AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.397

MC batteri i M5:an?

Går det? Kommer batteriet att orka starta motorn. Och räcker den till för att ladda sen då bilen hoppar igång? Vet att i vissa race bilar sitter det MC batterier, men dom har ofta mindre maskiner. Använder den ju ändå bara på sommaren och då startar ju bilar relativt lätt annars.
Det är 6V i hojar,

Flåklypa
Oj det visste jag inte. Va fan. Finns det riktigt småa batterier som jag kan använda i M5:an? För orginal batteriet väger ju säkert 15kg. Skulle vilja ha ett som väger mycket mindre. Som ändå klarar av att starta bilen.

Hur funkar det förresten att sätta ett 6V batteri i en bil??? Såg det exempelvis i "a race car is born". Måste vara jag som missuppfattade.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Moderna MC har 12V!

I princip borde det fungera med ett MC-batteri på kanske 16Ah, men det beror på hur ofta du avser starta bilen och hur mycket ström dina lysen, stereo, rumpvärmare, bakrutedefroster etc. drar....

Jag vet att Folke har tagit upp hur man räknar ut minsta batterikapacitet i förhållande till strömförbrukare, i en annan tråd: sök efter det inlägget så får du svar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan. De med insprutning eller?

Flåklypa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Flåklypa, min "gamla" Kawasaki GPX750R -88 med förgasare har 12V14Ah-batteri, så de har funnits 12V på MC rätt länge nu! ;o)

Mvh

Vad väger ett mc batteri ungefär 3-4 kilo?
Fasen. Jag var helt säker på att det var 6V i min R6. Efter lite sökningar på nätet får jag ge mig.

Isf borde det fungera utmärkt med ett mc-batteri till en bil.

Flåklypa
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
>>Flåklypa, mopeder brukar ha 6volt, var det en R6a du hade?? ;o)

///Tobbe
Hittade ingenting hur man räknar ut om ett MC batteri räcker. Ingen som har testat?
Japp, en R6. Den går som en moppe rakt fram, men som en F1:a i kurvorna. :-)

Flåklypa
Med tanke på hur mycket elektriska tillbehör det finns i en M5 E34 så behövs det ett rejält batteri. Hade ett 45 amp batteri i tjejens bil där det skulle sitta ett 60 amp. Det blev en massa strul och ibland startade den inte. Vill du spara vikt så släng ut reserv hjulet, kattarna och byt till ett lättare avgassystem och du sparar massor med vikt.
Ahaa, det var ju synd. Reserv hjul och såna grejor är självklarheter. Men tänkte bara då batteriet säkert väger 15kg så skulle där ha funnits vikt att spara, men tydligen ingen bra ide. Tack för svaret.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För bankörning räcker troligen ett MC-batteri, och jag förutsatte att det var det som var aktuellt med tanke på att du var så mån om att spara några kilos vikt...

Men det kan troligen bli problem i "vardagstrafik" som M femman är inne på!

Mvh

PA
35
PAC
M5T -95
När motorn startat slutar batteriet att leverera sröm, för då har generatorn tagit över. Istället laddas batteriet av generatorn, såvida inte bilen är försedd med så många strömförbrukare att den sammanlagda förbrukningen överstiger generatorns kapacitet. Det går att utrusta bilar med små startbatterier om man är noga med att stänga av alla strömförbrukare typ, stereo, fläkt, halvljus i startmomentet.

Anders
PAC: Men kan inte generatorn bli för stor för batteriet, och ta dö på det, om man har bamsegenerator å pyttebatteri? Bara en fundering?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddregulatorn skall se till att batteriet inte överladdas!

Mvh

Alltså om bilen startar med MC batteri. Kan nåt ta skada efter (då bilen är igång) det på grund av att batteriet är för litet? Int kan man väl ha en för liten generator standard i en bil? Alltså jag menar, nog måste väl det vara uträknat av bmw? Eller är det jag (som vanligt) inte förstår hur det riktigt fungerar. Tänker bara på ett vanligt batteri. Om man har tomt batteri så laddas ju det då bilen är igång. Fungerar inte detta på samma sätt fast man använder alla elgrejor i bilen (utom sånt som är efter monterat)?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ett modernt mc batteri väger inte mer 2kg man kan säkert andvända ett från en V-twinshoj eftersom de kräver mera kraft att starta en sådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.