AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.394

Det lönar sig att ringa runt till FB

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Konstaterade idag att Folksam var 2100kr billigare per år än Trygg Hansa. Fick grymt bra pris om man tecknar bilförsäkring när hemförsäkring och barnolycksfallsförsäkring för två barn redan finns i samma bolag. Dessutom ger originallarm, startspärr och garageplats lägre premie. Det tycktes inte Trygg Hansa bry sig om, isåfall gav det inte många kronors rabatt. Trygg Hansa ville ha 9229:-/år för helförsäkring, med bilplus... Folksam tog 7100:- för motsvarande försäkring, dock med 3000:- självrisk istället för 2500:- vid vagnskada. Offerten låst året ut. Nu byter jag vid huvudförfallodagen!

///M som i M52TUB25!
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
J Power: Har också precis tittat runt på försäkringar dom som var klart billigast för mig var Aktsam hade länsförsäkringar innan sparade 2500 omåret gick från 11600kr till 9100kr.

Kolla med Aktsam dom var klart billigast på min bil ,tänkte inte på aktsam när jag köpte bilen trodde inte dom ville försäkra den, upp till 525 går att försäkra men 528 räknar dom som sportbil

///Johan
Håller med Johan om Aktsam. Betydligt billigare för mig.

Länsförsäkringar: 8900:- /helår, helförsäkrat
Aktsam: 5300:- / helår, helförsäkrat med tilläggsförsäkringar.

Helt klart värt att kolla upp.
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag har hört att Aktsam har en massa finstilta klausuler som är av ondo för försäkringstagaren. Men det kanske bara är kvalificerat skitsnack från dem vars bilar ratats för att de varit för motorstarka?

Tack för tipset. Skall ringa Aktsam och se vad de ger för pris.

/Jonas

///M som i M52TUB25!
Det lönar sig alltid att ringa runt. Vissa bolag var mer än dubbelt så dyra på både min 316 och min M5.
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
kolla med salus ansvar, har alltid vart billigast med god marginal för min del. Telnr: 0200-875000

mvh evers
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Håller också på och tittar runt lite till Z3:an, Bmworiginal försäkring är 2000kr billigare än trygghansa per år men då har de bara maskinskada i 6 år, 8000 mil mot TH 8år och 10000 mil. Kanske är värt att betala 2´ mer och ha den säkerheten även nästa år.

/Henrik
> J Power

Jag läste noga genom det finstilta innan jag tecknade min försäkring, hittade inga konstigheter.

Men det är som du säger, dom som inte kan teckna hos Aktsam är ofta väldigt kritiska, trots att Akstam är väldigt tydliga med vilka kriterier som måste uppfyllas.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
...och för mig är IF överlägset billigast och har bäst villkor.

Som sagt, man skall kolla med alla bolag och gärna ta med alla försäkringar man har (hem/hus/bostadsrätt/båt/alla fordon/olycksfall/mm), så kan man få ett bättre pris.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Re
39
Reqan
540i Touring -95
Kika på detta bolaget, jag fick klart bäst pris på min Bmw där
Länk
73
HåkanW
325i (E90) -05
Försäkringar är intressant.
Har just nu Originalförsäkringars Prova på försäkring.. VIlken är otroligt billig.
Men tänkte ändå kolla med ett antal bolag om vad framtiden har att bjuda.
Det som faschinerar är att priserna jag fått i dag skiljer från
11 000:- / år till 25 000:- / år
If var billigast. LF vågade knappt berätta för mig vad det skulle kosta.
Man kan ju undra vad som ligger till grund för värderingen av föräkrings premierna.
HåkanW och även andra, vad som ligger till grund för premiesättningen är något som inte ens bolagen kan förklarar åtminstone inte utan att skämma ut sig eller vad sägs om detta exempel, jag fick höra från en försäkringsmäklare i dag en 5 serie E39 med obekant motor men troligtvis 520i-530i ägd av en man född på 50-talet med över 30 skadefria år får från bolaget höra att välj månadskostnad eftersom det blir rätt mycket pengar i annat fall, månadskostnaden skulle hamnade på 10tkr! Vilket med rätta tolkades att han inte var välkommen åtminstone inte med den bilen, försäkringsmäklaren sade även att försäkringsbranschen är en av dom smutsigaste branscher i Sverige, jag kunde inte annat än hålla med, det verkar helt klart som nöjda kunder, gott renommé, att det finns en framtid bortanför den senaste premieinbetalningen inte existerar för "alla? Eller finns det undantag" försäkringsbolagen, att det samtidigt finns hederliga och vettiga människor som jobbar inom bolagen får en att tycka det hela är ännu mera tragiskt, men det hindrar inte att jag blir så pass upprörd att jag har börjat tänka på iden att starta en namninsamling, påverka pressen och så vidare för att få slut på denna sörja, ingen annan bransch är så svår att förstå sig på om man inte blandar in brottslig sådan i jämförelsen.

Att det sedan finns kunder som ägnar sig åt fusk är självklart helt fel, men jämför med hyreslägenhetsmarknaden i Stockholm där över? Hälften är beredda att betala svart för en lägenhet, vilket inte är konstigt, med tanke hur extremt svårt det är att få tag i en utan kontakter, se bara på sossarna som måste lura av fattiga kvinnor dom lägenheter som var tänkta för dom för att få några själva, så är det inte heller inom försäkringar konstigt att bedrägeri uppstår.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.