|
|
|
|---|---|
|
Bytte skivor fram för ett år sen på E34:an och då forsvann darrningar och oljud vid inbromsning. Men nu har symtomen återkommit :-( Vad beror det på att skivorna blir skeva så fort? Känner inte av någon obalans. Har kört ca 1500 mil. Jag anser mig vara en lugn förare (gubbvarning?)? Eller kan det vara så enkelt som att de kommer från Mekonomen? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! | |
|
Är inte bromsskivorna på Mekonomen till och med dyrare än BMW original? Om inte annat så är prisskillnaden obetydligt till Mekonomens fördel. Jag skulle nog ha föredragit att handla skivorna hos BMW. Bromsskivorna kan slå sig om oken kärvar och skivorna blir mycket heta samt eventuellt utsätts för väta. Råkade ut för detta vid körning i Norska fjällen i hällregn (vi snackar syndaflod). Bromsok som helt utan varning började kärva med glödheta fälgar och skivor samt rykande klossar som osade bränt som resultat. En bromsskiva slog sig och blev skev som attan. Nu snackar vi förvisso Alfa Romeo och inte BMW, men jag tror nog att även Bayersk kvalitet kan drabbas av detta om förhållandena är ogynnsamma nog. Du har åkt 1500 mil säger du... under hur lång tid? Åk tillbaka till Mekonomen och reklamera produkten om det inte är alltför länge sedan du köpte dem. Det kan ju vara fabrikationsfel om du inte vet med dig att de utsatts för något högst olämpligt körsätt eller ogynnsamma förhållanden. Se till att få nya skivor alternativt pengarna tillbaka så att du kan köpa original istället. ///M som i M52TUB25! |
|
|
Du ska nog ha tur om du får nya skivor, men det kostar ju inget att fråga. Kolla om oken kärvar, flytande ok som börjar kärva kan göra att även obetydligt skeva skivor märks mycket tydligare. Det kan räcka med att ta isär och göra iordning oken igen om du har tur. Det är ju snart gjort och helt klart värt försöket. |
|
|
Det verkar faktiskt som om det är fler på forumet som har haft problem med Bremboskivorna som t ex Mekonomen säljer. Det positiva är dock att de flesta fått nya skivor på garantin som är två år på Mekonomens produkter (om jag inte minns fel)...så gå tillbaka och prata med dem! Kärvande ok är en vanlig orsak, bromsklossar som inte är anpassade för skivorna kan vara en annan (piratbelägg som blir för varma). En tredje orsak är om man slarvar med inkörningen av skivorna och bromsar så att de blir för varma för snabbt innan de är inkörda och alla spänningar släppt. En fjärde orsak är att skivorna kan ha för dålig kvalitet och ha för stora spänningar från tillverkningen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Drag hjulbultarna lagom hårt och JÄMT! Använd gärna momentnyckel och drag sen efter. Råkade ut för att hjulbultarna gängade upp sig en gång. Drog då åt HÅRT och möjligen ojämt, det straffade sig.... Har aldrig hänt med plåtfälgar! |
|
Måsen |
En femte orsak... Om man står still med bilen, med foten på bromsen när skivorna är riktigt varma, så finns risken att de slår sig och blir skeva. /Mattias /// Länk |
|
Det kan räcka med en panikbromsning för att skivorna ska slå sig. En kall ny skiva som plötsligt hettas upp till glödhet under en tokbromsning från 140, det krävs mycket precision vid tillverkningen för att hantera det. Och precision kostar. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
| Det blir värre med automat pga det som Måsen nämner, att man sitter med bromsen intryckt. Om du rullar in från E4'an mot en stad och bromsar ner från 160 och sen sitter med intryckta bromsar och följaktligen ojämn värmeavledning från skivorna så slår dom sig, även skivor av bra kvalité. Så har jag förstått iaf .. ergo, efter hårda inbromsningar, lyft på foten. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag har för mig att man inom race området ser till att skivorna blir lite "illa" behandlade för att få fram en eventuell skevhet. Sedan så svarvar de om skivorna = skevar ej mer. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Var kan man svarva skivor. Vem utför sådana arbeten? Går det att göra det på bilfirmor? Mvh /NP |
|
|
Om du har kvitto kvar på skivorna så är det bara du åker tillbaka till Mekonomen. Dom har 3-års garanti på reservdelar! Det som sker blir att dom skickar skivorna på analys för bedömma vad som har orsakat att skivorna har slagit sig! Så länge det inte är anliggande bromsar eller någe annat konstigt så kommer reklationen att godkännas! //Niclas Säljare på mekonomen i Örebro Länk |
|
|
Du skriver darrningar och oljud. Vibrerar bromspedalen eller ratten???? Jag hade liknane symtom på min och det blev bra ett tag med nya skivor men sedan kom skiten tillbaka. Böt då casterstagen och sedan dess har det inte varit ett bekymmer. Lungt och stilla. Slitna casterstag gör att minsta minsta skevhet upptäcks. Nästan alla vanliga skivor är skeva mer eller mindre. Det var min erfarenhet |
|
|
Jag är helt inne på jimcar-9's linje. Byt skivor+belägg igen, samt casterstag+bussningar, så kommer problemen sannolikt att försvinna. Det är viktigt att naven görs HELT RENA innan den nya skivan monteras. Kopparpasta skall INTE användas mellan bromsskiva och nav. Brembo bromsskivor håller extremt hög kvalité, det är ytterst sällan som något material/tillverkningsfel uppdagas. Om man ser till reklamationerna så uppskattar jag att cirka en procent av de reklamationer man får in beror på att det är fel på skivan - resten beror på felaktigt handhavande/felaktig montering, eller på att bilens övriga komponenter (såsom chassie, bromsok osv) inte är i fullgott skick och därför förstör bromsskivan. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle Hansen! Det är sant så du skriver.... Bosse bildoktorn har fått svensson att tro att kopparpasta ska användas o gärna MYCKET! Jag lovar att minst 80% av alla skivor som vi tar emot är nedkladdade med just kopparpasta! När man påpekar att skivorna har blivit felmonterade o att det inte får förekomma kopparpasta på skivans nav... så blir man idiot förklarad för att kunden har ju sett på Bosse Bildoktorn o han har minsan det!!! Jag har då aldrig haft ett bekymmer med Brembos skivor... o då är jag inte guds bästa barn på vägarna o får ibland nyttja bromsarna ordentligt. Har Automat både på en VR6:a o 528:an //Niclas Länk |
|
|
Niclas, Tyvärr är det inte bara "Svensson" som använder den förbannade kopparpastan överallt - även många mekaniker av "gamla skolan" har fått för sig att det minsann skall kladdas in med kopparpasta precis överallt. I just detta fallet så är det dock det mest felaktiga man kan göra. Som exempel så har vi ett instrument på jobb (jag jobbar på en reservdelsgrossist) som är utformat som ett nav, och som mäter bromsskivors skevhet. Som exempel så provade vi en gång att föra in hörnet på en tjugokronorssedel mellan bromsskivan (en helt ny bromsskiva) och navet, innan vi drog åt infästningen. OBSERVERA att detta räckte till för att instrumentet skulle visa på en kraftig skevhet! Utan "tjugan" så visade instrumentet naturligtvis att skivan var helt plan. På en Volvo 240 kanske det inte gör så stor skillnad hur man gör, men på nyare bilar med avancerade framvagnskonstruktioner (såsom BMW, VW, Audi osv) är marginalerna väldigt små! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kopparpasta är bra. På rätt ställe! Jag använder det bara på hjulbultarna. Kan dessutom säga att jag kört bremboskivor i många år utan problem. Både på bana och väg. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Men exakt vad är det som "darrar"? Alla skivor är ojämna. De görs så. Annars skulle de inte fungera. Om det nu är din ratt som vibrerar så kan det mycket väl vara så att du har en glapp styrväxel. Min förra M535:a hade nya skivor, belägg och renoverade ok. Ändå vibrerade det fruktansvärt i ratten när man bromsade normalt (inte när man bromsade lite eller mycket). Det berodde på glapp styrväxel, vilket i övrigt inte kändes när man körde med den. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Ja köpte mina fram skivor från mekonomen för ca 2år sen. Har kört ca 5000mil på dom o dom hålle fortfarande, så ja tror inte att mekonomen skulle ha nå B-grejer direkt. ///Schumi |
|
|
Nej, originalskivorna till min M535:a köptes på Mekonomen och det var Brembo. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.