|
|
|
|---|---|
|
Min bmw drar alldeles för mycket bensin och jag spekulerar att lambdasonden har gett upp. När jag startar bilen så varnar den inte upp för några fel och samma sak när jag drar ut kontakten till lambdan. Jag märker heller ingen skillnad på bilens gång. På Volvon jag hade tidigare började det att lysa en varningslampa när lambdasonden gick sönder. Luftfiltret har jag blåst rent med tryckluft men jag ska byta det snart. Nån som har nåt tips? //Per | |
|
Det kan väl vara så att den inte her någon (inkopplad) lampa för detta. Att den går exakt likadant med som utan lambdan inkopplad tycker jag låter som att styrboxen redan kör utan lambdavärdet pga att det inte är rimligt? Det bästa måste vara att låta BMW läsa ut lite felkoder? |
|
|
Jag tror varningslampan saknas på tidiga bilar för europamarknaden? Jag undersökte min lambdas funktion genom att mäta spänningen från den i databoxens sladds kontakt när motorn gick och var varmkörd. Det var ju lite pilligt att dela på kontakten så man kom åt baksidan på den och leta rätt på rätt stift men sedan funka det bra. Spänningen fladdra mellan cirka 0,2 och 0,8 V på multimetern så det verka vara ok för mig. //Magnus |
|
|
Byttet lambda på min for to dager siden.Bilen min gikk i et nødprogram.Brukte 3 ganger så mye suppe og gikk som en dass! Dra på verksted å ta en diagnosetest,der kommer feilen opp med en gang. |
|
|
944_Driver: Du mätte väl värdet från lambdasonden?, det sitter ett kontaktstycke på vänster sida om motorn, jag ska prova att mäta där imorn om sonden ger några singnaler. //Per |
|
|
Efter flera mils körning med högt tempo så provade jag att mäta från lambdasonden och fick inga värden. Jag provade att köra iväg utan att ha den inkopplad men då lät den riktigt dåligt i motorn eller styrenheten så lambdasonden måste funka. Nu är det bara att fortsätta med felsökning och byta luftfiltret eller inse att den drar en massa bensin. //Per |
|
|
Jag mätte signalen från lambdasonden där den går in i databoxen helt enkelt. Detta eftersom jag ville mäta samtidigt som sonden är kopplad till databoxen för att se om lambdaregleringen fungerade. Rycker man ur sonden och mäter i dess kontakt upphör regleringen och man vet inte riktigt hur värdet ska vara. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.