AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.300

Reflektioner ang. 1-serien

Sida 1 av 2
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Var på BMW och köpte prylar till E39:an idag och kollade runt i bilhallen lite och kan säga att ettans design "växer". Från att ha blivit illamående över de första bilderna jag såg till mer positiv när man började se den i trafik. När man tar sig tid och verkligen tittar på den, en längre stund ser man hur väldesignad den är och den är förbannat snygg ju. En design som jag tror kommer att kännas fräsch länge.

Sedan till min stora besvikelse. Inredningen. plasten på dörrsidor mm kändes inte "premium" , vilken besvikelse. Som svärmors Polo ungefär... Dessutom var det en riktigt underlig lukt inte den där häääärliga nybilsdoften utan det luktade just... billig plast.

Nån annan som har samma tankar angående mina påståenden eller är jag totalt ute och seglar? Jag är inte ute efter att såra eller smutskasta ägare till ettan, det var bara just de tankar jag fick.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tyckte också dörrsidorna såg ut som 'billig plast' i början, men när man får känna in materialet ett tag känns det faktiskt OK. Det ÄR inte hårdplast i ytan på dörrsidor och instrumentpanel, även om det kan se ut så. Däremot är det lite smäckigt i mittkonsolen.
Hur som helst är min knäpptyst och känns solid i inredningen, så någon Polo-känsla är det definitivt inte. Prova att knacka på panelerna.....

/// Gunnar E.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Provkörde en 120i i helgen och det enda negativa jag kan säga om den bilen var bakåtsikten. Blev ruggigt imponerad av innerutrymmena som var betydligt större än vad jag hade trott. Särskilt bakluckan.

I övrig så håller jag med gunnare. Hela bilen känndes väldigt solid.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Provkörde 118i och den var väldigt trevlig, men motorn kändes väldigt rå på högre varvtal. Tycker också att materialet i dörrar och instrumentpanel känns lite väl billigt.
Panelen där stolsvärmeknappen finns kändes väldigt ömtålig som något man hittar i en Kia eller nån annan lågprisbil. Bilen är ju ändå rätt dyr. Tycker att texten i färddatorn var lite otydlig.
Fast den funkar ju som instegsmodell och det är ju det den är.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Håller med Clubsport om motorn, 2-liters bensinfyran är rätt 'träig' och oinspirerande. Jag gjorde den reflektionen redan när Valvetronic-fyran kom i 318i för tre år sedan, och tyvärr har den inte blivit bättre i de varianter som sitter i 1-serien.
Min diesel är dock en oerhört trevlig bekantskap, vem hade trott för 10 år sen att dieslarna skulle skåpa ut bensinarna - i en BMW??!?!
Panelen där stolvärmeknappen sitter är mycket riktigt en smula vek, medan resten av inredningen faktiskt imponerar mer och mer (har drygt 1500 mil i ryggen med min 120d vid det här laget).
Texten i färddatorn går att justera via 'flirpen' på blinkersspaken.
Bakåtsikten är mycket riktigt usel, tur man har PDC...

F.ö. har jag åkt i en nytvättad bil idag, och för första gången på länge var den fortfarande hyfsat ren när jag parkerade efter 20 landsvägsmil. Hade nästan glömt hur snygg bilen är när den är ren, den klär verkligen i Japanrött!

/// Gunnar E.
to
268
tooon
325ix -07
Håller med bmwlundqvist,
Jag o sambon var på BMW i Solna i helgen för att kika runt lite, och bestämde oss för att tittade lite närmare på 1:serien.
Inredningen kändes verkligen "Skoda", och den härliga bmw-nybilsdoften var definitivt borta! Istället luktade bilen plast, gummi. När jag säger Skoda är det för att jag minns hur min mors Skoda luktade första gången jag satte mig i den ;))

Nu är det givetvis mlöjligt att just denna var "snik-utrustad", men det bör ju ligga i BMW:s intresse att göra ett utställningsexemplar så attraktivt som möjligt.

Synd, på en så i övrigt snygg bil!

Mvh
/ Peter
Dörrsidorna känns tyvärr väldigt billiga, väldigt stor skillnad jämfört med A3'an t.ex. Det är väl det enda jag inte gillar med 1-serien, har tyvärr inte fått tillfälle att testa en dieselvariant utan har fått nöja mig med 116 och 120i än så länge men som konstaterats så är det kanske inte världens roligaste motorer. Någon som testat 118d ?
Provade en 120i idag, en Japanröd med sportchassiet. Multifunktionsratten hade en trevlig knapp där man kunde ställa om AUC och alltså växla mellan stängd och öppenluftcirkulation. Behändigt i bilköer. 120 var mycket trevligare att köra än den 118 jag körde tidigare. Skulle vilja se priset på den spec. Läste utrustningslistan från fabriken och den hade allt utom läder och I-drive.

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Vänta på 130i :)

Micke K. Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Läder kanske skulle hjälpa upp intrycket?
Så kan jag äntligen ansluta mig till skaran som kört 1-serien :)
Var förvisso bara en 116i utan nån utrustning, men den var trevlig ändå! Komfortstolar känns dock som ett minimum.

Gokart känslan var iaf hög, rätt rolig att sladda med också.
Tycker den ser extremt mycket trevligare ut i bilhallen än på bild. Riktigt snygg faktiskt. Interiören känns helt ok tycker jag, klart sämre känsla än i exempelvis 5-serie dock (med viss rätt?). Tyvärr känns kupén för liten och trång för mig som är lång.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Dörrarna var det inte världens bästa känsla i direkt. Hoppas E90n är bra där! Den ser också bättre ut i hallen än på bild för övrig! Fick se den när jag var in och skulle köra 116i =)
CR
175
CRY
332ti-98
Grattis till din nya 116i ErikR!!
Då är vi två som kör 116i

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
CRY: Som jag förstår det har ErikR bara provkört :-)
CR
175
CRY
332ti-98
Sorry läste lite för snabbt

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
Om det ändå vore så väl
Får nöja mig med min 520i tills vidare ;)
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Har också provat ettan, en diamantsvart 116i. En himla kul bil, känns väldigt fräsch och modern...Inte så konstigt kanske, men!

Motorn var dock en liten besvikelse. Har provat 316 (E36) tidigare och minns inte den som lika "platt" som 116i. Nää, ska bli kul att prova 130, det lär va grejer det...

/Krille
852
Sörpan
325xi -02
Har provkört gunnares 120d nu när den har "släppt". Den går otroligt fint på vinterväg med Hakka 4 och dieselknattret är obefintligt. Lite klaustrofobisk känsla får man dock av de högt uppdragna sidorutorna.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Min 120i som jag köpte i januari är vit. Jag var mycket tveksam vid beställningstillfället med frun var mycket bestämnd på den punkten. Utrustningen var inte så noga för henne men färgen...
Nu efteråt måste jag säga att vitt är kanonsnyggt på 1-serien. Även försäljaren var överväldigad när bilen levererades.
thundergod
Ang. inredningen.. tycker att ettan precis som nya trean har en lite tveksam kvalitetskänsla i inredningen i orginalutförande..
Dock så blir allt bra mycket trevligare om man man beställer andra inredningslister, sportstolar, annan klädsel mm.. först då så blir det lite "lyxkänsla" i bilarna..
Och det kanske är det som är meningen.. man ska vara tvungen att fläska på lite för att få lite mer känsla..
fö. var det samma sak med min bil.. rätt tunn orginal.. men med sportstolar o alupaneler så ser det klart roligare ut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.