|
|
|
|---|---|
|
Hej! Här är en ny BMW ägare.. Köpte min 528 E39 förra helgen med några "småfel". Det ena är att det går inte att låsa bilen med fjärren. Har sökt lite här på forumet men hittade inga svar. Det går att låsa upp dörrarna samt att låsa upp bagaget. Och att låsa upp "mekaniskt" med nyckeln. Är felet i nyckeln då eller? Mvh Urban | |
|
Byt batteri i nyckeln! Samma sak hände mig. Gick ej att låsa/larma men det gick att låsa upp samt öppna bagageluckan. Dioden lös men inget hände då man tryckte på Lock. Ett nytt batteri gör susen skall du se. Obs, du har 30 sek på dig att göra det annars måste nyckeln kodas igen (se instruktionsboken). Mvh /Jonas ///M som i M52TUB25! |
|
|
Välkommen till forumet förresten. Lycka till med din nya bil. ///M som i M52TUB25! |
|
|
Välkommen till forumet och lycka till med nya bilen!! Jag skulle nog testa med att byta batterier i nyckeln, annrs så är det nog ny nyckel och omkodning som gäller. PS. Tyckte väll jag kände igen ditt namn ifrån STCS på den tiden man hade 9-5:a, härligt att det är någon mer som skaffat riktigt bil. /Persson |
|
|
Tack tack! Jo jag använder samma namn här som på Stcs så blir det lättast, körde förut en 9-5:a. Ja jag har provat att byta batteri men måste väl testa att skaffa en ny nyckel då också.. Skrev lite fel i mitt första inlägg.. Menade att det går bara att LÅSA "mekaniskt" med nyckeln. Ska på service på måndag så ska fråga då om de kan fixa en ny nyckel. Mitt andra problem är att airbag lampan lyser men det ser ut att va ganska vanligt, fick inte den besiktad så har en månad på mig att fixa det! Undrar om det kan va i ratten för tutan fungerar inte heller.. Men det är bytt till M5 front så kanske tutan är borttagen, ska kolla lite i helgen. Tacksam för svar :) Mvh Urban |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Airbaglampan bryr sig inte besiktingen om isåfall är dom ute på seglats :) Har du bytt batteri så måste du itensiera om nycklarna om bytet tog mer än 30 sek. dom kanske inte var det från början?? , du har väl flera än en fjärrnyckel??, för att fjärrfunktionen ska fungera. se instruktionsboken. (har inget med kodning ev nyckel eller startspärr att göra, det är ett separat chip i nyckeln som sköter) Funkar inte nycklen ändå så är det nog bara att beställa en ny tyvärr a 1100 kr råkade själv ut för detta för ett par år sedan. har du inte 4 nycklar 2 fjärr + en service + en nödplastnyckel så är det nycklar på drift, kollas hos BMW kostar en slant. Välkommen till forumet. ///MVH Hasso Länk |
|
Jo besiktningen bryr sig om airbaglampan isåfall här i Finland så de är väl ute på seglats här då.. :( Jo det kan hända att bytet tog mer än 30 sek. för jag putsade nyckel på samma gång.. Jag har 3 nycklar en med fjärr.. Får kollas hos BMW då. Tack för svaren och bemötandet :) Mvh Ubbe |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jasså i Finland det kan ju vara en annan sak med airbaglampan. Då har du en nyckel på drift nånstans som måste spärras om inte föregående ägare gjort detta, så bli inte förvånad om bilen inte står kvar en morgon :)) Airbagfel är det vanligast felet glappkontakt i kablaget till bältessträckaren under någon stolarna, samt passagerersensorn i stolen för aktivering av passagerarairbagen, en kort sekundsglapp vid stolsförflyttning tänder lampan och då är systemet ur funktion, kan bara återställas med avsett verktyg eller diagnosprogram och vad som är fel talar diagnosprogrammet om. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja.. tror ingen hittar hit eller de som har nyckeln börjar inte åka så långt.. men man vet ju aldrig. Så om jag har dom att kolla upp det på BMW när jag ska på service (oljebyte och lite annat) så kanske de kan släcka lampan eller så ser de var felet är, t.ex. vid bältessträckaren eller passagerersensorn..? Mvh Ubbe |
|
Jepp. felet finns lagrat i minnet och felcoden talar om vilken del som är defekt. Det går att släcka lampan enbart om kretsen är hel dvs utan glapp för tillfället. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, vad kan felet bero på i detta fall: Jag kan endast låsa och låsa upp bakdörrarna med fjärren. Framdörrarna reagerar inte alls. Någon som vet? |
|
|
Också larm på airbagen- körde feldiagnos - Larm på bältesträckare Förarsida- vi nollställde larmet - men tyvärr så kom det tillbaka igen - Nu hinner jag inte fixa detta innan besiktningen men man får hoppas att det är en Svensk besiktningsman - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.