i tid!

Dokumentation såsom stämplar i boken och rep.kvitton är alltid kul.

Prova att köra sakta på 1:ans växel och bromsa fast bilen bestämt; klunkar det till just innan bilen stannar är casterstagen slut, kostar typ 2 lakan att få dom bytta. Känns bakvagnen tajt som en chokladmousse, är silentblocken slut. Kostar lite mer att få dit nya sånna, men ingen katastrof.

Kommer inte på så mycket mer, förutom helhetsintryck, klädsel, rostangrepp osv osv, som alltid gäller när man köper bil. E34:an är en riktigt stabil sak, byt olja och kamrem i tid bara, så håller dom "hur långt som helst".

Lycka till!

/Krille

PS. Sök på forumet, finns massor skrivet i detta ämne. DS

Min bil: Länk
Tack Krille för ditt svar!!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Du har inte funderat på att slå till på en med M50-motor istället dvs från -91? Utbudet är stort så det går att få bilar för långt under vad som begärs i annonser man ser. Behöver inte bli många tusenlappar till jämfört med en 88.90. Jag är själv rädd för spruckna toppar och slitna kamaxlar då jag tycker det verkar vara vanligt på tidiga 520. M50 är åtminstone generellt sett lite mindre slitna då de är något nyare, gäller sjävklart inte alltid ett enskilt exemplar. Jag har också fått intrycket att M50 är mindre känsligt i topplock och kammar. Någon annan kanske har en mer bestämd uppfattning om detta?

Anders

Hej

Men kan jag hitta en 91 med M50 motor för runt 14-15 00:- då?
Och hur långt max ska dom ha rullat för man vill ju inte börja renovera efter en vecka.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
På Blocket finns en del 92-93 för 25-30. Jag hävdar att sådana ska ner till 20 000 med tanke på utbudet och osäkerheten som finns runt modellen. De är svårsålda. Köparens marknad särskilt om man kan acceptera lite utrustning och många mil. Jag ser att en hel del 92-93 annonseras för 40-50. Kan hända att detta är fina, väldokumenterade och vältrustade ex men jag tror inte särskilt många är beredde att betala så mycket mer för det på så gamla bilar. Det betyder prutläge för dig. Var kall. Jag köpte som exempel själv en 520 -94 för 26000 för lite sen. Men visst, 14-15 för en 91:a kanske inte är så lätt. 18-19? Men många vill sälja och när de väl är trötta på att vänta på affär så är de prutbara...

Anders

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Miltal på 520 är svårt...

Bilarna är dessutom så gamla så vad säger miltalet?

Ett ex kan ju ha rullat 18 000 mil utan nåt bytt i tex hjulupphängningar medan ett annat ex med 25 000 mil kan ha det mesta utbytt i länk- och bussningsväg...

Anders

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
jag skulle rekomedera dej M50 motorn från 91.

den håller mer och är en aning vassare och snålare (192) häst.
jag hittade en sån för 24.000 och fick den för 19.000 spänn. du kan hitta dej en sån med, men passa på och va inne på blocket ofta. Och pruta så mycket du kan.

ylli.k
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
fast min är då en 525.

ylli.k
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.