|
|
|
|---|---|
| Har ett mycket irriterande problem med min passagerardörr, skulle åka hem från Jönköping hade varit o handlat, la in en påse på passagerarsätet, stängde dörren, eller, rättare sagt försökte stänga den... men låset låste aldrig så att säga, det gick inte att stänga dörren... roligt med tanke på att man har 7 mil E4:a hem till värnamo när man e stressad. jag hade som tur va lite snöre i bilen så de gick att binda fast dörren, men de va kallt att åka hem!! nu när jag tinat upp bilen funkar låset igen, men finns de någon här som har nån idé om vad man kan göra åt det? vågar inte öppna den dörren mer... | |
|
Det har kommit vatten i låsmekanismen. Hade samma fel på en cittra, varje gång man tvättade den på vintern var dörren ostängbar. Se till att smörja upp hela mekanismen (inklusive dörrknoppar, länkage etc), se till att tejpa nyckelhålet när du tvättar bilen, så ska det nog lösa sig. Ställ den annars varm och torrt ett par dygn och ge f-n i att tvätta mer... Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
| mjo, men de måste väl finnas nåt bättre? man ska väl inte behöva tejpa nyckelhålet när man tvättar? men tack för hjälpen ändå=) | |
| sen en annan grej, det går svårt att stänga dörren även på sommaren, man får liksom stänga så försiktigt medans man kan ta i lite hårdare med dom andra dörrarna... | |
|
Tror att du har en massa gammalt fett som ligger i mekanismen... blir hårt som plast efter några år... Skulle nog prova med att spruta in ett medel som heter bräkleen i låset och sedan smörja med grafitolja... Massor! Mvh, Magnus. |
|
| okej, hade annars tänkt att de va nån grej i låset som behövde spännas, för de känns så slappt typ... | |
|
Förmodligen är det fukt/vatten i låskistan, haft så på min, blåste ur med tryckluft sedan den stått inne en stund, kom mky fukt ur låskistns som dummat sig |
|
|
jo men blir de verkligen så slappt av att de e vatten i låsmekaniken? |
|
rsarits |
Jag fick nyligen exakt samma fel, fast på vänster bakdörr. Gick ej att stänga. På min så var det vajern från handtaget på insisdan som pga kyla och/eller intorkat fett gick för trögt. Jag lossade dörrsidan och smorde upp alla låsdelar och stag jag kunde hitta, sedan dess så fungerar det klockrent. |
|
Carlsson. de blir inte slappt av vatten utan av att saker i mekanismen fryser fast när det blir kallt, men om din är slapp även på sommarn kanske den är behäftad med fel... |
|
| Jo, den funkar mycket bättre på sommaren, så det är antagligen intorkat fett då!! ska kolla imorron!! tack så mycke för hjälpen!!! | |
| Exakt sammma problem på vänster bakdörr på min e34 men där har även vajern gått av pågrund av kyla när man öppnade dörren innifrån. riv bort insidan av dörren. tvätta bort allt damm och smörj tillräckligt efteråt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.